נחל הקיבוצים בפארק המעיינות: פנינת טבע מרשימה, ובה נחל ובריכות טבעיות לשכשוך והתרעננות, מסלול מונגש, מרפסות נוף, גשר עץ החוצה את הנחל ופינות למנוחה, בילוי ופיקניק. הנחל קיבל את שמו משום 3 המעיינות המתקבצים לתוכו נמצא בפארק המעיינות (בוויז "פארק המעיינות – חניון")

כלים
נחל הקיבוצים בפארק המעיינות. צילום: רשות מקרקעי ישראל
נחל הקיבוצים בפארק המעיינות. צילום: רשות מקרקעי ישראל

נחל הקיבוצים ותל שוכה הם חלק מפרויקט שיקום, טיפוח והנגשה, שמומן  בחלקו על ידי רשות מקרקעי ישראל,  אשר  הקצתה כמיליון ש"ח למימון פרויקט שיקום אקולוגי של נחל הקיבוצים בפארק המעיינות בעמק המעיינות, באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים בראשה עומד מנהל הרשות, מר ינקי קוינט.

פרויקט שיקום נחל הקיבוצים  בוצע בשיתוף רשות הטבע והגנים, מינהלת הפארק ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, כלל שיקום אקו-הידרולוגי ונופי בנחל, שעיקרו הפרדה בין ערוץ אקולוגי המעודד החזרת בעלי החיים וצמחים מקומיים, לבין הערוץ המשמש לקליטת קהל המטיילים.

נחל הקיבוצים ותל שוכה – פארק המעיינות

נחל הקיבוצים הוא אחד היובלים הניזונים משפע המים הבוקעים ממעיינות העמק וזורם בתוך הפארק לאורך כ-1.5 ק"מ ואחר כך מימיו מוזרמים באמות מים לשדות העמק. חלקו המערבי של הנחל מהווה שמורת טבע אקולוגית מוכרזת על הצומח והחי שבתוכו והכניסה למים שם אסורה, ואילו הצד המזרחי פתוח לנופשים ומטיילים, שם המים כמו בשאר המעיינות הפארק צלולים מאוד, מה שמאפשר את קיומן של אוכלוסיות גדולות של צמחי מים טבולים בהם קרנן טבוע, הניכר בעליו הגזורים. במקום הוכשרו חניון רחב ידיים, פינות צל ופיקניק. המים הצלולים יוצרים בריכות טבעיות בתוך צמחיית הנחלים וממעל מתנשאים עצי אקליפטוס גבוהי צמרת.

ממערב לבריכת הקיבוצים מצוי הגן הלאומי גן השלושה (הסחנה), ומדרום מתנשא תל שוכה (מצפה השלושה).

תל שוכה הוא מגדל בטון בן 3 קומות שנבנה בשנת 1939 כעמדת הגנה על קיבוץ ניר דוד, לאחר ששלושה חברים מהקיבוץ נקלעו בקרבתו למארב ונרצחו. ניתן לעלות לראש התל וליהנות מתצפית יפה על האזור. בסביבות התל התגלו עדויות מהעבר הפרה היסטורי של המקום בדמותם של כלי צור, מתקנים חצובים בסלע וכלי אבן. באזור נמצאו גם זכוכית וולקנית שמקורה באסיה המעידה על מסחר בחומר היקר ומכך על חשיבות המקום. ממצאים אלה ואחרים מוצגים במוזיאון לארכיאולוגיה אזורית וים תיכונית בגן הלאומי גן השלושה.

לאורך הערוץ האקולוגי נסלל שביל מונגש, מוקמו מרפסות נוף ונבנה גשר עץ המאפשר חציית הנחל – כל אלו על מנת לאפשר לקהל נקודות תצפית אל האזור הטבעי.

צמחיית הגדות באזור נחל הקיבוצים כוללת צמחים כגון כריך שעיר ולוטוס צר עלים הנמצאים בסכנת הכחדה וסמר מרצעני וברומית קצרת שיבולית. בחלק העילי של הנחל נפוצים גם צמחי גדות כגון קנה סוכר גבוה, פטל קדוש וטיון בשרני. צמחים יחודיים נוספים צומחים סביב כסמר ימי, אגמון החוף, מכבד הביצות וערידת הביצות צומחים סביב.

איך מגיעים:

נחל הקיבוצים ממוקם לצד "גן השלושה", בפארק המעיינות. במבואה לפארק ישנה חניית נכים. חונים את הרכב ומשם ניתן להגיע לתחילת השביל המונגש באמצעות כסאות גלגלים (דרך של כ-300 מטר) או באמצעות רכב חשמלי מונגש לנכים. (אין כניסה לרכבים לתוך הפארק). כמו כן, במבואה לפארק ישנם שירותים מונגשים לנכים.

בוויז: "פארק המעיינות – חניון"

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: "הפרויקט היחודי שרמ"י שותפה למימונו הוא חלק מהשאיפה שלנו לצד בניית הארץ, לטפח את יופיה ולשמר את השטחים הפתוחים. זהו אתר טבע, מורשת והיסטוריה שטיפוחו, שיקומו האקולוגי והנגשתו הפכו אותו לאתר טיול אהוב, אטרקטיבי יותר, נגיש ונוח".

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "מיזם פארק המעיינות ובו נחל הקיבוצים ותל שוכה אשר רשות מקרקעי ישראל היתה התורמת המרכזית להקמתו, עוסק באתר טבע ומורשת יפיפה באזור עמק המעיינות. המבקרים שיגיעו בימים אביביים אלה יהנו משכשוך במים התכולים ויוכלו ליהנות מטיול ונופש בשביל מוסדר, ממרפסות תצפית ונוף, גשר עץ החוצה את הנחל, גישה מסודרת ושביל מונגש וגם מפינות ישיבה ומנוחה המתאימים לבילוי ופנאי אשר יעניקו חווית ביקור נעימה ונוחה וישלבו באופן ראוי בין שימור אתר טבע והחי בו לפיתוח ונגישות נוחה לציבור."

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) רואה חשיבות בשמירה על האיזון בין פיתוח לשימור השטחים הפתוחים בישראל, לטובת השמירה על המגוון הביולוגי, על המערכות האקולוגיות ועל רווחת הציבור והדורות הבאים. רמ"י הקצתה בשנים האחרונות באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים קרוב למליארד ש"ח לסיוע במימון פרויקטים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של נחלים, פארקים ושטחים פתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים.