בעשורים האחרונים, חווה העולם כולם התקדמות טכנולוגית והתפתחות תרבותית משמעותיות. הן משפיעות על כל היבטי החיים, והתעשייה הפיננסית אינה יוצאת דופן. הודות לשלל פיתוחים והמצאות, היו הרבה ציוני בתחום הבנקאות, וצפויים עוד כמה בעתיד הקרוב והרחוק.

קרדיט לתמונות PIXABAY
קרדיט לתמונות PIXABAY

 

מכרטיס האשראי הראשון ועד מעבר בנק בקליק וארנקים דיגיטליים - כך הטכנולוגיה שינתה את המערכת הבנקאית.

המצאת כרטיס האשראי

ההתקדמות הטכנולוגית הבולטת הראשונה בתעשייה הפיננסית, הייתה הופעתו של כרטיס האשראי בשנת 1950. חברת 'דיינרס קלאב' הציג את כרטיס האשראי האוניברסלי הראשון - פתרון תשלום נייד אותו כיבדו עסקים רבים.

כרטיס האשראי שינה מהותית את האופן שבו צרכנים חושבים על הכספים שלהם. הם כבר לא היו צריכים לסחוב או למשוך כסף מזומן עבור כל רכישה, כעת היה להם קו אשראי שאפשר להם לבצע רכישות יותר גדולות.

כספומטים, מחשבים ועוד

קצת יותר מעשור מאוחר יותר, הוצג לעולם הכספומט הראשון. ממציא סקוטי בשם ג'ון שפרד-בארון חשב שאם מכונות אוטומטיות יכולות להוציא חטיפי שוקולד, למה שלא יוכלו להוציא מזומן? עם המצאת הכספומט, הלקוחות כבר לא היו מוגבלים על ידי שעות פתיחה ומיקומים כאשר הם רצו גישה לכסף שלהם.

בעשור זה גם החל השימוש במחשבים בבנקאות. המחשבים ריכזו את חשבונות הבנקים, על ידי החלפת פעולות הנהלת החשבונות ששימשו בכל סניף בנפרד, ואפשרה למוסדות פיננסיים להתמקד יותר בשירות לקוחות.

השימוש במחשבים עורר את המהפכה הדיגיטלית הראשונה, ובשנות ה-70 פותחו מערכות התשלום האלקטרוניות הראשונות .

הנוחות של בנקאות מקוונת

בשנות ה-80, הטכנולוגיה הדיגיטלית כבר הייתה בעיצומה. עם הבנקאות המקוונת הגיעו היתרונות של עלויות עסקה נמוכות יותר, אינטגרציה קלה יותר של שירותים ויכולות שיווק ממוקדות יותר.

בסוף שנות ה-90, הצרכנים הכירו את PayPal, שירות העברת כספים מעמית לעמית. מהר מאוד קמו מתחרות רבות, ושירותים אלה הפכו את התשלום עבור שירותים לנוח מאוד.

מהפכת הבנקאות הניידת

תחילת שנות ה-2000, עם הופעת הטכנולוגיה האלחוטית והאימוץ הנרחב של סמארטפונים, הביאו את השינוי הגדול הבא בתעשייה הפיננסית - בנקאות סלולרית. בנקאות ניידת אפשרה לאנשים לנהל את חייהם הפיננסיים כמעט מכל מקום ובכל זמן.

עכשיו אנשים יכולים לשלם חשבונות, לבדוק יתרות, להעביר כספים או לעבור בנק מהמכשירים הניידים שלהם. בפעם הראשונה, חווית הסניף החלה להיות משנית, כאשר אנשים נוהרים אל הנוחות והקלות של המכשירים הניידים שלהם.

ב-2011, גוגל הציגה את הארנק שלה - טכנולוגיית תשלום נייד שנועדה להתחרות בכרטיסי אשראי. לראשונה אנשים יכולים להשתמש בטלפונים שלהם ישירות לביצוע רכישות. ארנקים דיגיטליים הכירו לצרכנים רמה חדשה לגמרי של חופש, ולקחו את הטכנולוגיה בתעשייה הפיננסית לרמה חדשה לגמרי. בדומה לארנק Google, בשנת 2014, אפל השיקה את Apple Pay.

בשנים שלאחר מכן, טכנולוגיית ה-EMV אומצה בקצב מוגבר ברחבי העולם, וגם כאן בישראל, והפכה את כרטיסי האשראי למאובטחים יותר באמצעות הצפנה מתקדמת. הטכנולוגיה גם אפשרה תשלומים חכמים ומהירים יותר, למשל באמצעות הנייד, כך שכבר אין צורך לצאת עם כרטיס אשראי מהבית.

כמו כן, עולם התשלומים התפתח עוד יותר, באמצעות אימות בטביעת אצבע ופיתוחים נוספים, ולא עושים רושם שההתקדמות הזו עומדת לעצור בקרוב.

מה הלאה?

לאורך עשרות השנים, הטכנולוגיה מילאה תפקיד מרכזי בהשגת פריצות דרך חדשניות בכל ענף, כולל בתחום הבנקאות. בעידן בו החדשנות מאיצה מהר יותר מאי פעם - מה עוד צפוי לקרות?

לאחרונה, אנו רואים שינוי משמעותי נוסף בענף הפיננסי, שנגרם בעיקר על ידי ציפיות הצרכנים לנוחות, רלוונטיות ופשטות. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם במערכת הבנקאית, היא משנה מהיסוד את המודל הבנקאי המסורתי.

צרכנים מצפים לתקשורת מותאמת אישית, מכל האינטראקציות המקוונות והלא מקוונות שלהם. בנוסף, הם לא רוצים ליזום את השיחה, אלא שהמוסדות הפיננסיים ישאירו אותם מעודכנים, ויודיעו להם אם משהו זקוק לתשומת לבם.

למרבה המזל, מוסדות פיננסיים נמצאים בעמדה טובה, לנצל את כל מה שיש לטכנולוגיה להציע. כעת קל להם יותר מאי פעם לגשת למאגרי נתונים עצומים, ולפעול על פיהם כדי לעזור ללקוחות לקבל החלטות פיננסיות מושכלות.

בין אם מדובר באפליקציות לנייד המאפשרות תכנון ומעקב אחר תקציב, הודעות שמעודדות הרגלי הוצאות טובים יותר או מידע פיננסי מקצועי - יש הרבה שבנקים יכולים לעשות כדי לעזור ללקוחות שלהם, היום ובעתיד.

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

גורמים נפוצים ליבלת בכף הרגל, מניעה וטיפול

יבלות בכף הרגל הן גידולי עור לא סרטניים, זיהומים ויראליים הנגרמים על ידי וירוס הפפילומה…
קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…