עם הריבית הכל כך נמוכה שמציעים הבנקים על חסכונות לצד הסיכונים שכרוכים בהשקעות בבורסה, ישראלים רבים שואלים את עצמם האם כדאי להשקיע בנדל"ן? ואם כן, היכן? בשוק הנדל"ן הישראלי? או בנדל"ן בחו"ל?

מגיעים אליי ישראלים מכל קצוות הארץ, בעלי הון אך גם בעלי הכנסות ממוצעות ששואלים בדיוק את השאלות הללו. יש להם קצת כסף והם רוצים לשמור עליו ולהרוויח לאורך זמן, מבלי לדאוג יותר מדי.

הבעיה מתחילה כאשר מחלחלת ההבנה שהשקעה בשוק הנדל"ן הישראלי היא השקעה גדולה מאוד. מחירי הדירות בישראל עולים בקביעות וישראל נחשבת לאחת המדינות היקרות ביותר לרכוש בה נכסים. מנגד, נפתח לפנינו שוק נדל"ן שלם ברחבי העולם; באירופה – המערבית והמזרחית, ארצות הברית, אוסטרליה, ניו זילנד ועוד.

מעבר לעובדה שהנדל"ן כאן יקר יש עוד סיבות שבעטיין אני כן ממליץ להשקיע בחו"ל ללקוחות מסוימים. ראשית, מדינות רבות מעודדות רכישות נדל"ניות של משקיעי חוץ מאחר והן השקעות אלו מכניסות למדינה הרבה כסף. איך איך הן מעודדות את המשקיעים? הן מציעות מיסוי אטרקטיבי ותנאים נוחים להשקעה. שנית, לבעלי יכולת אני ממליץ להשקיע גם בארץ וגם בחו"ל מאחר וזה מה שאנחנו מכנים "פיזור עוגת ההשקעה". השקעות מפוזרות מקטינות את הסיכון שנוטלים ומאפשרות לנו לא לשים את כל הביצים בסל אחד.

אבל!!! ותמיד יש אבל. זה לא פשוט להשקיע בנדל"ן בחו"ל. פירוש הדבר שאנחנו משקיעים את כספנו (הרבה מאוד מכספנו) במקום שאנחנו לא נוכחים בו פיזית. כמו שעבור השקעות בארץ צריך להתכונן היטב, כך צריך לעשות גם בחו"ל. צריך לבצע ספר שוק מקיף, למצוא אזורים מבוקשים, להבין את המיסוי, החוקים והכללים של מדינה שהיא זרה לנו וצריך להתייעץ. אם ברצוננו לקבל הלוואות מבנקים מקומיים אז גם בזה צריך להתמצא. כך שגם אם מחליטים להשקיע בנדל"ן בחו"ל חייבים להבין שמדובר באתגר ולקחת בחשבון שעשויים להיות גם מהמורות וקשיים. בנוסף לכך, אם פונים לחברת ייעוץ המתמחה בהשקעות נדל"ן בחו"ל כדי לקבל עזרה בתהליך, חשוב לשכור את שירותיה של חברה אמינה, מומחית ומקצועית. בשוק הישראלי יש לא מעט שרלטנים ואסור שהכסף שלנו יעבור דרך הידיים שלהם ובוודאי שאסור לנו לקבל החלטות על סמך המידע שחברות כוזבות כאלו מוסרות לנו.

אז איפה כדאי להשקיע עכשיו?

אחרי שהבנו האם כדאי להשקיע והגענו להחלטה שמתאים לנו להשקיע בחו"ל השאלה המתבקשת הבאה היא, היכן, אפוא, לשים את הכסף?

First we take Manhattan then we take Berlin!!!

התשובה שאני נותן כעת, נכונה לתקופה הקרובה. אם אתם קוראים את הכתבה הזו בעוד ארבע שנים, ייתכן וההמלצות שלי כאן כבר לא תהינה רלוונטיות. יש להבין ששוק הנדל"ן הוא דינאמי ומשתנה: הרי חווינו כבר את משבר סאב פריים בארצות הברית ואת נפילת שוק הנדל"ן במזרח אירופה, למשל.

נכון לתקופה הקרובה מומחים ממליצים להשקיע בניו יורק ובברלין. ניו יורק מאחר והיא נחשבת ליציבה ביחס למדינות אחרות בארצות הברית. אין בה הרבה בנייה חדשה לכן יש מצב מתמיד של חוסר בדירות וביקוש אדיר. מה שמבטיח שכמעט תמיד נוכל להשכיר את הנכס וליהנות מתשואה גבוהה עליו. ומה באשר לברלין? ובכן, נראה שברלין נמצאת בתנופה אדירה בימים אלו. צעירים נוהרים לברלין, היא הופכת לאחד ממרכזי ההיי טק הגדולים בעולם ומגיעה אליה אוכלוסיה אקדמית, איכותית ומשכילה. כמו כן, ברלין חוזרת לימי הזוהר שלה גם מבחינה תרבותית והשקעה בנדל"ן בעיר – נחשבת לצעד חכם.