כלים

 

טיפולי IVF – רק כשאתם יודעים שלא תצליחו להיכנס להריון עצמונית

טיפולי IVF (In Vitro Fertilization), או הפריה מלאכותית בעברית, הם טיפולי פוריות שנועדו לאפשר הריון, כאשר הסיכוי להיכנס להריון באופן עצמוני, תוך קיום יחסי מין, הוא קטן או לא קיים. בטיפולי הפריה מלאכותית, הביצית פוגשת זרע במרחב המעבדה ולא בחצוצרות בדרך אל הרחם – ועובר צעיר מושתל ברירית הרחם בתהליך שמכונה "החזרה".

הפריה חוץ גופית מתאימה לזוגות שלא יכולים להיכנס להריון באופן טבעי: גם במקרים של בעיית פוריות אצל הגבר (זרע לא איכותי) וגם במקרים של בעיות פוריות אצל האישה: ביוצים מועטים, מעט ביציות, וכדומה. בחלק מהמקרים ניתן לשלב טיפולי מיקרו-מניפולציה, על מנת להבטיח שהזרע והביצית בהם נעשה שימוש הם איכותיים ושאכן תתרחש הפריה.

בנוסף, טיפול IVF הם הדרך להשיג הריון במקרה של פונדקאות, כאשר ברור שהריון עצמוני הוא אינו אפשרות.

הסיכויים להצלחת הטיפול תלויים מאוד בגיל האישה: על פי נתוני משרד הבריאות, לאחר מחזור אחד בלבד של הפריה חוץ גופית, הסיכוי להיכנס להריון אצל אישה בת 35 עומד על כ – 30%, ואצל אישה בת 40 הסיכוי יורד לכ – 17%.

פרוטוקול הטיפול של הפריה חוץ גופית

המחזור החודשי של האישה נמשך כ – 28 ימים, והוא מתחיל ביות הראשון של הווסת. בדרך כלל ביום השני או השלישי למחזור החודשי, ניטלות תרופות שמטרתן לשלוט על הביוץ ולמנוע ביוץ מוקדם. תרופות כאלה מסייעות להבשלת מספר רב של ביציות וגם אם המטופלת לא מבייצת בכל חודש באופן טבעי – בהשפעה התרופות ההורמונאליות הניתנות בפרוטוקול טיפול זה, הסיכויים לביוץ תקין במועד שניתן לחזות אותו הם כ – 95%.

כשהביציות בשלות וניתן לשאוב אותן לצורך ההפריה (בדרך כלל כשבועיים לאחר תחילת המחזור) – מבוצעת שאיבת ביציות. זהו תהליך שמבוצע בהרדמה מלאה. בהנחיית אולטרסאונד, מוחדרת מחט עדינה אל השחלות, והביציות שהבשילו נשאבות. התהליך נמשך בדרך כלל פחות מחצי שעה.

לאחר שאיבת הביציות, מבוצעת הפריה והעוברים מוחזרים אל הרחם, בדרך כלל בין יומיים לחמישה ימים לאחר ביצוע ההפריה. זהו תהליך קצר שמבוצע ללא הרדמה. שבועיים לאחר החזרת העוברים, ניתן לבצע בדיקת הריון ולדעת, אם התהליך צלח.

איך בוחרים רופא פוריות שילווה אתכם בהפריית מבחנה?

פרוטוקול הטיפול של הפריית מבחנה (IVF) נחשב פרוטוקול טיפול תובעני, במהלכו נשים וזוגות רבים נמצאים במתח מתמיד. נטילת התרופות ההורמונאליות, הטיפולים לשאיבת ביציות והחזרת עוברים והמתח מרגע ההחזרה ועד קבלת התשובה – כל אלה, מראים בדרך כלל את אותותיהם ושיגרת החים מושפעת מהם. זוהי אחת הסיבות לכך שחשוב שתבחרו מרפאת טיפולי פוריות מצוינת, אדיבה, זמינה ומקצועית שתלווה אתכם לאורך כל החודש במהלך טיפולי IVF והפריה חוץ גופית, עם חדר טיפולים משוכלל ומצויד היטב וצוות זמין שיספק לכם תשובות גם אם אתם מתקשים להמתין בסבלנות ומתקשרים לעיתים תכופות.

הבחירה של מרפאת פוריות מומלצת תיעשה תוך שיקולים שונים, מקצועיים כמו גם אישיים. מידע שיסייע לכם לבחור הוא קריאה של ביקורות, סקירות מקצועיות וחוות דעת של מטופלים שעברו טיפולי פוריות בעבר במרפאה אליה אתם שוקלים לגשת. סקירות כאלה תוכלו למצוא, למשל, באתר MIOK – מהאתרים המובילים בארץ לסקירות רפואיות והמלצות מטופלים.