מסתבר שתפרים לא קיימים רק בבגדים או בחתכים בעור. הידעתם שגם כאשר בונים בניין (או כל פרויקט אחר מבטון) יש לבצע תפרים? בשונה מהתפרים הקלאסיים שאנחנו מכירים, כאן לא יהיו חוט ומחט אך כן תהיה מניעה משמעותית של נזקים. מבולבלים? במאמר זה נעשה לכם קצת סדר והיכרות עם תפר התפשטות.

כלים
קרדיט:ארפן ישראל
קרדיט:ארפן ישראל

 

תפקידו וחשיבותו של תפר התפשטות

באופן טבעי, בכל מבנה עם הזמן קורים תהליכים שגורמים לסדקים בבטון. הסדקים נוצרים עקב תזוזות בבטון שמתרחשות בגלל גורמים שונים כגון שינויי טמפרטורה, תזוזות של הקרקע, התפשטות והתכווצות תרמית של חומרי הבניה, התקשות של הבטון לאחר היציקה ועוד. חשוב להבהיר שאת הסדקים אי אפשר למנוע לחלוטין, אך מה שכן אפשר לעשות זה למנוע נזקים עתידיים שעלולים להיווצר בעקבות אותם סדקים על ידי כך שהסדקים ירוכזו במקום אחד מאשר יהיו מפוזרים בכל מיני מקומות לא מתכוננים. המקום הספציפי הזה נקרא תפר התפשטות.

תפר התפשטות הוא למעשה מרווח מתוכנן הנעשה באופן יזום בין שני אלמנטים במבנה. הוא מיועד לבצע איזושהי הפרדה בין חלקי המבנה ולאפשר תנועות התכווצות והתפשטות חופשיות ביניהם. כמו כן, בנוסף למניעת סדקים מפוזרים, התפר גם מונע העברת לחצים ועומסים בין חלקי המבנה ובנוסף הוא מונע פיצוצים בבטון ונזקים קונסטרוקטיביים בשלד של המבנה.

אטימה של התפר

ביצוע תפר התפשטות לכשעצמו אינו מספיק ויש לדאוג גם לאטימה יעילה שלו על מנת שלא ייהרס עקב חדירה של נוזלים (למשל מי גשמים) וחומרים אחרים. האיטום נעשה באמצעות חומרים גמישים בעלי יכולת התפשטות והתכווצות המותאמים לתזוזות המבנה. החומר איתו בוחרים לאטום תלוי ברוחב התפר ובאופן תזוזת המבנה. כאשר התפר נמצא בקירות אנכיים, ניתן להסתפק ב'מסטיק'- חומר איטום גמיש המוחדר לעומק התפר. לעומת זאת, כאשר התפר אופקי, מקובל בנוסף לחומר הגמיש להוסיף כיסוי מעל האיטום הראשוני.

יש חשיבות לכך שהאיטום יהיה עמיד לאורך זמן. מאחר והתפר נמצא לרוב בתזוזה מתמדת, יש לבצע הכנה קפדנית בכל מה שקשור לחומרי האיטום על מנת שיוכל לעמוד בכל התזוזות ולשמור על גמישותו לאורך זמן. איטום לא מקצועי יגביר את הסיכון לנזילות ולחדירת כמויות גדולות של מים אל התפר ואל תוך המבנה.

בשוק קיימים מגוון חומרי איטום לבחירה כגון יריעות ביטומניות, כיסויים עליונים מפח, רצועות PVC, וחומרים פוליאוריתניים גמישים. לכל חומר יש את התכונות הייעודיות לו בכל מה שנוגע לאלסטיות וליכולת העמידות שלו בפני חומרים כימיים שונים.