הבעיה: הימנעות רק מגדילה את המתח הנפשי של העובד, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה

כלים

עובדים של מנהל פוגעני יעדיפו להימנע משיחה ישירה איתו, למרות ששיחה כזו היא הדרך שתתרום בצורה הטובה ביותר לשיפור מצבם הרגשי, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם בכתב העת International Journal of Stress Management.

"ניהול פוגעני יכול להכניס את העובד ללחץ רגשי רב, אולם טקטיקת ההימנעות, בה בוחרים מרבית העובדים, אינה מובילה לתוצאות הטובות ביותר", אמרה פרופ' דנה יגיל, שהובילה את המחקר.

מחקרים קודמים כבר בדקו את ההשפעה של ניהול פוגעני על האפקטיביות של העובדים, אולם המחקר הנוכחי, אותו ערכה פרופ' יגיל יחד עם פרופ' חסידה בן-צור וענבל תמיר, ביקש לבדוק כיצד מתמודדים העובדים עם המצב ומה ההשפעה הרגשית של דרכי ההתמודדות השונים.

לשם כך, הן בחנו חמש דרכים להתמודדות עם בוס פוגעני: ניהול שיחה ישירה עם המנהל הפוגעני; חנופה לבוס הפוגעני; חיפוש תמיכה אצל אחרים; ניסיון להימנע מליצור קשר עם המנהל הפוגעני; "מסגור מחדש" של המצב, כך שב"סיפור החדש" המצב אינו כה נורא.

במחקר השתתפו 300 עובדים שהתבקשו בתחילה לדרג את תדירות ההתנהגויות של הממונה עליהן כמו לעג, חדירה לפרטיות, גסות רוח ואמירת דברי שקר ולאחר מכן, את הדרכים שהם נוקטים כדי להתמודד עם התנהגויות אלה.

מהממצאים עולה כי ההתנהגות המקובלת ביותר במצב של ניהול פוגעני היה של ניסיון הימנעות מוחלטת מהבוס, כמו גם פנייה לקבלת סיוע מאחרים. ההתנהגות הנדירה ביותר הייתה של התמודדות ישירה מול המנהל הפוגעני. אולם ההתנהגויות המקובלות יותר גרמו בסופו של דבר לרגשות שליליים אצל העובדים, לעומת התקשורת הישירה שגרמה לתחושות חיוביות.

"זה טבעי שעובדים ירצו להתרחק כמה שרק אפשר ממנהל פוגעני, אלא שהתמודדות כזו רק מגדילה את המתח הנפשי שבו הם נמצאים, כנראה מכיוון שזה מתקשר אצל העובדים עם תחושות של חולשה ומנציח את הפחד שלהם מפני המנהל הפוגעני", אמרה פרופ' יגיל.