שריפות בבנייני מגורים הינן תופעה חוזרת, רגע אחד של חוסר תשומת לב יכול להוביל לאסון. נסו לחשוב, מה יקרה אם חלילה תפרוץ שריפה בקומה ה 20 של מגדל מגורים? כמה מהר ניתן יהיה לחלץ את הדיירים מהקומות העליונות במקרה חירום?

כלים

 

לא בטוח ששאלתם את עצמכם את השאלות האלו כשחיפשתם את דירת החלומות שלכם, אך אלו הן שאלות מצילות חיים. הדרך הפשוטה והיעילה למנוע ולמזער את היקף האסון לוודא שקיימת בבניין מערכת לגילוי וכיבוי יש של יצרן מוביל וגלאי עשן תקינים בכל קומה.

כשמסתיימת בניה של בניין חדש, אמור להתקבל טופס אכלוס, העובר אישורים רבים ממוסדות התכנון השונים וגם משרותי הכבאות. על פי התקן, במרחבים הציבוריים של הבניין, יש חובת התקנה של גלאי עשן ומערכת כיבוי וגילוי אש.

שלי גרויסמן -טוב מחברת טלפייר המייצרת מערכות לגילוי וכיבוי אש מציינת כי "למערכות גילוי וכיבוי אש קיימת חשיבות גדולה מאוד בשמירה על חיי אדם והקטנת נזק לרכוש, לכן יש לוודא שהמערכת מותקנת ומתוחזקת על ידי מתקין מורשה שעבר את ההסמכה הדרושה לכך ושהינו בעל תעודה מתאימה ממכון התקנים, וכי מדובר במערכת גילוי אש בעלת תקינה מתאימה".

מערך גילוי האש במבנה מורכב מכמה מוצרים חשובים, בראש ובראשונה רכזת גילוי האש שהיא למעשה המוח שנותן פקודות לכל שאר אביזרי האש. הרכזת מקבלת חיוויים מגלאי העשן הפזורים במבנה בדבר עשן חשוד, משדרת לצופרי האש או למערכת כריזת החירום מתי לכרוז לדיירים והן מפעילה את החייגן הסלולרי האוטומטי אשר מקפיץ את כוחות הכיבוי וההצלה. לרכזת תפקיד חשוב נוסף, לדגום את תקינות גלאי העשן על בסיס קבוע ובכך לוודא שכל החללים מוגנים.

כמו כן, קיימות מערכות גילוי אש חכמות המחוברות לענן ולאפליקציות סלולר. מערכת גילוי אש כזו מספקת יכולות שליטה ובקרה, 24/7, מכף היד של מנהלי המבנים והדיירים. באמצעות האפליקציה כל אחד יכול לדעת מה קורה במבנה ולתת מענה ראשוני מהיר.

פונקציה נוספת שחשובה מאוד בעת אירוע אש היא התראה ויזואלית על ידי התקנים מנצנצים המיועדים לקהל כבדי השמיעה. כמו כן, בעת שריפה, הנצנוץ מתבצע בסנכרון כדי לא לפגוע באנשים הסובלים מאפילפסיה.

חשוב להבין שמניעת השריפה עצמה ומניעת התפשטותה הם הגורמים החשובים ביותר במניעת אסון. זמן הגילוי הינו קריטי וככל שהשריפה תתגלה מהר יותר כך יהיה ניתן לטפל בה בתחילתה ולמנוע את התפשטותה. הימצאותן של מערכות כיבוי וגילוי מצמצמת את היקף האירוע ועוזרת להשתלטות על השריפה. מערכת שאינה פועלת ואינה מתוחזקת באופן תקני לא תתריע על האירוע, והסיכון לשריפה יגדל, על כל הכרוך בכך - סכנה לרכוש ולחיי אדם.

גרויסמן- טוב מוסיפה: "רגעי התגובה הראשונים הם החשובים ביותר במקרה של אירוע אש. מערכות גילוי אש חכמות, משחקות תפקיד קריטי במצב שכזה. ככל שנשקיע במערכות מתקדמות המתאימות לבניין המגורים ונשמור כל העת על תקינותן, הסיכוי לנזק רחב היקף כתוצאת מאירוע אש יקטן באופן משמעותי."