בוודאי שמעתם לא מעט סיפורים מבני משפחה וחברים לגבי שינה רצוצה, שעות מעטות, בכי רציף לאורך כל הלילה, קושי בהרדמת התינוק ועוד סיפורי בלהות. החשש הזה מקנן בכל ההורים הטריים ובואו נודה על האמת גם אצל הוותיקים והמנוסים ביותר. אם כך מהם שלבי השינה? מתי מתחילים ללמד את הבייבי איך לישון לבד? אילו כלים עומדים לרשותכם? על כל השאלות הללו ועוד נענה לכם במאמר זה.

כלים

 

הגעתי לעולם

בחודשי החיים הראשונים של התינוק הוא זקוק לשעות שינה מרובות כדי לגדול והתפתח. ולמעשה הוא ישן רוב היום והלילה. הרגלי השינה שלו מותאמים לקצב ההתפתחות שלו, ולכל תינוק קצב משלו.

בחודשים הראשונים אין טעם לנסות להנחיל הרגלי שינה בשעות קבועות, כיוון שהוא עדיין מאוד קטן. ככל שיעבור הזמן והוא יגדל, הארוחות שלו יהיו מסודרות וברורות וכך יהיו גם הרגלי השינה שלו, ותוכלו להתחיל להרגיל אותו לישון לבדו בחדרו בשעות קבועות.

 

מדוע הוא לא נרדם?

עובדה חשובה בנושא זה היא, שתינוק אינו יכול להירדם מעצמו כפי שאינו יכול לשבת, לדבר או לאכול בעצמו. תהליך השינה לבד הוא חלק מתהליך ההתפתחות שלו כמו כל שלב אחר. הורמון המלטונין האחראי על העייפות בגופינו מתחיל לפעול בשעות הערב כאשר החושך יורד ובהמשך הוא זה שגורם לנו להירדם. עד גיל שלושה חודשים הורמון זה אינו מופרש בגופו של התינוק ולכן הוא לא ירדם לבדו.

סיבה נוספת יכולה להיות ריפלוקס תינוקות. תופעה זו יכולה לקרות גם (אך לא רק) כאשר אתם מעבירים את התינוק למצב שכיבה לאחר שאכל. אך לא ממש ניתן להימנע מפעולה זו בגילים אלו.

 

כיצד ניתן לעזור לתינוק לישון לבד?

לקראת גיל חצי שנה, תוכלו להתחיל ללמד אותו לישון לבד, אך גם בגיל מוקדם יותר תוכלו להרגיל אותו למסגרת קבועה שמובילה בסופו של דבר לשינה. לפניכם כמה דרכים כיצד תעשו זאת:

אם אתם רואים סימני עייפות אל תשאירו אותו ער זמן נוסף, הכניסו אותו למיטה ואפשרו לו לישון. אם יש לכם מסגרת קבועה במהלך היום, מזערו את הפעילות בשעות הערב. כבו את האורות, היפרדו מכולם לשנת לילה, הקריאו לו סיפור לילה וצרו אווירה רגועה שמזמינה שינה ערבה. טקס שינה קבוע הוא אחד הדברים הטובים ביותר שאתם יכולים לעשות. הטקס שחוזר על עצמו מידי יום ילמד את התינוק שלכם אילו שלבים הולכים לקרות. למשל נניח שבשעה חמש אתם הולכים בכל יום למקלחת, אחר כך ארוחת ערב, בקבוק של חלב או תמ"ל והופ למיטה. השקיעו את הזמן הנדרש, ברכו את כולם בברכת לילה טוב, את האחים שבבית, את בן הזוג, את הצעצועים, חיית המחמד ואפילו את הירח והכוכבים והשכיבו אותו לישון. עשו תורנות כך שהתינוק ידע שכל אחד מכם יכול להכניס אותו למיטה ולבצע עימו את טקס השינה, כדי שלא תהיו כבולים לטקס שרק אחד מכם יכול לבצע.

 

ומה לגבי השינה שלכם?

העצה הכי טובה שנוכל להעניק לכם היא שכאשר התינוק שלכם ישן, לכו לישון גם אתם. לא משנה כמה מטלות יש בבית, הניחו להכול ולכו לישון. בשעות הערב תוכלו ליהנות מקצת זמן איכות זוגי, ארוחת ערב משותפת, מקלחת חמה ונעימה, ארגון של כמה מטלות ושנת לילה מוקדמת אם הדבר ניתן. חשוב שתזכרו שלמרות הקושי בשינה רצופה, ולמרות שזו תקופה ממושכת שבה תהיו עייפים, גם השלב הזה יחלוף וכולכם תחזרו לישון שנת לילה ערבה ורצופה עד התינוק הבא.