פייסבוק, הרשת החברתית שמספר משתמשיה חצה את סף ה-400 מיליון , היא עודנה אחת המטרות הפופולאריות ביותר של הונאות פישינג. כך עולה מדו"ח ניטור הספאם לרבעון הראשון של שנת 2010 שפרסמה החודש מעבדת קספרסקי, יצרנית פתרונות ניהול אבטחת תוכן

כלים

מדו"ח הספאם ל-Q1 2010 עולה עוד כי מספר התקפות הפישינג (דיוג) על הרשת החברתית עולה בהתמדה, כשאל משתמשי הרשת כוונו 5.7% ממתקפות אלו. "זוהי הפעם הראשונה מאז שהחלנו בניטור התקפות הדיוג, שזיהינו התמקדות כה משמעותית בהתקפות על הרשת החברתית", ציינו כותבות הדו"ח, דריה גודקובה, אלנה בונדרנקו ומריה נמסטניקובה.

מהדו"ח עולה עוד כי שתי המטרות הפופולאריות למתקפות פישינג היו ונותרו פיי-פאל ואי-ביי. אולם בעוד שמתקפות הדיוג על פיי-פאל זינקו בצורה ניכרת ל-52.2%, נחלשו יחסית המתקפות על אי-ביי ל-13.3%. עוד בחמישית המטרות הפופולאריות ביותר: במקום השלישי בנק HSBC אליו כוונו 7.8% מהמתקפות, וגוגל (עם 3.1%) במקום החמישי.

פישינג (ובעברית, דיוג) הוא ניסיון לגניבת מידע באמצעות יצירת אתרים מזויפים המדמים אתרים מוכרים, כמו בנקים או אתרי רכישות ושימוש בהם כדי לדלות את פרטיו האישיים והחסויים של הגולש.

עוד עולה מדו"ח ניטור הספאם של קספרסקי לרבעון הראשון, כי 85.2% מכלל הדואר הנשלח היום בעולם מכיל הודעות ספאם. כותבות הדו"ח מציינות כי למרות ששולחי הספאם למדו למנף לצרכיהם את פלטפורמות האינטרנט השונות, ובעיקר את הרשתות החברתיות והבלוגים, התייצב שיעור הספאם על רמות הדומות שאלו שנתגלו ברבעון הרביעי של 2009.

השינויים הבולטים ביותר במפת הפצת הספאם היה המעבר שנרשם בחודשים האחרונים מסין ומדינות מזרח אסיה למדינות מזרח אירופה. לדברי כותבות הדו"ח, נובע השינוי מהגברת הפיקוח על הפצת דואר זבל בסין והעובדה שבמדינות מזרח אירופה אין עדיין מגבלות נוקשות על משלוח דואר זבל.

עם זאת, באשר למקור הבולט ביותר להפצת דואר זבל לא נרשם שינוי, וארה"ב היתה ונותרה יצואנית הזבל הראשית, האחראית על 16% מדואר הזבל העולמי. מפיצת הזבל מס' 2 בעולם היא הודו האחראית על 7% מדואר הזבל העולמי, ובמקום השלישי ניצבת רוסיה המפיצה 6% מהספאם הגלובלי. ישראל, שבחודש מרץ היתה אחראית על הפצת 1.2% מהספאם הגלובלי נעדרת מרשימת מפיצות הספאם ברבעון הראשון.