וירוס הפפילומה נחשב לוירוס די שכיח בקרב האוכלוסיה, ולא מעט מחקרים מראים כי לפחות 80 אחוז מהאוכלוסיה בעולם נדבקה בנגיף והוא נמצא בדרגות שונות. יחד עם זאת עוד נתונים מראים כי 10 אחוזים מסך נשים הנושאות את הנגיף באופן קבוע, לכן הוא גם נחשב לנגיף ''שקט'' שאינו מראה תסמינים חיצונים קשים ורק בבדיקות גניקולוג/רופא עור נוכל לראות בסימני הנגיף.

קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

יחד עם התסמינים ה''שקטים'' של הנגיף הוא עלול ליצור מחלות מאוד לא שקטות, כאשר הוא אחראי על לא מעט היווצרות של תאים סרטניים שונים ועלול לפגוע באזורי פוריות שונים. לכן בשנים האחרונות נעשו מבצעי חיסונים רבים, גם באוכלוסיה הבוגר וגם אצל בני הנוער.

דרכי הידבקות

בניגוד לטענה הרווחת כי אחוזי הדבקות אצל נשים הוא גבוהה או שאצל גברים היכולת להידבק איננה קיימת, הוירוס יכול לעבור גם אצל גברים ואצל נשים והוא ברוב הפעמים יעשה על ידי קיום יחסי מין שונים, ובעיקר בקיום יחסים אוראלים. חלק מעוד דרכי הדבקה עלולים לנבוע גם מריבוי בבני זו מיניים, דבר אשר יכול להחריף את ההדבקה וגם ''לפזר'' אותה. יחד עם זאת היכולת להידבק גם על ידי בני זוג קבועים היא איננה שכיחה, שכן ההדבקה עלולה להיות חוזרת בלא מעט מהפעמים ולא להעלם כמקובל תוך 12 חודשים מיום ההדבקה בערך.

גורמים סיכוניים של המחלה

המחלה עלולה להוביל ללא מעט תאים תת סרטניים ולגידולים שונים, יחד עם כמויות הדבקה די גדולות התגלו בשנת 2015 קרוב ל 300 נשים בישראל, הסובלות מסרטן בצוואר הרחם המשתייך לאחת המחלות שעלול לגרום נגיף הפפילומה. בנוסף אל סרטן צוואר הרחם נגיף הפפילומה עלול ליצור תאים סרטנים ולפתח מחלות סרטניות שונות באזורים כמו סרטן הנרתיק, סרטן הפה והלוע, סרטן הפין, סרטן פי הטבעת ועוד סוגים שונים של תחלואות הסרטן אצל גברים ונשים כאחד.אך מכיוון שלנגיף ישנם לא מעט זנים שונים, העיקריים שבו ושגם עלולים להוביל לסרטן הינם זנים 18 ו16.

דרכי מניעה

החל משנת 2016 ישנם חיסונים שונים לנגיף הפפילומה, כאשר אלו יכולים להינתן לצעירים בני 14 ועד לאנשים בוגרים בני 50 ומעלה. חיסונים אלו מתחלקים לשני סוגים המאושרים כיום בישראל. הראשון הוא גרדסיל 4 אשר אחראי למתן הגנה מפני ארבעת זני הפפילומה 18 ו16. השני הוא גרדסיל 9 והוא מכסה מעל פני תשעה זנים שונים של פפילומה, 18, 16, 11 ו6. חיסונים אלו ניתנים גם לאוכלוסיה הצעירה, על מנת למנוע המשך הדבקה בעתיד וגם לאוכלוסיה הבוגרת שרוצה להתחסן.