אחד התחומים בהם קורים השינויים הגדולים ביותר מאז עלייתו של האינטרנט לשלטון הגלובאלי, הוא תחום הצרכנות. צרכנות הינה מרכיב אינטגראלי ובלתי נפרד מחיינו. גם הסגפנים ביותר שבינינו אשר מנסים להימנע במודע מצרכנות מיותרת חייבים להודות שגם הם צורכים דברים מסוימים, כמו מזון, שירותי בריאות, דיור ועוד. לכן, השינויים הקיצוניים שמחולל האינטרנט בתחום הצרכנות הפרטית רלבנטיים ביותר עבור כל אחד ואחת מאיתנו. שינויים אלו יכולים להיות חיוביים ורצויים אם יודעים כיצד להתנהל ולנהל אותם לטובתנו, אך הם יכולים גם לגרום לנזק מסוים.
עולם השיווק האינטרנטי וצרכנות יתר
נתחיל דווקא עם כמה השפעות אפשריות אשר אינן בהכרח חיוביות. רשת האינטרנט הביאה עימה עידן חדש בעולם השיווק הממוקד, כאשר האלגוריתמים המתוחכמים של ענקיות האינטרנט יודעים כיצד ללמוד את דפוסי ההתנהגות של הגולשים, ולהציע להם מוצרים ושירותים אשר עונים בדיוק על טעמם וצרכיהם.
לכאורה, נשמע כי זוהי התפתחות רצויה ומבורכת, ואכן במקרים רבים מדובר בדרך שיווק אשר מסייעת הן למשווקים והן לצרכנים. בתור משתמש אינטרנט סטנדרטי אני מקבל כיום הצעות שיווקיות במגוון נושאים אשר כל רובם קרובים מאוד לליבי ואכן מסקרנים אותי.
אך האינטרנט יכול לגרום לנו גם למקרים של צרכנות יתר. הצפה של פרסומות ומסרים שיווקיים ישירים ולא ישירים בכל דף ואתר אליו אנו גולשים יוצרת אפקט מסוים אצל כולנו, גם ובמיוחד אם איננו מרגישים אותו או מודעים אליו. כך, לפעמים נמצא את עצמנו מזמינים ברשת דברים שאנחנו לא בדיוק צריכים, או הולכים למסעדה שלא בהכרח הייתה מעניינת אותנו אלמלא קיבלנו אינספור מסרים שיווקיים ממנה דרך האינטרנט.
חשוב לציין כי ניתן בהחלט להימנע ממרבית ההשפעות השליליות הללו, על ידי העלאת רמת המודעות והמיקוד שלנו – מה באמת מעניין אותנו ומה אנחנו באמת צריכים ורוצים לקנות.
השוואות מחירים וקניות בגדים באינטרנט – היתרונות העצומים של צרכנות ברשת
דוגמא נוספת ליתרונות של צרכנות ברשת היא האפשרות למצוא ולהזמין כל מוצר ישירות לבית שלנו. קניות בגדים באינטרנט מהוות דוגמה ספציפית מצוינת – איננו חייבים אפילו להגיע לחנות הבגדים – ניתן למצוא כל בגד שבעולם ברשת ולהזמין אותו ישר אלינו הביתה, בזול ובנוחות מקסימאלית.
לסיכום, לצרכנות בעידן האינטרנט יתרונות רבים ובלתי נתפסים בהשוואה לעולם הצרכנות של לפני כמה עשורים בלבד. תשומת לב ומודעות צרכנית בריאה יכולים להבטיח שהשינויים שקורים בעולם הצרכנות האישי שלנו באמצעות האינטרנט יהיו שינויים חיוביים ומבורכים.