כל הנהגים יודעים שצריך לבדוק שמן ומים כדי שהרכב לא יינזק, אך ממשיכים לעשות טעויות יקרות המורידות את ערכו. הנה 5 נפוצות במיוחד שמוטב להימנע מהן

כלים
קרדיט תמונה: Shutterstock
קרדיט תמונה: Shutterstock

אורן הדר

בשנתיים האחרונות חלה ירידה במכירות רכב חדש, על רקע משבר הקורונה שהוביל לשיבושים קשים בשרשרת הייצור של התעשייה. הפער הטבעי בין הביקוש להיצע הוביל לתופעה נדירה: התייקרות מורגשת בשוק המשומשות. במקום לאבד 10%-15% מערכם בשנה, שמרו הדגמים על שווים ואף נרשמו התייקרויות. אבל רוב הישראלים לא יזכו ליהנות מכך שכן לרוב הנהג הממוצע, הוא הגורם העיקרי לירידת ערך הרכב שבבעלותו עקב אחזקה לקויה.

בין אם הרכב המשומש שבבעלותכם נרכש מיד שניה, שלישית או רביעית או מחברת ליסינג או טרייד אין לרכב – שבהן לרוב מתוחזקים הרכבים היטב, המדריך הבא יציג את הטעויות הנפוצות והיקרות ביותר שעושים נהגים באחזקת רכב משומש – ומוטב להימנע מהן.

1. מזניחים את מערכת הקירור

מכוניות משומשות רגישות יותר להתחממות מכנית בכל העולם, וזה מורגש במיוחד באקלים הישראלי. נהגים רבים מסתפקים בנוזלי קירור באיכות ירודה ומחליפים אותם רק כאשר נוצרת בעיה ברכב. עם זאת, כדאי לזכור כי הזנחת הקירור תוביל בתורה לשחיקה מואצת של המנוע ואף לנזק בלתי הפיך, שיחייב החלפת ראש. עלות תיקון שיכולה להגיע גם לאלפי ועשרות אלפי שקלים.

בישראל נפוצות שלוש משפחות של נוזלי קירור: IAT (שצבעו לרוב ירוק) ומצריך החלפה בתדירות גבוהה יחסית בשל חשש מהיווצרות משקעים, OAT (אדום) שאפקטיבי לטווח ארוך בהרבה ו-HOAT (צהוב), המשלב השפעה ארוכת טווח עם רכיבים שנלחמים בקורוזיה של תשתית הקירור. השניים האחרונים הם המומלצים לשימוש.

טיפול נכון במערכת הקירור יכלול בדיקה שבועית של מפלס הנוזל כאשר כל ירידה בו, תעיד על שחיקה או תקלה שתחריף במהירות אם לא תטופל במוסך. חשוב לזכור שאסור למזוג נוזל קירור למנוע חם אלא להמתין להתקררותו; אחרת, צנרת הקירור עלולה להתבקע. דגמים בעלי צנרת גמישה מצריכים החלפה שלה אחת לכמה שנים, בהתאם להמלצת היצרן. בנוסף, חשוב ואף הכרחי לבדוק את מצב התרמוסטט לאחר כל תקרית של התחממות יתר שכן לעיתים קרובות נגרם נזק לחיישן, ונדרש להחליפו כדי למנוע נזקים מתמשכים.

2. נוסעים על טיפות הדלק האחרונות

מיכל הדלק צובר משקעים רבים בתחתיתו. כל מילוי דלק מצמצם את שיעור המשקעים היחסי במיכל כמו גם את הסיכוי לשאיבתם, שתעמיס בתורה על משאבת הדלק ותשבש את פעילותה.

מהן אם כן ההשלכות של נסיעה ללא כמות דלק מספקת? משאבה עם מסננים פגומים או אחת שהתחממה יתר על המידה עקב סתימות, תגרום למנוע להשתנק ולכבות תוך כדי נסיעה – מה שיכול לקרות גם באמצע אוטוסטרדה. לפיכך, ההמלצה היא למלא דלק ברגע שנדלקת נורת האזהרה, ולא לנסות לסחוט ממנה קילומטרים נוספים.

