חוברות וספרי צביעה עברו שינוי רחב לפני זמן רב, והותאמו מקהל הילדים גם לקהל המבוגרים. יותר מזה, דפי צביעה למבוגרים הם ה-דבר כרגע. ועם מחקרים שונים של מטפלים ואנשי מקצוע אשר הוכיחו כי מדובר באחת הפעילויות המרגיעות כבר שנים, בסופו של דבר כולנו מחוברים לנושא מהילדות התמימה שמסמלת תקופה נפלאה בחיים שלנו. אז מה באמת אנחנו מקבלים כאשר אנחנו בתור מבוגרים צובעים? למה כדאי לנו לצבוע ביחד עם הילדים, ואפילו לכוד בזמן הפנוי שלנו? ומדוע כולם אומרים כי צביעה היא אפילו סוג של מדיטציה? בואו נדבר על כמה יתרונות משמעותיים בפעילות צביעה לכל גיל.

 

אמנות ובריאות הנפש – מה הקשר ביניהם?

על פי מחקרים, אומנות משמשת כטיפול ישיר לבריאות הנפש, בטענה כי יצירות אמנות הן דרך ליישוב קונפליקטים רגשיים וטיפוח המודעות העצמית, פיתוח קשרים בין אישיים והגדלת הבטחון העצמי. בעצם מדובר בדרך אחת מבין רבות לשימור הבריאות הנפשית, ואמצעי נוסף להתבטאות עצמית בעולם.

ספרי צביעה מתקדמים הן שיטה נהדרת לשיפור היכולות המנטליות, אך עם זאת כדאי לדעת כי יש הבדל משמעותי בין שימוש יום יומי בשעות הפנאי של דפי צביעה להדפסה לילדים לבין פעילות טיפולית מקצועית באומנות, זאת בעיקר כי אמנות טיפולית מתייחסת בדרך כלל למערכת יחסית עקבית בין המטופל למטפל.

היתרונות הבולטים בפעילות צביעה

על אף שצביעה וטיפול באומנות הם שני דברים שונים, על פי מחקר פופולרי שפורסם בשנת 2005, נאמר כי פעילות צביעה אכן מתמקדת בכמה יתרונות משמעותיים בכל גיל. בפעילות יצירה קיים פוטנציאל טיפולי להפחתת חרדה, שיפור ריכוז ונוכחות ברגע ההווה ושימור המודעות. לדוגמה, צביעת מנדלות (צורות אבסטרקט עגולות עם הרבה פרטים) הוכיחה אצל מספר נבדקים כי חלה ירידה משמעותית ברמת החרדה והלחץ.

בדומה למדיטציה ו- Mindfulness, פעילות צביעה מאפשרת לנו "להשתיק" איזורים מסוימים במוח ולהתמקד ברגע ההווה, מה שהוכיח את עצמו כיעיל בצורה יוצאת דופן אצל בני אדם הסובלים מחשיבת יתר. ציור וצביעה במסגרת יצירות אמנות מורכבות עוזרים לייצר שלווה ותחושת בטחון אישית וחברתית.

אצל מי צביעה משפיעה יותר?

אומרים כי ציור וצביעה אצל ילדים עוזרים המון להתפתחות המוח, משפרת את הטכניקה והמוטוריקה העדינה ואפילו מעודדת קשרים חברתיים טובים יותר בסביבת הילד. אך למי באמת עדיף לצבוע?

פעילות הצביעה כוללת ספקטרום רחב של יתרונות משמעותיים בחיים. לילדים זו היא היכולת להתפתח ברמה היצירתית והחשיבתית, ואצל מבוגרים או קשישים אף יכולה לשפר את הזיכרון ויכולת הריכוז.

איך מתחילים לצבוע

אז איך ניגשים לפעילות הצביעה?

בין אם אתם מחפשים להכנס לעולם היצירה בתור תחביב או בין אם זה במסגרת טיפולית, תמיד עדיף ליצור אומנות בתוך מסגרת חברתית – עם משפחה, חברים או כל אחד שאתם סומכים עליו.

התחילו עם הדפסה של כמה דפי צביעה בודדים, ולאחר מכן התקדמו לחוברות צביעה מורכבות יותר. רצוי להשתמש בכלים דקים ולא טושים - למשל כמו עפרונות צביעה, זאת לצורך ציור מדוייק יותר, מה שגם מגביר את פעולת הריכוז.

כלים