ההחלטה להתגרש אינה החלטה פשוטה. אך ברגע שהגעתם אליה ואתם שלמים איתה, כדאי להתחיל להתכונן קדימה. המטרה שצריכה לעמוד לנגד עיניכם היא איך לסיים את התהליך בצורה היעילה, המהירה והשפויה ביותר.

578384_10150719829498495_1003035115_n

סטטוס: גרוש!

ברוב רובם של המקרים, כאשר בני זוג מבקשים להתגרש הם יושבים ומסכמים ביניהם את כל העניינים השנויים במחלוקת ומעלים את ההסכמות אליהם הגיעו על הכתב. בחלק קטן מן המקרים, הצדדים, מטעמים שונים, אינם מצליחים להידבר ביניהם ואחד מהם פותח בהליכים משפטיים הכוללים, בין היתר, הגשת תביעות לערכאות השונות.

כשזוג מתחיל לדבר על גירושין ההמלצה הראשונה שהם יקבלו, בדרך כלל, היא לפתוח תיק. איפה פותחים תיק? שאלה טובה, תלוי אם אתם גבר או אישה: אל בית הדין הרבני פונים בדרך כלל גברים, היות והם מקבלים בבית הדין יחס מועדף מאשר נשים. נשים נוטות לפתוח תיקים בבית משפט לענייני משפחה, שם הן מקבלות יחס שוויוני. בית הדין הרבני, או בית המשפט לענייני משפחה הוא זה שיאשר בסוף את ההסכם, ייתן לו תוקף של פסק דין ויסדיר ביניהם גט.

ברגע שמתקבל פסק הדין ובית הדין קבע באופן סופי כי בני הזוג גרושים, יש לפנות עם תעודת הגירושין למשרד הפנים מנת לשנות סטטוס מנשוי לגרוש. חשוב לדעת כי גרושות זכאיות להטבות שונות, כך שכדאי להסדיר את שינוי הסטטוס במהירות האפשרית.

הליך גירושין ממוצע, אגב, באמצעות בית משפט או בית דין רבני, שכולל בתוכו את ההסדרים הכספיים, רכוש ומשמורת ילדים, אורך בממוצע כשנתיים לכן בהחלט כדאי לקחת בחשבון גם אופציה של גישור, שיכול לקצר את התהליכים בצורה משמעותית.

"פירוק משפחה דומה לפירוק עסק"

חשוב לדעת כי בית המשפט לענייני משפחה הוא בית משפט ייעודי ומקצועי אשר הוקם בישראל בשנת 1995, ונוסד, בין היתר, על ברכי דיני החברות. לכן, מתוך השקפה זו הוא ייראה בפירוק תא משפחתי מצב דומה לפירוק חברה עסקית: בשני המקרים (במשפחה ובחברה עסקית) יש מספר בעלים, קיים רכוש משותף, קיימות השקעות שונות בעסק, יש חובות ויש התחייבויות. אין כל ספק כי לו הייתה בבעלותכם חברה עסקית, לא היה עולה על דעתכם לעסוק בפירוקה בלא התייעצות עם גורם מקצועי כמו רואה חשבון, עורך דין, יועץ מס. מאחר ומעולם לא עסקתם בפירוקו של תא משפחתי, הרי שאינכם מכירים את כל העניינים הכרוכים בכך והמתחייבים מכך, ומחובתכם להיוועץ עם אדם הבקיא בעניינים אלה, גם אם נראה לכם כי אתם יודעים הכל וכי בן הזוג היה גלוי עמכם, כן והגון.

כאן נכנס לתמונה עורך הדין. האינטראקציה עם עורך הדין יכולה להתקיים בכמה מישורים - היא תלויה בצרכי הלקוח, רצונותיו ויכולותיו. האינטראקציה ההכרחית היא זו המינימליסטית, והכוונה היא ל"פגישת ייעוץ" קצרה, הנערכת בין חצי שעה לשעה וחצי, עולה כמה מאות שקלים, ובה עורך הדין שומע תחילה את הלקוח ולאחר מכן מחווה את דעתו. על המקרה. בפגישה זו עורך הדין סוקר בפני הלקוח את זכויותיו וחובותיו, מציג בפניו את אפשרויותיו, את עמדות הפסיקה ועמדות השופטים. עורך הדין צריך לענות על שאלותיכם במהלך הפגישה ולהתייחס לסוגיות ו/או לבעיות מיוחדות העלולות לעלות. הוא גם יכול להחוות דעה על ההסכם (באם קיים כזה) אשר נערך בין הלקוח לבין בן הזוג. פגישת ייעוץ זאת הכרחית לכל אדם הנמצא בהליכי גירושין, ובשום מקרה לא ניתן לוותר עליה. אם אתם ב"כיוון הנכון", תקבלו גושפנקה לכך מאיש מקצוע. אם אינכם בכיוון הנכון, תקבלו הכוונה מתאימה והוראות כיצד ניתן להביא דברים על תיקונם. עלות הפגישה בטלה בשישים מול התועלת הצומחת מכך.

