פשפשי מיטה הם חרק מציק במיוחד. עצם המחשבה שבתוך המזרון שעליו אנחנו ישנים חיים יצורים שמגיחים בלילות ומוצצים לנו את הדם מעוררת מיד תחושת גועל, ואפילו רצון מובן לזרוק את המזרון. לפני שאתם נפטרים מהמזרון, יש כמה דברים שכדאי לדעת לגבי פשפשי המיטה ואופן הטיפול בבעיה, כדי שתוכלו לישון בשקט באמת ולא להתגרד כל היום. ניר יזדי מחברת קסם הדברות מסביר.

כלים
הדברת פשפשי מיטה
הדברת פשפשי מיטה

 

המזרון - רק חלק מהבעיה

אמנם השם של החרק הוא פשפשי מיטה, ונכון שבמקרים רבים הוא נמצא ממש על המזרון שעליו אתם ישנים - אבל גם אם תזרקו את המזרון עדיין יישארו אצלכם בחדר השינה, ואולי במקומות נוספים בבית, פשפשים. הסיבה לכך היא שהחרק הזה מצליח לדחוס את הגוף שלו גם למקומות צרים מאוד. למשל, שקעי חשמל בחדר או חריצים ברגליים של המיטה ואפילו סדקים זעירים בקירות. בנוסף סביר להניח שהפשפשים מהמזרון הטילו ביצים במקומות שונים בחדר השינה - ובקיצור, זריקת המזרון לא באמת תועיל ובכל מקרה היא לא תחליף לפתרון יסודי.

הטיפול המשולב בפשפשי המיטה

פשפשי מיטה הם בעלי חיים זעירים. הגודל של הבוגרים הוא בסך הכל 5-6 מ"מ, ואפילו כשהם מלאים בדם הם לא עוברים את הסנטימטר . מצד שני, הוא ניחן בחושים חדים מאוד: פשפשים יודעים לזהות את המיקום של בני האדם באמצעות חישת חום הגוף שלנו, ריכוז ה-CO2 בנשיפה, נוכחות של זיעה או חומצה לקטית ואפילו תאי עור שנשרו מאיתנו מושכים את הפשפשים. לפשפשי מיטה יש גם תיאבון מפותח: כשהם יוצאים לעקוץ, הם יכולים להישאר על האדם שמספק להם את הדם במשך 15-20 דקות ולעקוץ אותו בכמה וכמה מקומות - ולכן כדאי מאוד להיפטר מהם בעזרת אנשי מקצוע מיומנים.

הדברת פשפשי מיטה מחייבת פעולה משולבת: גם שאיבה בעוצמה גבוהה בכל המקומות הנגועים, גם שימוש בקיטור חם וגם ריסוס. האדים בטמפרטורה הגבוהה ממיסים את הדבק שמחבר את ביצי הפשפשים, ובנוסף בעזרת הקיטור ניתן לטפל גם במקומות שהשואב לא אפקטיבי בהם.

הריסוס כולל שני סוגים של חומרים - אחד לחיסול פשפשי המיטה הבוגרים ועוד אחד שנקרא IGR או מווסת גדילת חרקים ושהתפקיד שלו הוא למנוע התפתחות של ביצים או נימפות. חשוב להדגיש שהריסוס לא מתבצע ישירות על המזרון וגם לא על המיטה, אלא רק מסביב, ובכל מקרה מדבירים אחראיים משתמשים בחומרים מתקדמים שקיבלו את כל האישורים הנדרשים (בעבר חיסול הפשפשים התבסס על DDT, אולם חומר זה אסור לשימוש כיום.

*** המאמר נכתב ע"י ניר יזדי, בעלים של חברת קסם הדברות – מומחים להדברה כבר למעלה מ-15 שנה.