מערום עפר עצום, ובו כ- 18 אלף קוב קרקע ותוצרי חפירה, פונה מאדמות המדינה באיזור הכפרים כיסרא וסמייע לאחר שמסיגי הגבול שהשתלטו על קרקעות המדינה ללא היתר ובניגוד לחוק, אולצו לפנות את אדמות המדינה עליהן השתלטו שלא כדין.

כלים

הפלישה לאדמות המדינה המיועדות לתעשייה, בשטח של כ-2700 מ"ר, אותרה במסגרת הפעילות שמבצעת החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, לאיתור פלישות לקרקעות המדינה ועבירות מקרקעין ברחבי הארץ. הפולשים השתמשו בקרקע כדי לאחסן בה, לשימוש עתידי, עודפי תוצרי חפירה מעבודות עפר שנעשו בקרקעות פרטיות באיזור.

המפקחים הבהירו למסיגי הגבול שאותרו כי מדובר בעבירה של הסגת גבול במקרקעי ציבור, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, וכי עליהם לפנות את הקרקע באופן עצמי.

בנוסף, הובהר לפולשים כי במקרים בהם מסיגי גבול מסרבים לפנות קרקעות מדינה, רשות מקרקעי ישראל מגישה נגדם גם תלונה למשטרה בגין הסגת גבול, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, וגם תביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע ועלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה.

לאחר שהבינו את נחישותם של המפקחים, העדיפו הפולשים לפנות את הקרקע בעצמם, על מנת להימנע מתביעות. הפולשים החזירו את הקרקע אותה תפסו לקדמותה ולידי המפקחים והמדינה. מפקחי רמ"י החזירו את הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי.

ערן ליבנה, מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "מדובר בקרקע המיועדת לתעשייה, שערכה הכלכלי רב. הפלישות לקרקעות המדינה פוגעות בציבור כולו, במקרה זה למשל הפלישה עלולה הייתה לעכב את שיווק הקרקע למפעלים שיספקו מקומות עבודה לתושבי כיסרא וסמייע. מדיניות האכיפה המחמירה מוכיחה את עצמה בשטח באמצעות המספר הרב של פולשים שמעדיפים לפנות את הקרקע באופן עצמי וללא הליכי פינוי פיזיים , כמו במקרה זה, על מנת שלא להסתבך בתביעות. במקביל, אנו קוראים לציבור לדווח על כל חשד להסגת גבול בקרקע הציבורית באמצעות אתר האינטרנט של רשות מקרקעי ישראל".