השנתיים האחרונות הדגימו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים עד כמה חברות וארגונים מושפעים מאירועים משבשים, מצבי חירום ותרחישי קיצון. בין אם מדובר בתרחישים מקומיים - כגון הצפות, שריפות ותקיפות סייבר, לאומיים - כגון איומים בטחוניים שונים, או בינלאומיים - דוגמת מגפת הקורונה על כלל השלכותיה, מתחדדת בקרב רבים ההבנה כי חברות וגופים עסקיים אינם מתקיימים בוואקום, אלא מושפעים מאוד מתרחישי קיצון המתרחשים בעולם, גם אם על פניו תרחישים אלו אינם קשורים אליהם באופן ישיר.

כלים
קרדיט: שאול לנדנר
קרדיט: שאול לנדנר

 

כיצד ניתן להיערך מבעוד מועד להתמודדות עם אירועים משבשים, או מצבי חירום שונים, המאיימים לשבש את תפקוד הארגון ולהוציא אותו משגרת עסקים רגילה? כיצד ניתן לשמור על הרציפות התפקודית או התפעולית של הארגון, ובכך "להחזיק את הראש מעל המים" גם במקרים בהם המשק חווה פגיעה חמורה?

להיערך ללא נודע

כיום, ארגונים רבים מבינים כי ללא תכנית להמשכיות עסקית הם עלולים להישאר במצב פגיע ומסוכן בזמן משבר. תכנית זו מיועדת למתן את הפגיעה שיחווה הארגון בזמן משבר ומכילה הגדרות המגדרות את הסיכונים השונים, הפגיעויות, התקנות והנהלים שיאפשרו לארגון לנהל את המשבר בזמן אמת תוך שהוא ממשיך "לעמוד על הרגליים" ולהתאושש באופן מהיר ואפקטיבי ככל הניתן.
תכנית ההמשכיות העסקית כוללת מספר דגשים משמעותיים:

ניתוח סיכונים של הארגון ותרחישי הפגיעה, הכולל פירוט של הסכנות הפוטנציאליות לארגון, והפעולות הקריטיות ביותר להמשך תפקודו של הארגון לפי כל תרחיש. חשוב לקחת בחשבון כי במציאות תמיד ייתכנו גם תרחישים לא צפויים - תכנית המשכיות עסקית טובה היא כזאת אשר תאפשר לארגון להיערך בצורה מיטבית גם אליהם.   בניית אסטרטגיה להתמודדות עם האיומים השונים, תוך כדי שקלול של הכלים והמשאבים בהם הארגון יוכל להשתמש לטובתו, סדרי העדיפויות לשיקום, והתקופה הארוכה ביותר שבה הוא יוכל להפסיק בפעילות או בשירות לפני שייפגע באופן שאינו בר תיקון. בניית תכניות פעולה קונקרטיות, הכוללות את סט הפעולות לכל תרחיש, כמו גם שיבוץ של צוותים שיהיו אחראים על ביצוע הפעולות בזמן אמת.
במידת הצורך ניתן לשכור צוות התערבות חיצוני של מומחים, למשל בתחומי  שיקום נזקים, ניהול משברים, אבטחת מידע ועוד.  כך, בזמן אמת יעמוד לצד הארגון צוות התערבות מקצועי, המתמחה בתפעול בעת משבר ויוכל לסייע לארגון להגיע להתאוששות מהירה. בקרה ובדיקה של תכניות הפעולה שנבנו.

יישום בפועל

כעת, לאחר שנערך ניתוח הסיכונים ובעקבותיו גובשו האסטרטגיה ותכניות הפעולה לשעת חירום, חשוב לוודא כי הצעדים האלו יכולים להיות מיושמים באופן פרקטי ולא רק על הנייר.
לשם כך, יש להטמיע את כלל התכניות שנבנו באמצעות תרגול שלהן על ידי הצוותים המופקדים על הנושא. לאחר התרגול, ניתן להפיק לקחים ולשנות או לחזק חלק מהתכניות. במקרים מסוימים אף מתגבשות אסטרטגיות נוספות אשר הופכות גם הן לחלק מתכנית ההמשכיות העסקית ותורמות לחיזוק החוסן הארגוני.

אלון רוזן, מנכ"ל חברת אלמנטס, המתמחה בליווי חברות בכל שלבי הקמת תכנית ההמשכיות העסקית, מרחיב בנושא: "לא מספיק רק לתרגל, אלא חשוב גם לתרגל נכון תוך הדמייה של תנאי אמת ככל הניתן. כך למשל מנסיוננו, תרגול אשר יערך בהפתעה, ללא היערכות מוקדמת ועם תרחישי קצה לא צפויים (בדומה למציאות), יחזק את יכולות התגובה של הארגון לאירועים לא צפויים ויגדיל את החוסן הארגוני שלו".

לא להתפשר על המקצועיות
על מנת לבנות תכנית המשכיות עסקית יעילה חשוב לפנות לחברה מומחית בתחום, בעלת ניסיון וכלים מתאימים לגיבוש תכנית להמשכיות עסקית שתכסה את כלל הצרכים של הארגון - החל מההיבט העסקי, דרך ההיבט הפרקטי-תפעולי ועד לתפיסה הטכנולוגית.
"הדבר הצפוי היחידי הוא שאירוע לא צפוי יקרה בסופו של דבר, השאלה המכרעת היא האם נהיה מוכנים מספיק בשביל להתמודד איתו בזמן אמת, וכמה מהר נצליח להשתקם ממנו", מסכם אלון רוזן.