לראשונה הלמ"ס מפרסמת נתונים בנושא עבירות נהיגה שבוצעו בין השנים 2006-2008 מתוכם עולה, בין היתר, כי הנשים אינן מצייתות לתמרורים ואילו הגברים אינם חוגרים. עוה"ד צורי סבן, ראש משרד עוה"ד סבן ושות' המתמחה בדיני תעבורה טוען: "ציבור נהגים גדול אינו מודע לזכויותיו הבסיסיות ובשל חוסר הידע המשפטי הבסיסי, נהגים רבים מודים בעבירות אשר לאו דווקא ביצעו"

כלים

בסוף השבוע האחרון, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פרסמה לראשונה נתונים בנושא עבירות נהיגה בישראל. הנתונים מתייחסים לתקופה שבין השנים 2006-2008 על פיהם עולה כי 20% מסך כל הישראלים המורשים לנהוג בארץ, הורשעו בעבירת נהיגה, בממוצע כ- 1.4 הרשעות נרשמו לנהג הישראלי. "ציבור נהגים גדול אינו מודע לזכויותיו הבסיסיות ובשל חוסר הידע המשפטי הבסיסי, נהגים רבים מודים בעבירות אשר לאו דווקא ביצעו ובשל כך גדל מספר המורשים" טוען ראש משרד עוה"ד 'סבן ושות' המתמחה בדיני תעבורה - עו"ד צורי סבן. הוא מוסיף ואומר כי: "קיימת חשיבות בהכנסת לימוד דיני תעבורה לתוכנית הלימודים כבר בבתי הספר התיכוניים, כמו במדינות מתוקנות כדוגמת בלגיה".

מהנתונים עולה כי מבין חמשת הערים המרכזיות בישראל - ירושלים, ת"א, חיפה וראשל"צ, דווקא העיר הדרומית אשדוד מובילה במספר הנהגים המורשעים בעבירות הנהיגה, למעלה מ- 20% (21.6%) מתושבי אשדוד המורשים לנהוג, מורשעים בעבירות נהיגה. בתוך כך העיר אשדוד נמצאת מעל הממוצע הארצי העומד על 19.8%.

הנתונים מצביעים גם על פער משמעותי בין המינים. בשנת 2008 למעלה מחצי מיליון מהגברים בישראל, המורשים לנהוג, הורשעו בעבירות נהיגה לעומת 163,000 נהגות. מבין הנהגים אשר היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים והורשעו בשל כך, עולה כי המין הגברי שולט: 65.4% גברים לעומת רק 34.6% נשים. נמצא כי העבירה השכיחה ביותר בקרב הנהגות הייתה דווקא "אי ציות לתמרור" (21.6%) ואילו בקרב הגברים – "אי שימוש באביזרי בטיחות" (19.9%).

עוד עולה כי בין השנים 2006-2008 נרשמו בממוצע לא פחות מ- 5,000 הרשעות שמקורן בתאונות דרכים ונסגרו כ- 13,200 תיקי ת"ד שאירעו בין השנים הללו. בשנת 2008 הורשעו 684,000 נהגים בלא פחות מ- 933,000 הרשעות, זאת לעומת שנת 2006 בה הורשעו 591,000 נהגים ב- 836,000 הרשעות. מתוך סך ההרשעות שנרשמו בדוחות ההזמנה לדין בשנת 2008, העבירות הנפוצות ביותר היו "נהיגה ללא רישוי או ללא ביטוח, נהיגה בפסילה ונהיגה במהירות מופרזת".

עוה"ד צורי סבן סבור כי העובדה שהתחבורה הציבורית בישראל איננה מתקדמת מספיק ומהווה גורם נוסף לגידול בתאונות הדרכים: "הכמות העצומה של תאונות הדרכים בישראל מזעזעת את כלל הציבור, אולם עדיין לא נעשו מספיק מאמצים על מנת למגר אותה. תחבורה ציבורית מפותחת יכולה להפחית באופן ניכר את כמות הנפגעים בכבישים. יתרה מזאת יש לקחת בחשבון, שלא כמו בעבר, כיום מקצועות רבים מתבססים על נהיגה על כן גדל גם מספר כלי הרכב בישראל בכלל והנהגים בפרט. בתי המשפט לא מבצעים הבחנה בין נהג שנוהג לצורך פרנסתו, כגון נהג מונית, אוטובוס וכו' לבין נהג שנוהג לעבודה או למטרות אחרות".

לדבריו: "במצבים של תאונות דרכים מומלץ לפנות לייעוץ משפטי, טרם תחילת הליך החקירה המשטרתית, זאת כיוון שרבים המקרים שנהגים ונהגות מתוך לחץ, פחד והיסטריה אינם שמים לב ומנדבים מידע שיכול להסב להם נזק בלתי הפיך ואף להוביל להרשעתם בלא אבל בכפם".

עוד ניתן להסיק מהסקר כי קיימים הבדלים במספר ההרשעות גם בין המגזרים בישראל. בתוך כך נמצא כי ממוצע ההרשעות הגבוה ביותר לנהג הוא בקרב המגזר הערבי 1.6 הרשעות למורשע לעומת 1.3 הרשעות לממוצע במגזר היהודי. בהתייחס לחמישה יישובים בדואים בנגב – ערערה, חורה, תל שבע, כסיפה ורהט, נמצא כי חלקם של המורשעים בעבירות הנהיגה גבוהה פי 2.2 מהממוצע הארצי.