בעקבות תלונות רבות של צרכנים לרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן נגד חברת "הוט" שעניינן הפרות חוזרות ונשנות של חוק הגנת הצרכן במגוון רחב של נושאים שלחה השבוע הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס למנכ"ל חברת "הוט" הרצל עוזר הודעה לפי סעיף 21(4) ובה דרשה כי החברה תפעל לתיקון הליקויים ולהסרת העבירות תוך 7 ימים מיום קבלת ההודעה

בין התלונות הרבות שהתקבלו ברשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן: נמנו תלונות בגין אי מסירת הסכם בכתב,לרבות מסמך גילוי נאות, אי ביטול עסקה, גבית תשלומים לאחר ביטול עסקה ועוד.

עפ"י התלונות עולה כי בדרך של שיגרה נמנעת חב' הוט לשלוח לצרכן מסמך בכתב בו חייבת החברה לציין: את זכות הצרכן לבטול עסקה ודרכי הביטול, פירוט התשלומים בגין הביטול ככל שישנם ודרך חישובם, משך העסקה ומועד סיומה, אם זו עסקה לתקופה קצובה, ואת פרטי העוסק והכתובות באמצעותן ניתן למסור הודעה על ביטול העסקה.

עו"ד פינקוס מציינת בהודעתה לחברה כי ביום 15.3.10 נכנס לתוקפו תיקון 26 לחוק הגנת הצרכן אשר מחייב למסור במסמך בכתב את התקופה בה יש לבטל עסקה במכר מרחוק והתיקון קובע כי ביטול העסקה יהיה 14 יום מיום עשיית העסקה, או מיום קבלת מסמך הגילוי לפי המאוחר. ניתן לבטל עסקה מתמשכת לרכישת שרות, גם אם היא לתקופה קצובה ואף אם הוחל במתן השרות ואין לחייב את הצרכן בתשלומים לאחר מועד הביטול.

עוד מציינת עו"ד תמר פינקוס כי מבדיקת התלונות שהצטברו עד כה ברשות להגנת הצרכן עולה כי חב' הוט מסרבת לבטל עסקאות המבוטלות כחוק על ידי הצרכן- וזאת בניגוד לסעיף 13ד(ג).

מהתלונות עולה עוד כי חברת "הוט" ממשיכה לחייב את הצרכן שהודיע על ביטול העסקה גם לאחר מועד הביטול ועד אשר מגיע הטכנאי לבצע את הניתוק וזאת בניגוד לסעיף 13ד(ג) לחוק אשר קובע כי "במועד הביטול יפסיק העוסק הספקת הטובין או השירותים, ולא יחייב את הצרכן בתשלומים בעד טובין או שירותים שנתנו לאחר מועד הביטול".

יצויין כי מבדיקה יזומה של הרשות להגנת הצרכן בתקנונים השונים של חברת "הוט" אליהם מופנים הצרכנים ואשר מתפרסמים באתר של "הוט" , עולה שוב תמונה של ריבוי עבירות על חוק הגנת הצרכן. בתקנונים לא מופיעים: זכות הצרכן לביטול, אופן הביטול, מועד הביטול ודרכי הביטול.

כמו כן, הפרסום בתקנונים קובע כי במקרה בו חברת "הוט" תהיה רשאית לשנות את מחירי השירותים וכן את תעריפי ציוד הקצה בחלופות השונות הנזכרות בתקנון באופן המרע את מצבו של הצרכן לרעה יהיה רשאי הצרכן לסיים את תקופת ההתחייבות ללא תשלום החזר ההטבה - הינו בניגוד לסעיף 13ג לחוק הגנת הצרכן אשר קובע כי עסקה מתמשכת כוללת גם עסקה חדשה וגם שינוי או תוספת בעסקה שאינם מהווים עסקה חדשה כלומר: בכל שינוי ותוספת בעסקה גם אם לא מדובר בעסקה חדשה חלה חובת גילוי נאות באשר לזכות הביטול של הצרכן טרם ביצוע השינוי או התוספת בפועל. ציון כללי בתקנון כפי שהוא מופיע אין בו די ולפני כל שינוי או תוספת חלה חובה על חברת "הוט" ליידע את הצרכן ולקבל את הסכמתו המפורשת לשינוי.

אותו הדין חל גם במקרים בהם מחליטה חברת "הוט" לייקר את השרות לצרכן בעקבות ירידת המע"מ. גם אם המחיר הסופי לצרכן אינו משתנה חלה על החברה חובה ליידע את הצרכן על ייקור במחירי השירותים להודיע לו על זכויותיו לגבי ביטול העסקה ולקבל את הסכמתו מראש לשינוי התעריפים.

אי מילוי ההוראות בהודעה תהווה עבירה נמשכת העשויה לגרור נקיטת הליכים נוספים.