הנזק הגופני, לעיתים גם הנפשי שנגרם כתוצאה מתאונת עבודה איננו שונה בהכרח מזה שנגרם בתאונה מסוג אחר. אבל הזכויות המגיעות למי שהוגדר כנפגע של תאונות עבודה עשויות להיות מרחיקות לכת. הזכויות הללו, אשר אפשר לממש מול ביטוח לאומי, אינן מתקבלות באופן אוטומטי. מעסיק לא יצהיר בביטוח לאומי כי עובד נפגע בעבודה. על פי רוב, על העובד שנפגע להרים את הכפפה ולבצע כמה פעולות אשר יאפשרו לו לקבל הכרה וזכויות, כמי שספג פגיעה בעקבות ובאופן ישיר בשל משלוח היד או העיסוק המקצועי.

כלים

 

ביסוס הוכחת תאונת עבודה

הדבר הראשון שצריך לעשות בכל מקרה של תאונה הוא כמובן לקבל טיפול רפואי. בריאותו של הנפגע או מי שחלה, היא הדבר החשוב ביותר ואין להקל בכך ראש. אולם, בד בבד עם קבלת הטיפול הרפואי, יש צורך כבר להתחיל ולבסס את עובדת הפגיעה כמקושרת לעבודה. לדוגמא, בכל טיפול רפואי, מומלץ לבקש מהרופא לציין כי החבלה או הפגיעה נגרמו בשעת העבודה.

דבר נוסף שצריך לעשות בכל מקרה של תאונת עבודה הוא לדווח על כך גם לקופת החולים ולרופא המשפחה. חשוב לדעת כי קיים טופס שבו מצהירים שהפגיעה התרחשה בזמן העבודה. הדרך הישירה והטובה ביותר היא לבקש מהמעסיק לקבל הפניה שבעצם מהווה גם מעין עדות שלו על כך שחלה פגיעה בעבודה. גם עצמאים יכולים להשיג טופס דיווח מסוג זה. מי שינסה להוכיח רק זמן רב לאחר הפגיעה כי נפגע בעבודה, לא יתפלא אם יורמו כמה גבות. ביטוח לאומי עלול להקשות ולתהות מדוע פתאום "נזכר" הנפגע כי הפגיעה התרחשה במהלך העבודה.

על מנת לבסס ולהוכיח כי איראה תאונת עבודה, ניתן להמציא אישור מחדר מיון. גם כאן, טוב להקפיד שיצוין כי פינוי הנפגע באמבולנס או הגעתו לבית החולים אירעו לאחר פגיעה במסגרת העבודה. ונוסיף ונאמר כי גם תאונת דרכים בדרך לעבודה או ממנה, יוכרו כתאונות המקושרות לעבודה.

דעו מי אמור לפצות אתכם בגלל תאונת העבודה

במקרה של תאונת עבודה, עשויים גורמים שונים להידרש לשלם לכם בגין הפגיעה או הנזק. במילים אחרות, יתכן מאוד שמגיע לכם פיצוי כספי על נזק גופני ו/או נפשי, ממקור אחד או מכמה מקורות שונים. נסביר:

ביטוח לאומי הינו המקור הראשון להעניק פיצוי לנפגעי תאונות עבודה (או מחלות מקצוע). פיצוי מסוג אחד מהווה למעשה חלופה של השכר בזמן החלמה והיעדרות, ואלה הם דמי הפגיעה. במידה והיעדרות מהעבודה הינה ארוכה ונגרמה לעובד פגיעה קשה, נכות זמנית או קבועה, ניתן להגיש תביעה לקצבת נכות. יודגש כי ביטוח לאומי יישא בעלויות הטיפול הרפואי של מי שנפגע במהלך העבודה. מכיוון שעלויות אלה עשויות להיות גבוהות, זה דבר הראוי לציון.

חברת ביטוח פרטית או דרך המעסיק – מעבר לפיצויים את תגמולים מביטוח לאומי לנפגע, גם חברת ביטוח פרטית עשויה להידרש לשלם בהתאם לפוליסה. לאחר פגיעה, בדקו האם יש ברשותכם ביטוח מתאים מחברת הביטוח שלכם או מחברת הביטוח שבה מבוטח המעסיק שלכם. חברת ביטוח עשויה לשלם פיצויים חד פעמיים או לשאת בתשלומים קבועים. ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוחים רפואיים עשויים גם הם לסייע בהוצאות רפואיות שונות וקבלת גישה לרופאים נבחרים ויקרים.

התרשלות מעסיק – במידה והפגיעה אירעה בשל רשלנות של המעסיק, אפשרי כי תוגש תביעת נזיקין. למשל, אילו המעסיק לא דאג לסביבת עבודה מסודרת ובטוחה, אילו לא סופקו לעובד ציוד הגנה או הדרכה נאותה, יהיה עליו לתת את המענה בהתאם לחוק ולפסיקה המקובלים.