כלים

עשרות פעילי "פורום הארגונים למען יער ירושלים", מפלגת "התנועה הירוקה" ותושבים מקומיים קיימו הבוקר, יום ג' 28.2.12, הפגנת מחאה בכניסה לישיבת הועדה לתשתיות לאומיות. הועדה דנה היום בהתנגדויות שהגישו אלפי אזרחים כנגד תוואי פרוייקט כביש 16, הצפוי להביא להרס מרביתו של יער ירושלים, וצפויה לקבל הכרעה סופית בנוגע לפרוייקט בימים הקרובים

הועדה לתשתיות לאומיות דנה היום בהתנגדויות שהגישו נציגי "פורום הארגונים למען יער ירושלים" ואלפי אזרחים מודאגים כנגד פרוייקט כביש 16, לקראת הכרעה בימים הקרובים האם ישונה תוואי הכביש, או יאושר הפרוייקט באופן סופי ויעבור להחלטת ממשלה. עשרות פעילי סביבה ותושבים מקומיים הפגינו מחוץ ובתוך הדיון, במחאה על תוואי הכביש המוצע לאישור.

תוואי פרוייקט כביש 16, אשר אושר בועדה לתשתיות לאומיות ביולי 2011, כולל בנייה של מחלף רחב-מימדים בלב יער ירושלים וכביש גישה נוסף העולה לכיוון גבעת שאול. הכביש צפוי להביא להרס מאות דונמים מהריאה הירוקה האחרונה שנותרה באזור ירושלים.

מדובר בפגיעה אנושה בשטח עצום של חורש טבעי, אשר כלל בעבר יותר מ-6,000 דונמים והצטמק כיום לפחות מ-1500 דונמים בלבד. בתחילת החודש הגישו למעלה מ-3,500 אזרחים התנגדויות משפטיות לפרוייקט. כעת צפויים חברי הועדה לתשתיות לאומיות לדון בהם ולהביא את הפרוייקט לאישור מחודש, בכפוף לשינויי תוואי אפשריים, לפני שיעלה לאישור הממשלה.

פרוייקט כביש 16 היא פרוייקט ממשלתי המוערך בעלות התחלתית של 1.5 מיליארד שקלים ומטרתו להקל על עומסי התנועה בכניסה לירושלים. הצדקתו התחבורתית של הכביש מוטלת בספק רב, לאור תשתיות נוספות אשר נבנו וצפויות להיבנות לצורך אותה מטרה בדיוק, בעלות מצטברת של עשרות מילארדי שקלים. ביניהן, כביש 9, כביש 39 והרכבת המהירה תל-אביב-ירושלים. לתוואי הפרוייקט מוצעות מספר חלופות שימנעו את הפגיעה ההרסנית ביער ירושלים, המשמש את כלל תושבי האזור.

עו"ד פול לנגא, יו"ר פורום הארגונים למען יער ירושלים: "סדר עדיפויות לקוי של עיריית ירושלים ושל משרד התחבורה צפוי להביא לפגיעה מיותרת בעשרות אלפי אזרחים, עבורם משמש יער ירושלים ריאה ירוקה, אזור פנאי ונופש, וסמל לנוף עליו גדלו. מאות דונמים של חורש צפויים להימחק ללא סיבה עבור תשתית מלט ובטון. הפגיעה ביער אינה הכרח – ניתן לבנות את עיקרו של כביש 16 במנהרה, ללא צורך במחלף ובכביש לגבעת שאול, תוך פגיעה מינימלית ביער".

אופק בירנהולץ, יו"ר סניף ירושלים של מפלגת "התנועה הירוקה": "כביש 16 הוא דוגמא מובהקת לדרך בה מפקיעה ממשלת ישראל את רשות הרבים לטובת מעטים. ביער ירושלים מבקרים חרדים מהר נוף, נערים עולים מאכסניית יהודה, תושבי העיר ותיירים מכל הארץ. במקומו סוללים כעת כביש יקר שישרת רק בעלי רכב מעטים ויפגע בריאה הירוקה העיקרית המשרתת את תושבי ירושלים והסביבה - זוהי מדיניות אנטי-חברתית ואנטי-סביבתית".

פורום הארגונים למען יער ירושלים מורכב מארגונים סביבתיים ומתושבי האיזור, לרבות "מגמה ירוקה", "שומרה לסביבה טובה", "ועד הפעולה של יפה נוף ובית הכרם", "שומרי היער", "רמות למען הסביבה", מושב בית זית, ועוד. אל חברי הפורום מצטרפים פעילי סניף ירושלים של מפלגת "התנועה הירוקה".