יש אנשים שעושים טיול מוזיאונים, יש כאלה שעושים טיולי כנסיות, יש כאלה שעושים טיול שופינג, ויש מי שעושה טיול ציורי קיר. בירת ציורי הקיר העולמית היא ללא ספק סן פרנסיסקו, כך שאם תחפוץ נפשכם לעשות טיול מיוחד ולא שגרתי ברחובות צבעוניים ומצוירים זה המקום שאליו כדאי לכם לטוס.

כלים

בשטחה של סן פרנסיסקו מרוחים על קירות העיר למעלה מ-800 ציורים ענקיים. איך קרה שהעיר הפכה לכזו מצוירת? המסורת הזאת החלה כבר בשנות ה-30 של המאה ה-20 והיא התפתחה בגלל כמה סיבות. אחת מהן היא שהיגרו אל העיר לא מעט ציירי קיר מקסיקאים, דוגמת דייגו ריברה. סיבה שנייה היא שבשנות ה-30 נעשו בסן פרנסיסקו עבודות ציבוריות ביוזמתו של הנשיא רוזוולט, כחלק מהניסיון להציל את הכלכלה האמריקאית שהייתה נתונה במיתון גדול. חלק מהעבודות הללו היו לצייר ציורי קיר גדולים שצבעו את מבני הציבור בעיר.

אם תטוסו לשם שווה לכם לבקר במגדל קויט בטלגרף היל ובביתן החוף שנמצא בפארק שער הזהב. שם יש עדויות להיסטוריה הראשונית של ציורי הקיר בעיר. יש שם כמה מהציורים הכי מיוחדים בעיר.התחילו את הסיור מפינת רחוב ולנסיה ותמשיכו עד לסמטת קלריון. שווה להיעזר גם בשירותי הרכבת של אזור המפרץ.

בסמטת קלריון יש פרויקט ציורי קיר שהוא נחשב לאתר אמנות מאוד שוקק. הציורים נוצרו בשיתוף פעולה בין מספר אמנים לבין פעילים חברתיים. מדובר בבלוק שלם שצוירו עליו ציורים. תענוג ללכת בסמטה הזאת!

בצד הצפוני של הסמטה יש ציור מגניב ממש שנקרא "מחסן גיבורי העל" שבו תחזו בכמה דמויות קומיקס שבוודאי מוכרות לכם. ובסמוך יש ציור של הטלפון הסלולארי כפי שהוא נראה בשנות התשעים, כשכל ההייפ סביבו רק החל. נחמד להיזכר בדברים שהם לא רחוקים מאתנו אבל כבר הספקנו לשכוח דרך ציורים.

מומלץ מאוד לבקר בחצר המשחקים של בית הספר היסודי "סזאר צ'אבס" ולחזות בציור הקיר שבו מתנוססת דמותו של מנהיג המקסיקאים. הוא פעל רבות לשיפור תנאי השכר והזכויות הסוציאליות שלהם ואף עורר חרם על מעבידים שלא כיבדו כראוי את עובדיהם. מדובר באחד מציורי הקיר הכי טובים בעיר. בציור נראה צ'אבס כשהוא לוקח אתו ילדים לשדות והם פוסעים לעבר עתיד אופטימי יותר.

בקרבת מקום יש את סמטת בלמי שהיא גלריית חוצות מאוד מדוברת. כל הציורים שם עוסקים בנושאים פוליטיים וחברתיים שהטרידו את תושבי העיר ההיספאנים. מדובר במשהו כמו 40 ציורים שמכסים בלוק אחד לבדו.

חוץ מזה סן פרנסיסקו היא מרכז תרבותי עשיר ויש בה עוד כמה אתרים ששווה לכם לבקר בהם במהלך הטיול: כלא אלקטרז שנבנה על אי מרוחק במעט מהעיר, פארק שער הזהב שמזכיר את הסנטרל פארק שבניו יורק וכולל את מוזיאון דה יאנג, גן התה היפני וחממת פרחים. אל תחמיצו גם את הצ'יינהטאון של סן פרנסיסקו שנחשב לאחד מהמפותחים ביותר מבין הרובעים הסיניים שקיימים בארצות הברית.