מדינת ישראל, כמדינת חוק מתוקנת מציעה דרכים רשמיות ומוסדיות עבור חישוב שכר לפי שעות, כך שכל אזרחיה יכולים לדעת מהי הדרך המוסכמת או לפחות החוקתית לעשות זאת. בכתבה זו נסביר על אופן חישוב השכר והקשר שלו לשעות עבודה בפועל ובאיזה שלב נכנס לתוקף גמול על שעות עבודה נוספות.

כלים

 

מכסת שעות העבודה המתוקנת בחוק

סביר להניח שהרבה מן האנשים המתעניינים איך לחשב או דרך פשוטה עבור חישוב שעות עבודה כדי לברר במדויק את שכרם, היו רוצים לגלות שלמעשה מגיע להם שכר עבודה נוסף בגין מילוי בפועל של שעות נוספות. האפשרות שכך קורה מהווה תמריץ נהדר לבדוק את שעות העבודה כפי שקרו בפועל ולזהות את השעות עבורן ניתן לקבל תוספת גמול. באופן עקרוני, החוק מספק לנו שבשבוע עבודה המכיל כשישה ימי עבודה רגילים, יש מכסת שעות יומית של כשמונה שעות לעבודה. בעוד קיים יום עבודה קצר, איך לא, ביום שישי. באם מדובר על שבוע עבודה קצת יותר קצר ובו חמישה ימי עבודה, מכסת העבודה היומית עומדת על כ-8.6 שעות עבודה בפועל. כאשר מדובר על יום עבודה מלא של תשע שעות ומכלילים בו 24 דקות של הפסקה כך שזה יוצא 8.6 שעות עבודה בפועל.

כך או כך, זה יוצא כ-42 שעות בשבוע. ומי שזוכה לעבוד כשעה או אפילו דקה מעל למכסה היומית, זכאי לקבל שכר וגמול עבור שעות נוספות, במסגרת חישוב שעות נוספות ומה לא. ועובר זה כמובן, יש לבצע חישוב שעות עבודה חודשיות, כדי לראות איפה אנחנו עומדים. אם כי, באם הכוונה היא לבדוק אם יש זכאות עבור שעות נוספות, החישוב אמור להתחיל מהרמה היומית על פני מהרמה השבועית.

חישוב השכר עצמו פר שעה

כך או כך, הרבה לפני שאנחנו בודקים מה השכר עבור שעות עבודה נוספות, אנחנו יכולים להתחיל מלבדוק מהו השכר עבור שעות עבודה רגילות. באם ידוע לנו שמדובר במשכורת על בסיס שכר מינימום, אנחנו יכולים לבדוק את שיעור שכר המינימום המתוקן בחוק ועל פיו לחשב את השכר. אם נעגל כלפי מעלה ונחליט ששכר המינימום עומד על כ-30 ₪, הרי שכדי לדעת את שכר הברוטו עלינו להכפיל את שעות העבודה בסכום זה. למעשה, שכר המינימום צפוי לעלות משמעותית בתחילת שנות ה-20 של מילניום זה ועל כן ניתן לבדוק את השיעור בחוק תכופות כדי לדעת כיצד לחשב.

למעשה, במסגרת חישוב שכר לפי שעות, יש ערך רב בתיעוד שעות העבודה האישיות. ובכך יש למעשה מסד נתונים אישי המתעד את שעות העבודה בפועל של העובד. ובכך ביכולתו פשוט להכפיל את השעות הרשומות פר שיעור השכר. שאגב, יכול להיות גבוה מ-30, ולגעת בכל סכום על בסיס הסכם העבודה. למעשה, ישנן משרות שהיקף השכר בהן לא מחושב על פי שעות עבודה בפועל, אלא באופן גלובאלי או על בסיס תפוקה ויעדים מסוימים. על כן יש לציין שניתן ליישם חישוב משכורת לפי שעות, רק כאשר השכר החודשי מבוסס על שעות עבודה בפועל. אחרת, חישוב זמנים לא בהכרח יחזיק ערך או משמעות לחישוב השכר עצמו.

הכללת גמול על שעות נוספות ועבודה בימי מנוחה

למעשה, לאחר שאנחנו יודעים איך לחשב את השכר השעתי, אנחנו יכולים לחשב גם את השכר עבור שעות נוספות. עם מחשבון זה יכול להיות יותר מהר וזה לא סוד שניתן לקבל גמול של שעות נוספות על סך 125% משכר השעתי הרגיל פר שעה, מעל מכסת השעות הרגילות. זאת לפחות עבור השעתיים הראשונות. לאחר השעתיים הראשונות, התוספת השעתית נוסקת לכדי 150% משכר השעה הרגיל. וזאת עבור ימי חול. בימי מנוחה, השכר השעתי מלכתחילה עומד על כ-150% משכר השעה הרגיל. כך שאנחנו מוסיפים לשיעור זה עוד 25% עבור השעתיים הראשונות לאחר המכסה היומית. ואפילו 50% החל מן השעה השלישית עבור מכסת השעות היומית.

לסיכום, יש קסם בתוככי חישוב שכר לפי שעות וביכולת להבין כיצד לחשב שכר, מה הם המשתנים שבאים לידי ביטוי וכיצד לבצע את החישוב עצמו. ניתן לקחת את השכר השעתי כמתוקן בחוק ו/או בחוזה העבודה, להכפיל בשעות העבודה בפועל ולראות אם יש במשחק שעות נוספות ואי אילו הטבות סוציאליות ועמלות המוסיפות לסכום שיצא. ניתן להשתמש גם במחשבונים לחישוב שכר כדי לקבל תמיכה בתהליך החישובי.