העיתונים מלאים בסיפורי הצלחות, ההורים מציפים בסיפורים על אחרים שהצליחו וה"סטארט-אפ ניישן" קוראת לכם לקחת חלק. אז איך מתחילים קריירה בהיי-טק? התשובה היא: באקדמיה

ישראל נחשבת לאחת ממעצמות ההיי-טק בעולם, סטארט-אפ ניישן בפי רבים. תעשייה אשר מושכת אליה את מיטב הכישרונות שמבקשים להשתלב באחד התחומים הרווחיים ביותר בארץ ומשכורת התחלתית שלא רואים בענפים אחרים. ההתפתחות המואצת בתחומי הטכנולוגיה, האינטרנט, המובייל והביוטכנולוגיה דואגת להשאיר את הענף והעוסקים בו מאותגרים ועדכניים ומספקת הזדמנויות רבות לקידום, ליזמות ולהתפתחות אישית. כמו בכל תחום, בכדי לעלות על דרך המלך בענף ההיי-טק צריך לעשות את הצעד הראשון: לרכוש השכלה מתאימה ולמצוא את העבודה הראשונה שתוביל אותנו בשביל האבנים הצהובות.

ענפי ההיי-טק הבולטים

על פי נתונים של חברת ההשמה אתוסיה, אשר ביצעה ניתוח שוק בהתבסס על איסוף נתונים ממקורות אינטרנט שונים וטכנולוגיית ביג-דאטה במאי 2014, הענף הבולט בהיי-טק הישראלי הוא תחום התוכנה בו מועסקים כ-50,000 עובדים, כ-19% מכלל המועסקים בענף. תחומים בולטים נוספים הם תחומי החומרה (11%), שיווק ומכירות - כולל שיווק מקוון (15%) וביוטכנולוגיה (6.5%).

לכל אחד מעיסוקים אלו, תחום לימודים שונה לחלוטין. לימודי מדעי המחשב יובילו אותנו לעסוק בענף התוכנה בעוד שלימודים במגמות ההנדסה השונות יכוונו אותנו לעיסוק בענף החומרה. כשאנחנו אומרים "ביוטכנולוגיה" אנחנו למעשה מתכוונים לענף גדול ורחב של מקצועות - מהנדסת מכונות דרך אלקטרוניקה ועד למקצועות הדורשים אף תארים מתקדמים בתחום הפיזיקה, ההנדסה, פיתוח מיכשור רפואי, ביולוגיה, פארמה ועוד.

בענף השיווק והשיווק המקוון ילמדו הסטודנטים את רזי השיווק בפקולטות למנהל עסקים או לתקשורת.

קידום בכל המקצועות הללו דורש ידע בתחומי הניהול. ידע זה ניתן לרכוש במסגרת לימודי מנהל עסקים לתואר ראשון או שני ואף ישנן מגמות במנהל עסקים שכוללות הכנה לתחומי האינטרנט וההיי-טק באופן ספציפי, לדוגמא קורסים והתמחויות במדעי הרשת, פסיכולוגיה של הגולשים, ניהול טכנולוגיה, יזמות וחדשנות ועוד.

התפקיד הראשון שלי

מסלולים מקובלים עבור בוגרי תארים ראשונים הינם מסלולי פיתוח והבטחת איכות (QA) וכן מסלולי השיווק הדיגיטלי. כאנשי פיתוח, בוגרים טריים אחראיים על יצירת קוד (כתיבת תוכנות), פתרון בעיות בתוכנה או שינוי תוכנה קיימת. כאנשי QA, הבוגרים הטריים אחראיים על תכנון בדיקות מתאימות ליעדים, ביצוען ומעקב אחר איכות התוכנה שנכתבה על ידי אנשי הפיתוח. התכונות הנדרשות בתפקידים אלו מעט שונות זו מזו. ראייה מערכתית חשובה מאד לתחום ה-QA, מאידך, היכולת להתמודד עם פתרון בעיות ועם אלגוריתמים מורכבים חיונית לאנשי פיתוח טובים אך תהווה יתרון בלבד לאנשי QA. במסלולי השיווק ניתן להתחיל בתפקידים במגוון תחומים כמו ניהול קמפיינים דיגיטליים , (ppc) קידום במנועי חיפוש (SEO), ניהול מדיה חברתית וניהול פרויקטים.

