בשנים האחרונות אירעו בישראל לא מעט מקרים של תאונות עבודה מצערות שהתרחשו כתוצאה מהיעדר בטיחות מספקת בעבודה בגובה רב. כמעט בכל פרויקט בנייה יש שלבים שבהם נדרשת עבודה בגובה. עבודה כזו היא מסוכנת למדי, ויש צורך בנקיטת אמצעי בטיחות מתאימים עבורה, וכן הכשרה של מנהל העבודה ושל הפועלים בעבודה בתנאי גובה.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

לשם כך, ניתן כיום לבצע קורס עבודה בגובה, שיכול להקנות לעובדים ולמנהלי עבודה את הידע הדרוש לשם ביצוע עבודה בגובה רב בצורה בטוחה באתרי בנייה ברחבי הארץ.

מה חשוב לדעת על עבודה בגובה?

לעבודה בגובה רב יש כללים משלה. כללים אלה נועדו כדי להבטיח את הבטיחות של כל העובדים באתר הבנייה. זאת מכיוון שעבודה בבנייה כרוכה בדרך כלל בעבודה על פיגומים, מנופים, סלים וקונסטרוקציות פתוחות שונות. בעבודה בגובה תמיד ישנה סכנה של נפילה. כדי להימנע מתאונות מיותרות, חשוב ללמוד על הצורה הנכונה שבה צריך לעבוד במקומות גבוהים וכן לדעת כיצד להתמגן נכון כאשר מבצעים עבודה בגובה. נושא המיגון האישי הוא חשוב מאוד, ויכול להיות קריטי בשמירה על בריאותם ושלמותם של העובדים באתרי הבנייה.

העובדים בגובה צריכים להיות מודעים לסכנות שיש בעבודה מהסוג הזה, ולדאוג לביטחונם האישי. במקרים רבים העובדים מפתחים אדישות מסוימת לעובדה כי הם מצויים בגובה רב, ולו רק משום שהם רגילים לכך. אך האדישות הזו היא מסוכנת ביותר, ויכולה לגרום לחוסר זהירות ולפגיעות בגוף ובנפש. כדי לחדד את הסיכונים ואת החשיבות של נקיטת זהירות עבור העובדים באתר, קיים הקורס לעבודה בגובה.

בנוסף לכך, קיים גם קורס מדריכים לעבודה בגובה, שנועד כדי להכשיר אנשי מקצוע שיכולים להיות אחראים על הבטיחות באתרי בנייה, ושתפקידם הוא לספק את ההדרכה הנדרשת לפועלים על מנת לשמור על כל אמצעי הבטיחות והמיגון הנדרשים.

למי מיועד הקורס?

הקורס מיועד למנהלי עבודה בתחום הבנייה, לאנשים שמשמשים כממוני בטיחות באתרי בנייה וכן לאנשים שיש להם ניסיון מעשי בעבודה בגובה ובהפעלת אמצעי מיגון אישיים. הקורס עוסק בכל מה שקשור בכללי העבודה בגובה, והוא מהווה חלק חשוב מהמאמץ של הגורמים המפקחים על ענף הבנייה למנוע תאונות מיותרות ולמנוע כל צורה של עבודה בגובה שמבוצעת בצורה בלתי בטיחותית.

נושאי הלימוד בקורס

הקורס עוסק בכל סוגי התרחישים שבהם מתבצעת בנייה בגובה. במסגרת הקורס נלמדת עבודה בטיחותית באמצעות שימוש בסולמות, במות הרמה, סלים ועוד. בנוסף לכך, נלמדים כללי העבודה על גבי פיגומים וקונסטרוקציות שונות. הקורס מכסה את כל האפשרויות שבהן תיתכן עבודה בגובה באתרי בנייה, והוא כולל שילוב של מידע עיוני ומעשי. בסוף הקורס ישנו מבחן שמטרתו לבדוק את הפנמת הידע והוא נדרש כדי לקבל את תעודת הסיום של הקורס. המבחן המסכם כולל חלקים עיוניים ומעשיים בשטח. מדובר בקורס חשוב ביותר, שיכול להיות גם מציל חיים במקרים מסוימים, ולכן מומלץ לכל גורמים הרלבנטיים לעבור אותו.