כלים

לא צריך לפחד מסלסלת ט"ו בשבט... אכילת פיצוחים לא קלויים בכמות נכונה מייצרת תחושת שובע ויכולה דוקא לסייע בירידה במשקל

לקראת ט"ו בשבט חוזר הנוהג הקבוע של "הפחדת" הציבור בסכנת ההשמנה מפירות יבשים והפיצוחים הנלווים. סלסלת ט"ו בשבט כוללת מגוון רב של פירות עם הבדלים גדולים ביניהם מבחינת תרומתם הבריאותית. חלק מתכולת סלסלת החג, ובעיקר האגוזים, צריכים להיות חלק בלתי נפרד מתפריט בריא לכל אורך השנה.

מעטים ממפצחי האגוזים, שקדים, גרעינים או פיצוחים אחרים מודעים לתכונותיהם הבריאותיות. יש האוכלים אותם בכל הזדמנות ובכל אירוע בנדיבות רבה והתוצאות נראות היטב על גופם המעוגל ולעומתם יש החוששים מהשמנה ובקושי לועסים בוטן, אגוז או קשיו.

פיצוחים עוזרים במניעת מחלות לב ומחלות כרוניות, אינם מכילים כולסטרול וחלקם אף תורמים להורדתו. יש בהם גם מרכיבים חיוניים כמו חלבון, סיבים תזונתיים ופטרוכימיקלים. הם מהווים מקור מצוין לויטמינים כמו חומצה פולית, ניאצין (3B), ויטמין E, ויטמין 6B ומכילים מינרלים שונים כמו מגנזיום, סלניום, זרחן ואשלגן.

בניגוד לתפיסה הרווחת, חלק מהפיצוחים דוקא יכולים לסייע לירידה במשקל מאחר שהם נותנים תחושת שובע מחד ומאידך מונעים תחושת דיכאון הנובעת מצמצום כמויות המזון. יש מביניהם שמונעים התפתחות סוכרת מסוג 2, תורמים לגמישות העור ומונעים יובש.

מעבר להבדלי הטעם, קיים שוני בתכולת סוגי השומן בכל אחד מהפיצוחים.

מספר דוגמאות:

גרעיני פשתן, אגוזי מלך וגרעיני דלעת עשירים בחומצות שומן אומגה 3 ולכן מונעים הסתיידות עורקים, מורידים לחץ דם ומונעים הפרעות בלב ובכלי הדם.

שקדים ואגוזי קשיו הם הפיצוחים העשירים ביותר בשומן חד בלתי רווי (% 72 בשקדים – כמות הזהה לזו שבשמן זית; % 68 באגוזי קשיו). הם תורמים להורדת רמת הכולסטרול בדם, מעכבים הסתיידות עורקים ומורידים לחץ דם גבוה.

בוטנים ופיסטוקים מכילים כמות גדולה של חלבונים וויטמינים מקבוצת B. מומלצים לבעלי לחץ דם נמוך ולאלה הזקוקים לעליה במשקל.

גרעיני חמניה (גרעינים שחורים) עשירים בחומצות אמינו החיוניות להתפתחות תאים ורקמות בגוף. מומלצים לנשים הרות ומניקות; תורמים ליצירת חלב; מכילים כמות גבוהה של ויטמין E ולכן מומלצים במקרים של התנוונות שרירים ודלקת בכבד.

אגוזי פקאן - יתרונם על פני הפיצוחים האחרים הינו באיכות החלבון (ולא השמן), שכן הם מכילים כמויות גדולות של חומצות אמינו חיוניות ומומלצים כהשלמת מקור תזונה חלבוני לצמחונים.

בניגוד למיתוסים המקובלים, אכילת אגוזים לא קלויים אינה גורמת להשמנה! מה שגורם להשמנה זה אכילת פחמימות ריקות, ג'אנק-פוד לסוגיו, חוסר פעילות גופנית ותת-פעילות של בלוטת התריס.

הכותב, דויד קאפח הוא הרבליסט בעל ניסיון רב בתחומי החינוך והרפואה המשלימה, בעל טור קבוע בנושא רפואה טבעית ומרצה בסדנאות ברחבי הארץ. קאפח, יליד תימן, הוא נצר למשפחת רבנים ודיינים, אשר יצא להם שם בכל מחוזות תימן כמרפאים טובים. במרפאתו בירושלים מסייע קאפח לחולים רבים על ידי שימוש בצמחי מרפא.

סדרת מדריכי "טבעי" כוללת ארבעה ספרים הכוללים מידע מקיף לצמחי המרפא ולשימוש שלהם ברפואה העממית למבוגרים וילדים ובבישול. את סדרת מדריכי "טבעי" ניתן להזמין ישירות אצל המחבר בטל: 02-6241950.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

עדכונים אחרונים

נוב 28, 2019

וופורייזר – מה זה וכיצד הוא עובד

חדשות הבריאות
נוב 26, 2019

מדוע צריך לבצע תהליך החלפת ברך?

חדשות הבריאות
נוב 20, 2019

יישור שיניים ללא גשר!

חדשות הבריאות