כלים

פעילי מגמה ירוקה ברחבי הארץ יצאו לפעילות בקנה מידה ארצי, ראשונה מסוגה, בה מילאו את האוטובוסים מקריית שמונה ועד לבאר שבע והניפו שלטים הקוראים לממשלה לטפל ביישום הכושל של התכניות התקועות בתחום התחבורה הציבורית

5253389405_cbcb13a8c5_oבחיפה- הגיעו הפעילים להפגין במנהרות הכרמל החדשות, שם התעמתו עם מאבטחים שניסו לגרש אותם, על אף שהפעילים עמדו בשטח פתוח ולא בתוך המנהרות ולא עברו על החוק.

פעילי מגמה ירוקה בטכניון אומרים: "מנהרות הכרמל הן ביטוי להפיכתה של חיפה לעיר- שמלבד זיהום האוויר מהמפעלים תזוהם גם מפקקים ופליטות ממכוניות פרטיות. הניסיון לסתום לנו את הפה אינו מטשטש את העובדה שמדובר בתכנון לקוי לטווח ארוך, אשר פוגע בתושבי חיפה ע"י הריסת שטחים פתוחים, זיהום אוויר בכניסות וביציאות מהמנהרות, עידוד הנסיעה במכונית תוך פגיעה ישירה בנוסעי האוטובוסים שימשיכו להשתרך באוטובוסים המיושנים בשכונות- כל אלה הופכים את חיפה לעיר הבנויה מפרברים המנותקים זה מזה, עם פקקים חדשים בכניסות וביציאות מהמנהרות ובשכונות הסמוכות להן."

לגבי הפעילות ברחבי הארץ אומרים במגמה ירוקה: "תושבי מדינת ישראל סובלים מבעיות תחבורתיות קשות. הסיבה לכך היא שהממשלה מעדיפה את הרכב הפרטי ומזניחה את התחבורה הציבורית וכולנו משלמים על כך ביוקר: יותר זיהום, יותר זמן מבוזבז בפקקים, יותר תאונות, יותר הוצאות על דלק ותחזוקת רכב, יותר פערים חברתיים, פחות שטחים פתוחים. בעוד שתכניות של כבישים ומחלפים מקבלות עדיפות גבוהה ומאושרות מהר, תכניות לפיתוח תחבורה ציבורית מתעכבות במשך שנים. כך מכריחים את כולנו להעדיף את הנסיעה ברכב הפרטי. כל אלו גורמים להפסדים כבדים בסך מיליוני שקלים מדי יום. על ראש הממשלה להתערב ולטפל ביישום הכושל של התכניות התקועות בתחום התחבורה הציבורית."

המדיניות התחבורתית הכושלת, לטענת מגמה ירוקה, באה לידי ביטוי בנושאים הבאים:

המדינה לא משפרת את התחבורה הציבורית בערים הגדולות ובפריפריה. יש הרבה תכניות-אב מוכנות, אבל הן תקועות ולא נמצאות בסדר עדיפות גבוה במשרד התחבורה.

תכנית הרה ארגון בגוש דן תקועה מ2003 ובמסגרתה, יישום הפעימה השנייה שוב נדחה מנובמבר 2010 לקיץ 2011, בגלל כניעה של משרד התחבורה לחברות האוטובוסים הגדולות.

תכנית התח"צ ברחובות תקועה כבר שלוש שנים, על אף שהושג תקציב של מיליון שקלים לכך. הרכבת הקלה בת"א- עדיין אין סגירה תקציבית של התכנית ויישומה נדחה משנה לשנה. אין שירות טוב של תחבורה ציבורית לפריפריה. באזורים שלמים בארץ אין תחבורה ציבורית טובה והם נשארים מבודדים או תלויים ברכב פרטי.

ביצוע תוכנית האב לתחבורה ורכבת קלה בירושלים תקוע, כולל הקווים המהירים במסגרת ה- hgb. ביצוע תוכנית האב לתחבורה בחיפה תקוע, כולל החלטה שגויה על אי הכנסת אוטובוסים למנהרות הכרמל. אין כרטיס חכם בין אוטובוסים, רכבת וכרמלית.

גם ביצוע תכנית האב בבאר שבע תקוע. התוכנית כוללת שבילי אופניים ומערכת תחבורה של BRT. העירייה הציגה תוואי עתידי אבל כאמור אין התקדמות. בנוסף לכך, יש עומס שגובל בזלזול בציבור, באוטובוסים וברכבות שיוצאים ונכנסים ל\מבאר שבע.