כשאומרים מרכז הארץ חושבים על תל אביב, כשאומרים תל אביב חושבים על מרכז תל אביב אבל אם נביט קצת לצדדים, דווקא בשכונות בפאתי העיר, נגלה שמסתתר קסם רב, והזדמנויות השקעה רבות ומשתלמות

כלים
קרדיט לתמונה: Shutterstock
קרדיט לתמונה: Shutterstock

עומר רגב

התחדשות עירונית מפיחה חיים חדשים בשכונות רבות ברחבי הארץ וסכנת הקריסה של בניינים ישנים שאינם עומדים בתקני בנייה חדשים גורפת איתה שלל פרויקטים ובפרט, פרויקטים של תמ"א 38 בתל אביב. יתרה מכך, גם פרויקטים של פינוי בינוי ובנייה חדשה צצים בכל פינה בעיר ומביאים איתם הזדמנויות השקעה למי שרואה גם מעבר לשנה הקרובה. אז אילו שכונות מבוקשות נמצא בעיר תל אביב ומה הן מציעות לנו בהווה ובעתיד?

שכונת שפירא

אחת השכונות המוזנחות ביותר כיום בתל אביב היא שכונת שפירא, אשר ממוקמת בתפר שבין שכונת נווה שאנן ונתיבי איילון. על פי תוכנית המתאר, מתוכננים שני מרחבי בנייה: הדרומי, אשר כולל בניית מבנים משולבים של דיור ופעילות מסחר ופנאי עם בניינים בגובה של 7-15 קומות, והצפוני עם מגדלים בני 25 קומות אך מעט יחידות דיור אשר יחליפו מבני תעשייה עם סכנת זיהום לצידם.

השכונה רואה לאחרונה עלייה בהתעניינות, בעיקר מצד משפחות צעירות וסטודנטים שבוחרים לגור בה לצד לא מעט פליטים ועובדים זרים שגם מתגוררים במקום. האזור אמנם הוזנח על ידי העירייה במשך שנים רבות, ואף התדרדר מאז בנייתה של התחנה המרכזית החדשה, אך כיום הוא כולל הבטחה לעליית מחירים לאחר יישום תוכניות הפיתוח אשר שואפות להזריק לשכונה חיים חדשים. במסגרת התוכנית אמורים להיבנות יחסית מעט תוספות ליחידות המגורים הקיימות, כ-300 יחידות מגורים מהן כשלושים מיועדות עבור דיור בר השגה.

כפר שלם

שכונה נוספת מתחדשת בפאתי תל אביב היא כפר שלם הדרומית. כפר שלם נבנתה בשנות הארבעים והיא כוללת בתוכה מספר תתי שכונות: ניר אביב, נווה כפיר, נווה אליעזר ונווה בארבור. כיום, יש בנייה בלתי חוקית רבה בשכונה, ובמרכזה לא מעט רחובות צרים ומפותלים. צפון השכונה כולל מבני ציבור, בית ספר וקאנטרי.

כפר שלם היא אחת השכונות בעיר אשר חווה התחדשות עירונית מאסיבית, והדבר ניכר גם ברמת הביקוש ומחירי הדיור העולים. עד לפני שנים לא רבות, תושבי השכונה היו בעיקרם עובדי הצווארון הכחול. בשנים האחרונות גדל מספרם של עובדי הצווארון הלבן שמגיעים אל השכונה ורוכשים בה דירות. המחירים שעדיין נחשבים בגדר השפויים, בנוסף לקרבתה של השכונה למרכז העיר וכן תוכניות הקו הסגול של הרכבת הקלה שאמור לעבור בשכונה, הופכים כולם יחד את המגורים בה לקורצים.

נווה עופר

או בשמה הקודם – תל כביר, גם היא אחת משכונות תל אביב אשר נהנית בימים אלו מפיתוח מואץ. השכונה כוללת 3000 יחידות דיור בבנייה מיושנת של שנות השישים, עם תוכנית עירונית להגדיל את מספר יחידות הדיור באזור ל- 8900. השכונה נהנית מצפיפות נמוכה יחסית ושטחי ציבור נרחבים ובשלושת השנים האחרונות, מחירי הדיור באזור קפצו באופן משמעותי כתוצאה מפרויקטים של התחדשות עירונית המתוכננים באזור.

יד אליהו

השכונה התל אביבית שנחשבת למכרה זהב עבור משקיעי נדל"ן היא שכונת יד אליהו. השכונה כוללת מבנים ישנים ועוברת בשנים האחרונות מהפכה של ממש – תנופת בנייה וחידוש גם של המבנים הישנים וגם של תשתיות התחבורה והדרכים. מעבר לכך, השכונה קרובה מאד לנתיבי תחבורה ציבורית רבים והקו הסגול של הרכבת הקלה אף מתוכנן לעבור בגבולה הדרומי כאשר יתחיל לפעול. זאת בנוסף למבני רכבת ישנים שנבנו בשנות הארבעים ועוברים כיום שפוץ ושדרוג במסגרת עשרות תוכניות של התחדשות עירונית. מחירי הדיור בשכונה עדיין סבירים יחסית למרכז העיר, חיי השכונה בעיר פעילים והיא מקנה תחושה של שכונה אמיתית – השכנים מכירים זה את זה בשמם הפרטי, פעילים בוועד השכונה ומטפחים את חיי הקהילה: וועד השכונה דואג לתקשורת טובה בין היזמים הפועלים בשכונה ובין צרכי התושבים והדיירים וכן מקפיד על נושאים שונים שחשובים לזוגות צעירים המהווים קהל יעד למבנים המתחדשים בשכונה.

לסיכום, דיור בתל אביב הוא לא דבר זול, אך בשוליה הדרומיים של תל אביב מסתתרות לא מעט שכונות אשר מהוות פניני נדל"ן -  הזדמנויות בלתי חוזרות להשקיע במבנים ישנים שגם אם היום הם עדיין מוזנחים, התוכניות להתחדשות עירונית כבר קיימות עבורם ובדרך לביצוע בשנים הקרובות.