בעלי בתים רבים יתלבטו בשאלה אם לקחת איש מקצוע עבור התקנה של דק בחלל הבית או בחצר. ההתלבטות נובעת לרוב מניסיון לחסוך בעלויות של עבודת איש מקצוע, אולם במקביל חשוב להבין, כי קשה יהיה להתחרות בעבודה של איש מקצוע שמספק תוצאה איכותית, בטוחה ובזמן קצר. לאדם שמקצועו התקנת דקים, יש הרבה ניסיון בתחום, הוא בנה דקים רבים בחייו והוא יידע גם לתת מענה הולם לכל בעיה שעלולים להיתקל בה בעת הליך ההתקנה. כמו כן, הוא יצליח להימנע מראש מבעיות צפויות שיכולות להתרחש בזמן בניית דק. במאמר זה נרחיב אודות בניית דק ועל כל סגנונות דק שקיימים.

כלים

 

עלויות דק בזמננו

רבים חושבים שהעלויות של דק הן גבוהות ואינן בהישג ידם, אולם כיום יש כמה גורמים שאפשר לשלוט עליהם והם ימזערו משמעותית את המחיר של בניית דק מעץ בחלל הגינה או בתוך פנים הבית. עוד חשוב לזכור, שבניית דק על בטון בחצר לדוגמא, תחסוך בעלויות רבות במידה ונחליט להישאר עם דשא – דק יחסוך בהשקיית מים, בגינון וברכישה וטיפול בשתילים וכדומה. יתרה מכך, בכל בניית דק אפשר לבחור בסוג עץ לא יקר ושמתאים לכל כיס, עץ שמאפשר אלגנטיות ונוחות בפנים חלל הבית או בגינה.

סוגי עצים רבים ומגוונים

אפשר היום להתרשם ממנעד רחב של סוגי דק שמגיעים מארצות רחוקות. כל דק שהוא טבעי יהיה שונה מרעהו בתכונותיו החיצוניות והפיזיות והן ביתרונות ובחסרונות. הדקים הנפוצים יותר בארץ הם דק אורן, איפאה, והאירוקו ועוד.

דק אורן מיובא אלינו מפינלנד ורוסיה ונחשב לדק זול, רך וקל לעיבוד ביחס לכל שאר הדקים. דק איפאה להבדיל מהאורן, הוא עץ קשה, עמיד ויוקרתי ומגיע ממדינות בדרום אמריקה. הוא נחשב לעץ מאוד מבוקש בזכות המראה והצבע המרשים שלו. סוג נוסף הוא עץ האירוקו – מדובר בעץ טרופי שגם מגיע ממדינות בדרום אמריקה, עץ זה ידוע בעמידות שלו בכל תנאי האקלים (חום וגשם) ויש לו מראה ייחודי ואחיד שמשתלב כמעט עם כל חלל.

בנוסף לכל אלה, ניתן למצוא היום גם דק סינטטי איכותי שהוא כאמור לא עשוי מעץ, אלא מחומרים סינטטיים ולכן גם המחיר שלו זול ביחס לשאר הדקים. יש לו מראה של עץ טבעי ועמידות גבוהה מול תנאי מזג האוויר, היה והוא מיועד לחלל הגינה.

תכונות פיזיות של דק על פי סוג העץ

כל דק ניתן לבנות מסוג אחר של עץ ובהתאם לכך תכונותיו ומראהו החיצוני יהיו שונים. דקים עשויים עצים רכים, לדוגמא – עץ אורן, יהיו חשופים יותר לפגיעה מפני שריטות ונזקי טבע לעומת הדקים הקשים. הבדל נוסף הינו בעובי הלוחות שבונים את הדק. עבור לוחות עבים נהוג להשתמש בעצים רכים ולעומת זאת לוחות דקים יותר יבנו באמצעות עצים קשיחים יותר. דקים מומלצים במיוחד הינם דקים שעשויים מעץ טרופי, זאת בשל היותם בעלי חסינות גבוהה לנזקי מזג האוויר.

מראה אלגנטי וגימור חלק 

בין העצים השונים יש כמובן הבדל גם במראה. ישנם דקים בהם ניתן לראות את סיבי העץ ופיתוחיו ולעומתם ישנם דקים חלקים ואחידים. ניתן לצבוע דקים בהירים בשמן בעל תכונות אטומיות על מנת להבליט את הפיתוחים שבעץ ולשוות מראה טבעי למשטח. כמו כן, ניתן גם לצבוע את הדק בצבעו הטבעי של העץ ממנו נוצר ובכך לשמור על הגוון העצי המקורי שלו. כפי שניתן להבין, לתוצאה הסופית הרצויה יש חשיבות אדירה כשניגשים לבחור את סוג העץ המדויק בכל הליך של בניית דק.

המאמר נכתב באדיבות נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ

טלפון: 050-2007191 nof-yarok.co.il