כאשר אנחנו יוזמים פרויקט בניה כזה או אחר, קל לנו לשכוח את האלמנטים שמשפיעים באופן ישיר על הבריאות של כל אחד מאיתנו ושל כל אחד מהתושבים בבניין. הרי מטבע הדברים, השאיפה היא 'לרוץ קדימה', לעסוק בתכנון של הבניין ובעיצובו. אבל אנחנו רוצים לקחת אתכם צעד אחורה ולדבר על נושא שאולי נחשב 'משעמם', אבל הוא זה שיכול להשפיע במידה רבה על איכות המים אותה יצרכו הדיירים בבניין בסופו של דבר.

כלים
Photo by Nelson Ndongala on Unsplash
Photo by Nelson Ndongala on Unsplash

 

הקדמה קצרה על מערכות האינסטלציה ועל תפקודן

רבים מאיתנו רואים במים המגיעים אלינו הביתה את המובן מאליו. במידה רבה, העידן המודרני הצליח להתגבר על שורה ארוכה של מחלות מימי הביניים, בשל העובדה כי הצלחנו להסדיר תשתיות מסודרות, אשר יאפשרו לנו בסופו של דבר באמת ליהנות ממים נקיים ומזרימה מסודרת של מי ביוב לנקודות הטמנה ייעודיות. בדרך כלל, בבתים פרטים, מערכת האינסטלציה די פשוטה, ישנם צינורות האמונים על הבאה של מים נקיים וישנם צינורות האמונים על הוצאה של מי הביוב ואין ממשק בין השניים. אמנם, ישנו ממשק בין מערכת המים הנקיים ובין מערכת האינסטלציה העירונית, על כך עוד נדבר בהמשך, אבל בגדול, משום שאנחנו מדברים על שתי מערכות בלבד, בניהן לא צריכים להיות קשרים, אנחנו לא צריכים לצפות בעיות משמעותיות בנוגע לתברואה. אבל קיימים מקרים בהם השימוש במערכות המים לא נועד עבור מי שתיה בלבד, כאן אנחנו צופים בעיות בהן יש לטפל.

באילו מקרים עלולים להיווצר ליקויים משמעותיים

אנחנו מדברים בדרך כלל על מקרים בהם יש ממשק בין מים נקיים ובין מערכות מים נוספות, אשר מעבירות חומרים שיכולים לזהם את המים. למשל, בבריכות שחיה ישנם צינורות האמונים על הבאה של מים לבריכה ולעיתים, הם יהיו מלאים בכלור. ישנן מערכות אשר נועדו לדישון או השקייה וגם בהן אנחנו מוצאים חומרים בעיתיים, מפה לשם, הנקודה היא כי אל לנו להיות שאננים ועלינו להתקין מערכת מסודרת, אשר תבטיח כי לא תהיה זרימה חוזרת של המים הנוגעים אל תוך מערכת המים הנקיים.

איך מים עכורים עלולים לזרום חזרה למים נקיים? בין אם משום שיש הפרש לחצים בין שתי מערכות שונות, אולי כי לכתחילה, התבצעה התקנה לקוייה של מערכות האינסטלציה ועוד.

הפתרון אותו אנחנו מציעים והבדיקה המקצועית

כדי למנוע את שורת הליקויים האמורה, אנחנו משתמשים בדרך כלל מוצר לו אנחנו קוראים 'מזח מים'. מדובר על סוג של שסתום מיוחד, כזה שתפקידו להבטיח כי המים תמיד יזרמו בכיוון אחד ולא חלילה, יחזרו לאחור. בדיקת מזח מים היא בדיקה אותה יש לבצע אחת לפרק זמן מסוים, בדרך כלל ההמלצה היא על בדיקה של פעם בשנה. הבדיקה נועדה כמובן להבטיח אבחון מסודר של הבעיה במידה ואנחנו יודעים כי זו קיימת כבר, הבדיקה היא גם הדרך שלנו 'להקדים רפואה למכה', כלומר, לבדוק את אותו מזח מים לבניין בכל פעם מחדש ולהבין בעצמנו האם ישנם ליקויים, כדי למנוע התפשטות של זיהומים ומחלות דרך מערכת המים.

יש דברים עליהם אי אפשר להתפשר

משרד הבריאות קבע כללים נוקשים בנוגע לבדיקות מהסוג הזה ואנחנו כמובן מצדדים בדעתם וטוענים בתוקף כי ישנם מקרים פשוט אסור להתפשר בעניינם. בדיקת מזח מים היא חיונית והיא מה שצריך להיעשות בידי חברה מקצועית, אשר קיבלה את האישורים הדרושים ממשרד הבריאות. כמובן, חברה מקצועית צריכה להחזיק ברשותה את הכלים הטכנולוגים המתאימים לביצוע בדיקה מהסוג הזה בהצלחה. כאשר אתם מזמינים שירות, חשוב לברר האם בחרתם בחברה מתקדמת, לה הכישורים הרלוונטים.