החלפת משאבת דלק פגומה תעלה אלפי שקלים. רצוי לבחור בכאלו מקוריות המתאפיינות בשמירה על ספיקת דלק אחידה, גם כשהמנוע במאמץ. הן אמנם קצת יותר יקרות, אך תצמצמנה נזקים בטווח הארוך.

3. חונקים את המנוע

במצב אופטימלי, יוחלף פילטר האוויר של הרכב בזמנים קבועים, בהתאם להגדרות היצרן. בפועל, הנהג הישראלי הממוצע מחליף מסנן רק כשנוצרת בעיה והוא מחוייב לכך. מאחר ובשנים האחרונות חלה צמיחה מדאיגה בזיהום האוויר ועומס החלקיקים מאיץ את קצב סתימת הפילטר, חשוב להקפיד על מועדי הניקוי הנדרשים ולהחליפו לאחר נסיעות באובך, בעלות סמלית. על הניקוי עצמו להתבצע בלחץ אוויר מחלקו הפנימי החוצה ומומלץ לבצעו במוסך.

נהג אשר לא ינקה או יחליף פילטר יחווה שורה של ליקויים. כך למשל, מנועים ישנים יחסית חשופים לתקלות מצתים והתנעה לצד פגיעה בביצועים. מנועים מחמש השנים האחרונות נשענים על חיישן המבטיח תערובת מדויקת ולכן, פחות חשופים לנזק מכני, אך הנהגים עדיין ירגישו שרכבם מאיץ לאט יותר, מתאמץ בעליות וככלל, חלש בהרבה. רוכשים פוטנציאליים ירגישו זאת היטב בנסיעת מבחן, אם בדקו קודם לכן מכוניות מאותו דגם עם פילטר אוויר תקין.

4. מתעלמים ממצב הצמיגים

לצד סיכונים בטיחותיים כמו הגדלת מרחק הבלימה ופגיעה באחיזת הכביש, משפיעים הצמיגים מהותית גם על עלויות האחזקה שלכם. נסיעה בלחץ אוויר לא תקין תקפיץ את צריכת הדלק ואת שחיקת הצמיג עצמה – ירידה של כ-20% בלחץ האוויר תוביל להאצת השחיקה בכ-15%.

נהגים רבים נוטים לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים בתחנות הדלק, אך חשוב לעשות זאת כשהצמיג קר. אפילו נסיעה קצרה מעלה את הטמפרטורה שלו, מה שמציג לחץ גבוה יותר ממה שקיים בפועל. מומלץ לרכוש מד לחץ ביתי – שעלותו לרוב פחות ממאה שקלים, ולהגיע לתחנת הדלק כשאתם יודעים כמה אתם נדרשים למלא. בידקו בספר הרכב מהו הלחץ הנדרש, ואל תחרגו ממנו.

5. נוסעים כשכל החלונות פתוחים

חלון פתוח גורם להיווצרות מערבולת אוויר שבתורה, יוצרת גרר. כך נוצר עומס על המנוע המאלץ אותו לעבוד קשה יותר, להתחמם יותר, להאיץ את שחיקתו וכמובן – מעלה את שיעור צריכת הדלק.

כיום ההמלצה הניתנת לבעלי מכוניות היברידיות היא להימנע ככל הניתן מנסיעה בחלונות פתוחים מסיבה נוספת: בדגמים רבים קיימים פתחי קירור לסוללות, הנמצאים במרחב המושב האחורי. סתימת הפילטרים שלהם בלכלוכים שנשאבו מבחוץ עלולה לפגום משמעותית בביצועי הסוללה ולצמצם את טווח ויעילות הנסיעה. בנוסף, הסוללה יקרה מאוד להחלפה, מה שיביא לירידת ערך חדה של הרכב.

לסיכום, טיפול נכון במכונית מצריך מעט זמן וכסף, ויאפשר לכם לשמר את ערכה לטווח ארוך. כך תוכלו למכרה במצב ומחיר האידיאליים ביותר ולהשתדרג לדגמים מתקדמים נוספים. בנוסף, ישנן פרקטיקות פשוטות בהרבה אשר תמנענה תקלות ונזקים כמו לדוגמה, להפסיק להתעלם מנורת אזהרת מצב המנוע, גם אם הבהבה שעה ואז חדלה, ונהיגה שקולה ללא בלימות חזקות מיותרות, השוחקות את רפידות הבלמים.