560454_10150697611508495_242593292_n

איך בוחרים עורך לדין לענייני גירושין?

אם הגעתם למסקנה כי לא תצליחו לגבש הסכם מהיר לגירושין עם בן הזוג, ויש צורך להעביר את פתרון המחלוקות לבירור משפטי באמצעות הגשת תביעות, תצטרכו לבחור לכם עורך דין שייצג וילווה אתכם בתהליך הלא פשוט הזה. איך בוחרים עורך דין? כמה נקודות שצריך לתת עליהן את הדעת:

1. כימיה: הליכי גירושין עלולים להימשך זמן רב. עורך הדין שתבחרו יהפוך לאחד האנשים הקרובים ביותר אליכם לפרק זמן די ארוך. האינטראקציה עם עורך הדין תלבש צורות שונות, לעתים אינטנסיבית וחושפנית יותר ולעתים פחות, ואולם, ברור כי עורך הדין יהפוך לחלק בלתי נפרד מחייכם לפרק זמן לא מבוטל, ולכן, בבואכם לבחור עורך דין אתם חייבים לבחון ולהבהיר לעצמכם האם קיימת כימיה ביניכם.

וודאו שעורך הדין שבחרתם אכן מתמקצע בתחומו.

בחרו עורך דין שאתם משדרים אתו על אותו גל, שאתם מרגישים נוח בנוכחותו ובקרבתו, שאתם יכולים לבטוח בו ולהאמין לו. הקשיבו היטב לתחושת הבטן שלכם, ואם זו מציקה לכם, אל תרפו ואל תתפשרו, המשיכו לחפש.

2. אל תוותרו על מקצועיות. קיימים הרבה מאד עורכי דין המתעסקים בתחומים רבים. כדאי לחפש עו"ד שמתמחה במקצועו, שכן אתם זקוקים למומחה. חפשו עורך דין המתמחה ומתעסק רק בתחום דיני המשפחה. אין לכך תחליף. מטבע הדברים, מדובר במקצוען המכיר את החקיקה, את הפסיקה, את בתי המשפט, את עורכי הדין האחרים בתחום ואת גישתם של השופטים ותהיה לו היכולת להוביל את התיק שלכם מתוך פרספקטיבה רחבה ועמוקה.

3. חפשו את התעודות שלו. האוניברסיטאות, כמו גם לשכת עורכי הדין, מקיימות השתלמויות "עומק" לעורכי הדין, ובכלל זה הן מקיימות השתלמויות בכל תחום דיני המשפחה. ודאו כי עורך הדין שלכם משתתף בהשתלמויות שכאלה, שכן, אותן השתלמויות מחדדות, מעדכנות ומבהירות את החומר שעורכי הדין עוסקים בו, ואתם רוצים וצריכים עורך דין מעודכן וחד, ולא עורך דין שמנהל את התיק שלכם על פי מה שהוא למד בפקולטה למשפטים לפני עשרים שנה, ולא התעדכן מאז.

4. ומילה אחרונה: וודאו שהוא מקפיד על סדר. אחד הדברים החשובים ביותר כאשר מנהלים הליכים משפטיים הוא סדר. יש צורך להציג אסמכתאות רבות, היקף כתבי הטענות, התגובות, הבקשות, ההזמנות לדין והראיות הוא אדיר; רק עו"ד מסודר יכול לשלוט באופן מלא בעניינכם. עו"ד בעל משרד מסודר ואסטטי הוא גם עו"ד מסודר בצורת החשיבה שלו, בארגון התיק המשפטי ובאופן הטיעון בבית המשפט. נכון, זו הכללה, ואולם, אין כל פסול בלשאול את עצמכם האם העו"ד אליו הגעתם לפגישת ייעוץ נראה מסודר והאם משרדו מסודר; יש להכניס את התשובה שלכם אל תוך סל השיקולים שלכם בבואכם לבחור עו"ד. האופן בו העו"ד ומשרדו נראים הם בבואה של האופן בו יטופל תיקכם.

כלים