מומחים ויועצים עסקיים בונים תוכנית עסקית עבור עסקים חדשים וגם עבור עסקים שהם כבר פעילים אך לעיתים לא פועלים באופן הנכון.

כלים
בניית תוכנית עסקית
בניית תוכנית עסקית

 

המטרה של תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא קביעה של תוואי הדרך שהוא המתאים ביותר עבור סוג ספציפי של כל עסק. מדובר בראייה הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך שמטרתה לשמר את הפעילות הפיננסית בחברה ולאפשר לה לפרוח ולהצליח. כאשר מבצעים את הפעילות בחברה על פי הצעדים שנקבעו בתחילת הדרך שהם מחושבים מהיבטים רבים, קיים סיכוי סביר שהפעילות העסקית תהיה מוצלחת ותיצור הכנסות ורווחים נאים.

בניית תוכנית עסקית היא עמוד השדרה של כל עסק על כל אחד מהרבדים שלו. על פי ההחלטות שהתקבלו מבצעים מנהליה את הפעולות הנדרשות כדי ליצור מכלול של עשייה בדרך המומלצת שהיא המתאימה ביותר לסוג העסק אם מדובר בחברה שהיא יצרנית, חברה שמעניקה שירותים, מי שעוסק בנדל"ן וכו'.

ההנחיות העסקיות לאורך הדרך

המטרה של תוכנית עסקית היא לתת הנחיות בכל תרחיש, כיצד יש לפעול. כך יש הנחיות מדויקות מה תהיה התוכנית השיווקית, איך יתנהלו המכירות, מהן הכמויות של הייצור, כמה משלוחי ייבוא יש אפשרות להעביר בכל חודש וכו' בהתאם לנישה העסקית של החברה.

כאשר חורגים מהחשיבה הבסיסית, הדבר עלול לגרום להשלכות פיננסיות כמו הוצאות גבוהות ולא מתוכננות. לכן במקרים חריגים מבצעים פעולות שונות, כדי לא להיקלע למצבים פיננסיים בעייתיים.

פתרונות מימון לעסקים

במקרים רבים חברות זקוקות למימון ולכן הן נעזרות באופציות שונות למטרה זו. אפשר לקבל הלוואה בערבות מדינה שהיא הלוואה בתנאים מסחריים טובים, ריבית מופחתת ועמלות נמוכות. ההיקף הכספי של ההלוואה הוא נגזרת של מחזורי הפעילות בשנים קודמות על פי הדוחות שהוגשו לרשויות.

נציגי הבנק בוחנים מסמכים שונים, תוכנית עסקית, תקציב ותזרים מזומנים בהתאם לכך מאשרים את גובה ההלוואה, תקופת ההחזר, אם יש אפשרות לקבלת גרייס של כמה חודשים כדי להקל את החברה ואת הסכום הכספי של הבטוחות שהחברה תקצה לבנק לאור ההלוואה שאושרה. מימון מסוג זה מיועד להון חוזר או לצורך פיתוח עסקי על פי הצורך של כל עסק.

הכנסות והוצאות

תוכנית עסקית מפרטת את ההכנסות הצפויות להיות ממכירות של פריטים שונים שאותם משווקת החברה, הפירוט הוא על פי חודשים ובאומדנים שהם הגיוניים וסבירים. כמו כן מפורטות ההוצאות הן הקבועות כמו תשלומי שכר ותשלומים לרשויות המס וגם הוצאות לא צפויות באחוז מסוים.