לבנות קריירה

כשמדובר בבניית קריירה, יש לבחור את צעדנו בקפידה. נבחר את מקומות העבודה בהם נרצה לעבוד ככאלה המעניקים גם אופק וקידום. מעבר למהות העבודה, קירבה לבית, אופי העבודה וכו' נבדוק האם זוהי עבודה שתדחוף ותקדם אותנו הלאה.

אופק הקידום תלוי בגורמים רבים ביניהם גודל החברה, תחום עיסוק החברה, מבנה כוח האדם, מהות התפקיד, הכשרתכם ונקודות החוזק והחולשה שלכם.

חברות גדולות (מעל 200 עובדים) מציעות לרוב תנאים טובים יותר לעובדים והזדמנות ללמוד על ההתנהלות בענף באופן כללי וכיצד פועלת ביומיום חברה מבוססת ומצליחה. הקידום בסולם הדרגות בין התפקידים השונים בחברה גדולה עשוי להיות אמנם איטי יותר, אך יכלול לרוב שינוי משמעותי במדרגת השכר, המעמד ותואר התפקיד. מנגד, עבודה בחברת סטארט-אפ מציעה ביטחון תעסוקתי נמוך יותר, אך סיכוי טוב לעסוק כזוטר בתפקידים בעלי תחומי אחריות רחבים יותר – הן היררכית והן רוחבית.

סטארט-אפ מוצלח יכול להביא זוטרים לעמדות ניהול בפועל תוך מספר חודשים. מדובר, כמובן, בעובדים מוכשרים בעלי יכולת קליטה מהירה ותפיסה טובה של הפן העסקי של החברה.

הרעיון הוא להבין שלמרות שקיימת נדידה בין מסלולים שונים, כדאי לקחת בחשבון כי בחירה בתפקיד מסוים כעבודה ראשונה היא שתוביל לעבודה או לתפקידים השני והשלישי ולכן רצוי לבחור מראש במסלול מתאים ולגדול בתוכו ולאו דווקא לתכנן כניסה לתפקיד מסוים והגירה לאחר. סטודנטים המתחילים את דרכם בשירות לקוחות, לדוגמה, יתקשו לעבור למסלולי פיתוח אבל יוכלו להתפתח כראשי צוותים במסלול זה.

עשה ואל תעשה בבניית קריירה

  • קורות חיים - דאגו לקורות חיים עדכניים, איכותיים המשדרים מקצועיות. השתמשו בפורמט מקובל וקריא, הדגישו את הניסיון הרלוונטי (מקצועי וניהולי). כללו הצלחות וניסיון פרקטי מתקופת הלימודים האקדמיים.
  • ראיון אישי – הקדימו במספר דקות והגיעו רעננים ובלבוש מסודר וסולידי. הקפידו לבדוק במה החברה עוסקת לפני הראיון והיו שותפים פעילים במהלך הראיון. שאלו שאלות רלוונטיות לתפקיד, לאופק הקידום ולחברה.
  • הצעת עבודה – עברו על החוזה בבית וחזרו לאחר שבחנתם את הסעיפים השונים.
  • במהלך העבודה – שתפו ותקשרו מול המנהלים עדכונים שוטפים, הצלחות, דילמות וכיווני התפתחות רצויים. הישארו מעודכנים ביחס למשרות הנפתחות בחברה, מוצרים חדשים והזדמנויות קידום. נסו ליצור נטוורקינג באמצעות השתתפות בצוותים שונים (בכלל זה וירטואליים), הובלת תהליכים ויוזמות.

קריירה מצליחה בהיי-טק לא מתרחשת מעצמה, אך עם בניית יסודות טובים של לימודים אקדמיים בתחומים מתאימים, בחירת מעסיקים ותפקידים ההולמים את כישוריכם ורצונותיכם, בניית קשרים עסקיים וחיפוש הזדמנויות מתאימות לקידום – הסיכויים לקריירה משגשגת בהחלט נוטים לטובתכם.

כלים