כדי להצליח ביזמות, לפרוח בעסקים ולהקים חברות מצליחות שמניבות רווחים והון לבעלים שלהם – לכל אלה דרושה שיטה, תוכנית פעולה, ידע ובעיקר עבודה קשה ויכולת לסנן ולקבל החלטות. קבלת החלטות קשורה באומץ ובדמותו של המנהל ולא פעם יוצא שכאן עיקר הבעיה או ההזדמנות הגדולה של העסק
בעלי עסקים רבים פונים אליי בבקשה לעזרה בקידום העסקים שלהם, בהגדלת המכירות וביצירת תדמית חיובית לשירותים ולמוצרים שהם מציעים.
אני, כיועץ תקשורת וכבעלים של משרד יחסי ציבור, הזדמן לי לאורך השנים להכיר בעלי עסקים רבים, חברות קטנות, עסקים בינוניים ותאגידים גדולים. לכולם היו מטרות ודרישות ובאמצעות שירותי הייעוץ ויחסי הציבור שלי מצאתי שיש בידי כלים מוצלחים, כוח, ניסיון, קשרים ויכולת לסייע לאותם עסקים להגשים את המטרות ולייצר חשיפה תקשורתית שתשפיע על שיפור הביצועיים הכלכליים.
כדי להצליח ביזמות, לפרוח בעסקים ולהקים חברות מצליחות שמניבות רווחים והון לבעלים שלהם – לכל אלה דרושה שיטה, תוכנית פעולה, ידע ובעיקר עבודה קשה ויכולת לסנן ולקבל החלטות. קבלת החלטות קשורה באומץ ובדמותו של המנהל ולא פעם יוצא שכאן עיקר הבעיה או ההזדמנות הגדולה של העסק.
לא פעם יוצא לי לשמוע בעלי עסקים שחושבים רק על ההכנסות, רק על הרווחים, רק על מכוניות פאר, משרדים מפוארים ורק על מימושים והשקעות עתידיות. זה נכון ברמה העקרונית לחשוב בגדול אבל כדי להיות בצד המנצח של העסקה, חשוב לסמן מסלול ולצעוד בו, להשתמש בטכנולוגיה, בידע, בקשרים ובמדיה התקשורתית כדי להניע לפעולה ולצמצם את ההוצאות. הידע הזה והשיטה הזו עולים כסף ולא פעם דורשת עזרה של יועצים חיצוניים, קורסים להקמת עסק או יועץ תקשורת ויחסי ציבור שמבין בעסקים.
גם אני כאיש יחסי ציבור שהיה שכיר שנים רבות, כעיתונאי וכדובר וכעובד במערכות גדולות וקטנות ובעבודות שונות מגיל 15 ועד היום, מבין הרבה יותר את התהליך שעברתי ויודע כעת לסנן, לנווט, לבצע בחירות ולהשתמש בניסיון שצברתי כדי לחסוך טעויות מהלקוחות שלי וכדי להציע תוכנית עבודה מוצלחת ופתרונות יצירתיים.
בתקופה הנוכחית הרבה יותר קל לבצע את השינויים המתבקשים בחיים, לקבל החלטות אמיצות ולהיעזר בטכנולוגיה המתקדמת של האינטנרט, המדע, הכלכלה והשיווק כדי להיות יזם, סטארט אפים, בעל חנות, מנהל רשת או בעלים של עסקים באינטרנט או בכל זריה. כיום הגלובליות מציעה הזדמנויות רבות אבל רק האמיצים, המיוחדים ובעלי ערך מוסף יכולים להצליח בגדול.
חשוב לי לציין שאחרי שנים רבות שבהן ליוויתי עסקים ומנהלים, הלכתי בדרכים לא סלולות, למדתי על תהליכים, למדתי מהטובים יותר וגם למדתי גם מאלה שלו, גיבשתי לעצמי שיטה מיוחדת, שיטה מדידה, שיטה שמבוססת על עשייה ולא על דיבורים. שיטה שהיא בעצם עבודה בשלבים ולא עבודה ללא מעש.
השיטה שלי, שיטת רונן הלל לטיפוח עסקים, לחשיפה תקשורתית לחברות וארגונים, השיטה לעזרה של כל בעל עסק קטן שמחפש איך להצליח והשיטה שמציעה לעסקים גדולים ובינוניים חשיפה תקשורתית שתבנה את עתידם בצורה טובה יותר. לכל אלה יש מפתחות ושלבים. אני קורא להם מפתחות ההצלחה של רונן הלל.
כמו האדם הראשון שנחת על הירח ועשה צעד קטן, צעד ראשון, פסיעה ראשונה לעתיד, גם הדרך של רונן הלל להצלחה בעסקים ולמינופם בתקשורת מבוססת על הכנה של תוכנית בריאה ונכונה לעסק שלך.
