במטרה להפוך את עפולה בתוך 5-3 שנים לעיר ה"דיגיטלית הראשונה" בישראל, בחרה עיריית עפולה את בית-הספר 'נופים' כבית-ספר מדגים לקראת השינוי. לצורך מימוש התוכנית תקצה הרשות המקומית תקציבים ומשאבים מיוחדים. מנהלת בית-הספר, מיכל כהן, יחד עם צוות 'נופים' בחרו להוביל את השינוי במסגרת תכנית "אופק חדש" של משרד החינוך. שילוב טכנולוגיה בבית-הספר יאפשר, כמשוער וכמצופה, הוראה ולמידה מיטבית במטרה לקדם הישגים לימודיים, תקשורת בין הורים, מורים ותלמידים וניהול ידע באופן מקצועי

כלים

במסגרת תוכנית "קפיצת מדרגה" בחינוך, הציבה עיריית עפולה, בראשותו של ראש העיר, אבי אלקבץ וסמנכ"ל חינוך ורווחה , שמעון אמויאל, למערכת החינוך בעפולה מטרה להיות העיר ה"דיגיטלית הראשונה" בישראל. בית-הספר 'נופים' נבחר ע"י הרשות להוות בית ספר מדגים לקראת השינוי. לצורך מימוש התוכנית תייעד הרשות המקומית ותקצה תקציבים ומשאבים מיוחדים.

מנהלת בית-הספר, מיכל כהן, יחד עם צוות 'נופים' בחרו להוביל את השינוי במסגרת תכנית "אופק חדש" של משרד החינוך. שילוב טכנולוגיה בבית-הספר יאפשר, כמשוער וכמצופה, הוראה ולמידה מיטבית במטרה לקדם הישגים לימודיים, תקשורת בין הורים, מורים ותלמידים וניהול ידע באופן מקצועי.

הבחירה בבית-הספר 'נופים' להוות מודל ראשוני בתחום התקשוב היתה בחירה טבעית: בית-הספר פועל מזה זמן רב בסביבה מתוקשבת, המהווה חלק בלתי נפרד מבית הספר. מזה שנים אחדות תלמידים והורים מ"נופים" לומדים בשעות הבקר ואחה"צ באמצעות מחשב, מיומנויות עבודה בסביבה ממוחשבת ומידענות. במקביל - צוות בית-הספר משתמש במדיה הממוחשבת בכלים לניהול ארגוני, ניהול ידע ושימוש במאגרי מידע. אמצעים אלו משמשים את הצוות כבסיס לקבלת החלטות.

צוות בית-הספר משתלם בתחום זה בקביעות, כדי להיטיב לשלב את הטכנולוגיה, באופן שיתאים לדרישות שמציבות שנות ה – 2000, בהתאם לצרכים של התלמידים ברמות השונות, דרישת תוכניות הלימודים ועל פי המיומנויות הנדרשות מתלמיד במאה ה- 21 .

במסגרת התכנית הכללית אמור להיבנות מערך מקצועי, ייעשה שימוש בשיעורים מקוונים, יוקם אתר אינטרנט מיוחד לבית-הספר, שיאפשר להורים שקיפות מלאה במתרחש בבית הספר בתחום הלימודי ובתחום האקלים החברתי.

בבית הספר הותקנה באחרונה רשת אלחוטית המאפשרת גלישה חופשית באינטרנט מכל מקום בו, כמו כן נרכשו מחשבים ולוחות אינטראקטיביים לכל הכיתות הלימוד. מטרת הסביבה הדיגיטלית החדשה היא להפוך את הלמידה וההוראה לפעילים.

הכנסת הטכנולוגיה לבית הספר, תאפשר לתלמידים ללמוד בסביבה חזותית: סרטונים, מצגות תמונות, מפות דיאגראמות, איורים, שרטוטים וכל חומר הנדרש לשיעורים. סביבת שמע: שירים, הקראת טקסטים וכל חומר שעל התלמיד להאזין על מנת להפיק למידה, באמצעות השימוש בלוח אינטראקטיבי יוכל המורה לתעד את כל מהלך השיעור בסיומו יעלו התכנים לסביבות הלמידה בפורטל של בית הספר.

ציוד נוסף וסביבות תוכן שיוכנס לכיתות יאפשר לתלמידים ללמוד ברמות שונות, במטרה לעודד מיצוי מרבי של הפוטנציאל האישי של כל תלמיד. שימוש בסביבה ממוחשבת יפתח עולם של למידה והוראה ללא גבולות מקום וזמן, למידה מחוץ לכותלי הכיתה, והכנסת העולם הרחב פנימה אל תוך הכיתה.

בערב חשיפת התוכנית להורי בית הספר והורי ילדי הגנים השייכים אף הם ל'נופים', הציג שמעון אמויאל סמנכ"ל חינוך ורווחה את הרציונל העומד מטרת השינוי בעיר בכלל ובבית-הספר 'נופים' בפרט. כמו כן נערכה הרצאה להורים ע"י היועצת הארגונית, שרית כהן לוי, בעלת ניסיון רב בתחום זה, שתלווה את תהליך ההטמעה בעיר בכלל ו'בנופים' בפרט.

ההורים אף הם נחשפו למטרות התוכנית, לתשתיות הטכנולוגיות שעתידים להיכנס לבית הספר. כמו כן תוארו השלבים השונים ונקודות לחשיבה בהמשך התהליך, כמו מחשבים ניידים לתלמידים. "מיותר לציין שאנו, כל הצוות והורי התלמידים בבית-הספר, ממתינים בצפייה לקראת הבאות, מתוך ידיעה ואמונה שהשינוי אינו מכת בזק ואינו פשוט לעשייה, אמרה מנהלת בית הספר והוסיפה:

בית-הספר 'נופים' הוכיח את רצינות עבודתו והשקעתו זה מכבר, כאשר תוצאות המיצ"ב של בית הספר גבוהות ביותר 15% מעל הממוצע הארצי. "ברור לכולנו שזהו תהליך הדורש הטמעה מסודרת והדרגתית הן לתלמידים והן למורים". אמרו בבית הספר.