זוגות חד מיניים אשר מעוניינים להביא ילד, תוהים כיצד הם יכולים לעשות זאת והאם הם יכולים לעשות זאת גם בישראל. הליך פונדקאות לזוגות חד מיניים התאפשר עד כמה בעיקר במדינות מסוימות כגון: ארצות הברית, קנדה ובקולומביה שמהווה יעד חדש באופן יחסי. יחד עם זאת, בשל המחאה ההולכת וגוברת של זוגות חד מיניים לגבי רצונם לעבור את ההליך המדובר בישראל, ולקבל את הזכות המגיעה להם כפי שזוג דו מיני יכול לקבל, לאחרונה התקבלה פסיקה בבג"צ הנוגעת לפונדקאות בקרב זוגות חד מיניים ובקרוב גם הם יוכלו לבצע הליך פונדקאות בישראל.

כלים

 

האם זוגות חד מיניים כיום יכולים לעבור הליך פונדקאות בישראל?

בעבר הלא רחוק, פונדקאות לזוגות חד מיניים לא אושרה בישראל אלא רק לזוגות דו מיניים העומדים בקריטריונים ספציפיים. אולם, המחמאה של זוגות חד מיניים בתחום זה הלכה וצברה תאוצה בשנים האחרונות עד שב11 ביולי 2021 בג"ץ פסק כי תיקון חוק הפונדקאות אשר נחקק ב 2018 ומפלה זוגות חד מיניים וגברים יחידניים המעוניינים בהליך פונדקאות יתוקן ויכנס לתוקפו תוך חצי שנה. כלומר, בקרוב מאוד גם זוגות חד מיניים יוכלו לעבור הליך פונדקאות בישראל וכבר לא ידרשו לצאת מחוץ לישראל בכדי לבצע את ההליך. מדובר על התגשמות חלום של ממש עבור לא מעט זוגות חד מיניים שמבינים כי לבצע את ההליך בחו"ל זה פחות נוח ומתאים להם.

פונדקאות חד מינית בישראל- ההיסטוריה

החוק הישראלי אשר מסדיר את נושא הפונדקאות בישראל נחקק בשנת תשנ"ו 1996, החוק קרוי: חוק הסכמים לנשיאת עוברים והוא איננו מתיר לגבר יחידי או לזוג גברים להשתמש בפונדקאות בישראל. בהתאם לחוק המדובר זוג נשוי או זוג של ידועים בציבור שבהם האישה המצויה בגיל הפוריות איננה מצליחה להתעבר או לשאת הריון בשל העובדה שהדבר מסכן את בריאותה זכאים לעבור הליך פונדקאות. בשנת 2018 נכנס לתוקף תיקון מספר 2 לחוק הסכמים לנשיאת עוברים כאשר עיקרון התיקון אומר כי גם אם מיועדת יחידה ללא בן זוג יכולה לבחור בהליך פונדקאות ובתנאי שיעשה שימוש בביצית שלה. ב11 ביולי 2021 כאמור, בג"ץ פסק כי התיקון שנחקק לחוק המדובר בשנת 2018 מפלה זוגות חד מיניים וכן גברים יחידניים אשר מעוניינים בהליך פונדקאות יוכלו לבחור בהליך פונדקאות בישראל תוך חצי שנה מרגע הפסיקה המדוברת.

היכן זוגות חד מיניים יכולים לעבור הליך פונדקאות עד שיתעדכן החוק בישראל?

מכיוון שהחוק הנוגע לפונדקאות בקרב זוגות חד מיניים בישראל עדיין לא התעדכן, חשוב לדעת כי זוגות חד מיניים כיום יכולים לבצע את ההליך במדינות שונות כגון: קולומביה שמהווה יחסית יעד חדש לפונדקאות מעין זאת, באוקראינה אשר ידועה כיעד פופולארי מאוד לפונדקאות עבור זוגות באופן כללי ובפרט עבור זוגות חד מיניים שמחפשים מקום טוב לעבור בו את ההליך וכמובן, ביעדים שונים בארצות הברית. בארצות הברית ניתן למצוא לא מעט מדינות מפותחות ומתקדמות אשר מציעות גם לזוגות חד מיניים לעבור הליך פונדקאות בצורה נוחה וטובה. חשוב כמובן לבחון את התנאים השונים לפונדקאות בכל יעד, את העלות וכל פרמטר חשוב אחר טרם בוחרים היכן לעבור את הליך או לחילופין, להמתין עד שיכנס לתוקפו התיקון החדש לחוק בישראל שיאפשר גם לזוגות חד מיניים לבחור בהליך פונדקאות.