הצעד הראשון מתחיל בשיחות על העסק שלך, בהבנה ובגיבוש חזון, יעדים ומטרות ובכתיבת תוכנית פעולה עסקית שתקיף במעגל של 360 מעלות את העסק והסביבה שלו. רק ראייה היקפית יכולה לשלב בין החוזקות, לחולשות, בין ההזדמנויות והאיומים ורק ממעגל קסמים שכזה ניתן לעצב את האסטרטגיה, דרכי הפעולה ותוכנית המעשים להצלחה האישית ולהצלחה של העסק שלך!
זמן הוא מרכיב אקוטי בהצלחה של עסקים. זמן שווה כסף. הזמן שלך תלוי בכסף ובאשראי שלך ובתזרים שלך. גם בהוצאות השוטפות של העסק שלך. רק באמצעות קביעת מטרות מידיות ומטרות ארוכות טווח ניתן להבריא עסק, להוביל עסק להצלחה ולבנות תדמית רצויה שבאמת תעבוד בשבילך.
להיות בעלים של עסק זה לחיות עם המבט תמידי על חשבון הבנק, לבדוק כל יום את התזרים, לעקוב אחרי התנועות בקופה, לבצע תחזיות ולבנות תסריטים ליום בהיר אך גם לימים קשים. הערכה של המצב ושל ההוצאות מאפשרת שליטה ולא תלויה במזל. גם אם קשה לך או קל לך – אל תעבדו מבלי לראות את התמונה הכוללת ובידכם לצבוע את הזירה באדום או ירוק. תלוי בהחלטות האמיצות שתקבלו ובמעשים שתובילו.
אחת הבעיות הקשות של ענף יחסי הציבור היא יכולת המדידה. אין מדד אחד ברור למה תעשה, כמה תשקיע ומה תקבל בדיוק. גם בעסק לא תמיד ברור כמה משקיעים, כמה עושים ומה מקבלים. המשוואה הזו בעצם לא מדויקת ולא שווה. מדד ההצלחה שלך צריך להתבטא רק בשורה אחת. בעמידה במטרות ורק כך ניתן להפוך דימיון למציאות, חלומות לביצועים וכסף על החלון וכסף בבנק.
מי לא רוצה להרוויח בענק? מי לא רוצה להגדיל עוד יותר את ההכנסות שלו. מי בעצם מסתפק במה שיש לו כשמדובר באיש עסקים? על פי השיטה של רונן הלל אפשר להגדיל הכנסות ולהצמיח את העסק על ידי חשיבה יצירתית, הגדלת סל המוצרים, הרווחת השווקים והרחבת ההזדמנויות.
אם אתה מוכר פירות וירקות, לדוגמה, אתה יכול להוסיף מדף לשתייה, לסיגריות, לחמוצים.... העיקר שמה שתבחר יענה על הדרישה של הלקוחות שלך. אם הם באים לקנות אצלך אוכל – דברי מזון אל תמכור להם בגדים.
אם אתה מוכר בגדים, מכנסיים, חולצות, עניבות, למה שלא תנסה להציע מוצרים משלימים לעסק שלך. אתה יכול למכור גם חגורות, תחתונים וגרביים אבל אל תנסה למכור ביטוח.
יחסי ציבור ופרסום הם הכלים הטובים ביותר לקידום עסק בתקשורת. אני חותם על כך ומבטיח לך יצירתיות ועבודה מניבה. זה לא משנה אם העסק שלך מצליח מאד, שורד או מתקשה. חשיבה נכונה ושימוש ביחסי ציבור ופרסום יכולים לשנות את הסטטוס של העסק שלך מהקצה לקצה. יועץ תקשורת טוב יודע לזהות את הבעיות או את ההזדמנויות לבצע הערכות ופעולות שישפיעו על נתחי השוק שלך. לדוגמה, גם אם אתה עובד בישראל אתה יכול למכור מוצרים בארצות הברית. גם אם אתה תקוע עם מלאים או זקוק להזמנות לייצור רהיטים והמכונות שלך לא עובדות בתפוקה מלאה. אצלנו ברונן הלל תקשורת ויחסי ציבור נבנה לך תוכנית שתעבוד בשבילך ביחד איתך!
דרכים נוספות בהתפתחות של עסק היא ניצול הזדמנויות. לדוגמה רכישה של חברה או פעילות עם תחום עיסוק דומה, רכישה של רשת מתחרה או כניסה לתחום חדש. בכל נושא כזה של כוונה להתפתחות חשוב לבדוק את השוק ואת הקשר וההשלמה לעיסוק העיקרי שלכם. זכרו כניסה לתחום חדש לחלוטין בו אין לכם רקע, ניסיון או יתרון תחרותי תצריך למידה מחודשת של הקטגוריה ובדיקה קפדנית.
