כולנו רוצים לגור בבתים ובדירות הנוחים לנו, המתאימים לאורח חיינו, לתחביבים שלנו, למספר הילדים שיש לנו (וגם לכאלה שעוד עתידים להיוולד), בסביבה ההולמת את המצב הסוציו-אקונומי שלנו ואת הדרך בה אנחנו תופשים את עצמנו.

ייזום פרוייקטים בנדלן
ייזום פרוייקטים בנדלן

אבל, המציאות, לרוב, שונה מעט, וכך, למרות כל זאת, חלקנו הגדול, נאלץ להסתפק במה שמציע לו שוק הבניה הישראלי הקיים - לגור בדירות יד שנייה (שלישית או עשירית) או לגור בדירה שירשנו, כאשר אנחנו מוותרים על חלק גדול מהקריטריונים המרכיבים את מה שיכולנו לכנות "דירת/בית חלומותינו".

פרויקט בניה עצמאי - במה הוא כרוך?

אחרים, נועזים מעט יותר, קופצים ראש למים ומחליטים להיכנס לפרויקט בניה, כלומר, לבנות את ביתם בעצמם, כשהם מעורבים בכל שלב של הפרויקט, משלב התכנון וההיתרים, דרך שלב הביצוע ועד לשלב הגמר. גם כאן, מתחלקים הבונים "בעצמם" למספר סוגים: הסוג הראשון הוא האנשים שירכיבו את צוות העבודה שלהם מבעלי מקצוע בודדים - ימצאו אדריכל עצמאי, יאתרו קבלן שלד, יביאו טייח, ישכרו רצף וכן הלאה. הסוג השני, הוא הסוג הפרקטי יותר, אנשים אשר ימצאו חברת בניה מנוסה ומקצועית, בה הם נותנים אמון, והיא זו שתנהל ותבצע את פרויקט הבניה העצמאי מתחילתו ועד סופו, כשבעלי הבית מעורבים רק בנקודות החלטה הכרחיות (בעיקר בשלב התכנון). סוג נוסף של פרויקט, אשר רלוונטי יותר לכאלה המחפשים דירות ולא בתים צמודי קרקע, הוא ייזום פרוייקטים משותפים.

מהו ייזום פרוייקטים משותפים?

מדובר בחברות בניה, אשר אחראית לכל השלבים: משלב רכישת הקרקע דרך התכנון, ניהול הבניה וביצועה ועד לשלב מסירת הדירות לרוכשים. בפרויקט כזה, יכולים רוכשי הדירות להיכנס לפרויקט בכל שלב, וככל שהשלב אליו ייכנסו מוקדם יותר, כך תהיה בידיהם השפעה גדולה יותר על מראה הדירה המוגמרת. כך, למשל, במרבית המקרים, תעמודנה בפני הרוכשים מספר אפשרויות לבחירה (למשל, גימורים שונים לארונות המטבח, עיצובים שונים לחדר האמבטיה וכד'), מהן יוכלו לבחור את המתאימה להן ביותר. זאת, כאמור, במידה והרוכשים הצטרפו להליך ייזום הפרויקטים המשותפים בשלב שבו הדירות עדיין נמצאות בבניה.

איזה סוג של פרויקט בניה מתאים לי?

לכל אחד מהפרויקטים שהזכרנו יתרונות וחסרונות משלו: פרויקט בניה עצמאי לגמרי, למשל, מבטיח כי בעל הבית הינו באמת "בעל הבית", הבוס של הפרויקט, ועל פיו יישק דבר. הוא יהיה מעורה בכל בורג או מסמר שיתקעו במבנה, ועליו מוטלות כל ההחלטות וגם האחריות.

פרויקט בניית בית בעזרת חברה קבלנית אמנם מעביר את רוב האחריות לתהליך הבניה אל החברה, אולם עדיין, במרבית המקרים, הבעלים הם האחראיים להשגת ההיתרים ולגורמים נוספים, שמשקלם איננו זניח.

יתרונו של ייזום פרוייקטים משותפים, הוא כאבי הראש שהוא חוסך לרוכשי הדירות, שכן החברה העוסקת בכך אחראית לכל אחד מהשלבים הרבים שמתרחשים בתהליך הבניה עצמו, לפניו ואף אחריו. הטיפול בהשגת ההיתרים והאישורים, הטיפול בעניינים המשפטיים השונים שעלולים לצוץ, בחירת החומרים הנכונים והאיכותיים, איתור בעלי המקצוע המתאימים, הקפדה על לוחות זמנים, כולם תוצאה של ניסיונה המצטבר של החברה העוסקת בכך, שממנו, רוכשי הדירות נהנים.