לא מעט חברות ובתי עסק, מעדיפים לא לגייס עובדים באופן עצמאי, כלומר הם מעדיפים שתהליך הגיוס יתבצע על ידי גורמים חיצוניים, באמצעות מה שנקרא מיקור חוץ.

כלים

 

על פניו זה נשמע מוזר, שכן בית עסק אשר מחפש עובדים יהיה מעוניין להיות אחראי על כל התהליך ולוודא שאכן כל עובד אשר נשכר לתפקיד כזה או אחר, הוא אכן מתאים לכך. אך כפי שנוכל לראות בהמשך המאמר, זה לא תמיד כך.

גיוס מיקור חוץ הוא איננו דבר חדש אך אין ספק שעם השנים, יותר ויותר חברות ובתי עסק בוחרים באופציה זו, בוודאי כשהכלים והאמצעים לגיוס עובדים בצורה כזו משתכללים והופכים להיות הרבה יותר משמעותיים ואיכותיים.

בחלק הבא של המאמר נסביר כיצד גיוס מיקור חוץ מתבצע באופן מעשי, ולאחר מכן נסביר למה חברות ובתי עסק בוחרים באופציה זו. נציג גם דוגמאות מתי נכון להשתמש בגיוס עובדים בצורה כזו ומתי לא.

כיצד מתבצע גיוס עובדים באמצעות מיקור חוץ?

התהליך מתבצע באופן בא. חברה אשר מעוניינת לשכור עובדים בתחום מסוים, פונה אל גורם אשר מתמחה בכך. היא מציגה בפניו את הדרישות שלה, מה היא מחפשת מבחינת כישורים, יכולות, תכונות והכשרות מקצועיות, היא מציגה את דרישות התפקיד ודברים אחרים אשר רלוונטיים לגיוס עובדים חדשים.

הגורם אליו פונים, לרוב מעסיק אנשי מקצוע ויש להם כלים ואמצעים שונים שעוזרים במיון מועמדים, ראיונות, מבחנים וכל דבר אחר שיכול להשפיע על התהליך. הצוות בוחן קורות חיים, מזמין מועמדים לראיון עבודה, עורך להם מבחנים, סימולציות וכל מה שנדרש בשביל להחליט מי יכול להתאים למשרה ומי לא.

בדרך כלל, השלב הסופי יהיה מול החברה המגייסת, בין אם זה בראיון ובין אם זה בדרכים אחרות. זאת על מנת לוודא שאכן מדובר על המועמדים הטובים ביותר לתפקיד. אז הם יספקו גם מידע על תנאי שכר ותנאי עבודה באופן כללי.

מתי חברות ירצו להשתמש בשירות מיקור חוץ?

בשביל להבין מתי חברות יעדיפו להשתמש באופציה של מיקור חוץ, צריך להסביר תחילה שלא בכל תחום ולא כל חברה תרצה או תוכל להרשות לעצמה אפשרות של גיוס באמצעות מיקור חוץ. עסקים קטנים לא ימהרו להשתמש בשירות זה, בוודאי לא בתחומים שאין צורך להשתמש בשירות זה.

לעומת זאת, חברות הייטק על שלל ענפיו, חברות גדולות שעוסקות בתחומים משמעותיים, בין אם זה בתחום השירות או בתחום הפיתוח והייצור, כן יעדיפו להשתמש באופציה זו, מאחר וזה גם חוסך להן הרבה מאוד זמן ועלויות וכן זה מאפשר להם ליהנות ממקדם ביטחון גבוה יותר לגבי גיוס עובדים לעסק. זה הרבה יותר נכון לעשות את זה דרך גורמים שיש להם את הכלים והאמצעים לבחון מועמדים לפני שמגייסים אותם לעבודה.