אחת הבעיות הקשות של עסקים בכל קנה מידה היא יכולת הגבייה שלה. חברות שגובות תשלום במזומן או באשראי ופחות מסתמכות על צ'קים דחויים או תנאי תשלום של שוטף 30, שוטף 60 או שוטף 90 ויותר מידי מגדילות את הנזילות שלהן ויכולות להתמודד עם הצמיחה של העסק שלהם ותשלומי משכורות וחשבונות מבלי שיצטרכו לסבסד את הלקוחות שלהם. לכן עדיף תמיד כסף אצלכם בבנק מאשר תשלומים דחויים.
עקרון נוסף להצלחה של העסק שלכם היא השליטה בהוצאות. עסק בריא הוא עסק שיודע במדיוק מה ההוצאות שלו ומה ההכנסות שלו והוא יודע לחשב מה יהיה הרווח שלו. עסק שלא יודע מה יהיה מחר או לפחות להכין צפי יתקשה לשרוד בג'ונגל העסקי של ימנו. טיפ חשוב שיעזור לכל עסק באשר הוא הינו הקטנה ככל שאפשר ברמת ההוצאות והקניות הבלתי מחוייבות. אל תתפתו למה שלא צריך. בסופו של דבר את המחיר אתם תשלמו. על פי השיטה של רונן הלל ניתן כיום ללמוד איך להקטין במקסימום את ההוצאות הבלתי חשובות ובכך לשלוט על ההוצאות ולשמור על תזרים חיובי. זכרו כי ניהול נכון של עבר מבוסס על להוציא כמה שפחות ולהכניס כמה שיותר... כמה שמעתם את הכלל הזה פעם, לא. אז למה אתם לא מיישמים אותו אצלכם בעסק? זה קשה לכם? אנחנו נלמד אתכם להתמודד עם הסיטואציה.
שלבים נוספים בניהול חכם של עסק הם השליטה על המלאים ועבודה עם ספקים איכותיים. אם הסחורה שלכם תהיה טובה, אם הספקים שלכם יספקו לכם חומר גלם איכותי ואם השירות שלכם יהיה טוב אין ספק שאתם יכולים להצליח. אם אחת הצלעות במשלוש לא עומדת בעקרון אז הנפילה לפניכם. היזהרו.
יחד עם זאת חשוב לציין ששליטה במלאי יכולה להיות ההזדמנות שלכם. אם אתם עובדים מול קבלנים גדולים חשוב שיהיה לכם אפשרות לספק במהירות סחורות. אם אתם בעלים של חנות קטנה, אל תהפכו את המשרדים שלכם למחסנים. חשוב להקפיד על סביבת העבודה נקיה ומסודרת.
מנהלים יכולים להיות מצויינים אבל יכולים ליפול בנקודות הקטנות, כמו תימחור לא נכון של מוצרים, ונטייה לבזבזנות. אם תקפידו על הפרטים הקטנים ותהיו דוגמה לסגל שלכם תצליחו לחתוך את הבזבזנות ולהרשות לעצמכם גמישות בתחומים אחרים. בכל מקרה אל תעבדו בחינם.
יש לקוחות שנאמנים לבנק שלהם כל ימי חייהם. הם גם נאמנים לחברת הסלולאר שלהם, לספק האינטרנט שלהם ולכל מיני ספקים שמחייכים אליהם בכל בוקר אבל לאותם לקוחות אין מושג כמה כסף יכלו לחסוך אם היו משווים מחירים ובודקים אופציות נוספות. יד על הדופק ובדיקה של בנק וספקים נוספים יכולה לחסוך לכם אלפי שקלים מידי חודש ומידי שנה.
יחד עם זאת חשוב מאד לשמור על מסגרות האשראי, לעמוד במסגרות התקציב ולהשאיר מקום לתזרים מזומנים חיובי ולקו אשראי שיאפשר לעסק שלכם להתנהל גם בימים קשים וגם כשצריך להזמין סחורות. רק מי שמקפיד להתנהל בחוכמה לאורך שנים, לא צובר חובות, לא מחזיר צ'קים והוראות קבע ורק מי שיודע להתנהל כלכלית ולעמוד במילה שלו יזכה לאשראי ולאוזן קשבת מהסביבה בכל נושא. לכן יושרה וניהול נכון ותדמית נכונה של העסק שלכם יעשו את ההבדל ויבנו לכם תדמית, שם ואמינות בתעשייה ובסביבה העסקית שלכם. בהצלחה.
לייעוץ: רונן הלל 052-2508109, www.ronenhillel.co.il