מדי כוח, או דינמומטרים, הם מכשירים למדידת כוח, רגע כוח, מומנט, או כוח. לדוגמא, ניתן לחשב את הכוח המופק על ידי מנוע, או רכיב אחר שמסתובב, על ידיד מדידת מומנט ומהירות סיבוב בו זמנית.

כלים

 

ניתן להשתמש בדינמומטרים גם לקביעת המומנט והעוצמה הנדרשים להפעלת מכונה מונעת כמו משאבה. במקרה זה, משתמשים בדינמומטר נהיגה. מדי כוח שמיועדים לנהיגה נקראים קליטה או דינמומטר סביל. דינמומטר שיכול לנהוג או לקלוט נקרא דינמומטר אוניברסלי או פעיל.

מדי כוח אנלוגיים או דיגיטליים הם מכשירי מדידה שמודדים את הכוחות שמופעלים על אובייקט במהלך מתיחה או לחיצה. מד כוח אנלוגי מבוסס על קפיץ, ואילו מד כוח דיגיטלי מבוסס על מד עיבור.

יישומי מדי כוח

בנוסף לשימוש בקביעת מומנט או מאפייני הכוח של מכונה שנבדקת, מדי כוח משמשים במספר תפקידים אחרים. במחזורי בדיקת פליטות סטנדרטיים, משתמשים בדינמומטרים על מנת לספק העמסת כביש מדומה של המנוע, באמצעות מד הכוח של המנוע, או מסלול הכוח המלא, באמצעות מד כוח שלדה.

האמת היא שמעבר למדידות כוח ומומנט פשוטות, מדי כוח משמשים כחלק ממערך הבדיקה למגוון פעילויות לפיתוח מנועים כמו כיול בקרי ניהול מנועי, חקירות מורטות לגבי התנהגות הבעירה והשחיקה.

המרכיבים במדי כוח

מרכיב אינטגרלי של מדי כוח הוא מערכת רכישת הנתונים שלו. המערכת מורכבת ברוב המקרים משתי יחידות, מפקד ותחנת עבודה, שמחוברות באמצעות כבל אתרנט. המפקד, מחשב שולחני שמופעל על ידי תוכנה מבוססת חלונות, מוציא פקודות לתחנת העבודה, יחידה שמופעלת על גבי מסך מגע שוכנת בתוך מארז תעשייתי מחוספס.

תחנת העבודה מפעילה את מערכות בקרת העומס המדויקות, אוספת את הנתונים ושולחת אותם למפקד לעיבוד, אחסון וניתוח.

ההצלחה של תחנת העבודה, ולכן הדיוק של מערכת רכישת הנתונים, תלויה ביכולתה למדוד נכון את הנתונים במבחני מדי כוח. רכיב מרכזי במדידות אלה הוא הדיוק של מתמרי הלחץ, שמודדים את זרימת האוויר בסיבוב הצריכה, לחץ שמן ולחצי נוזלים אחרים. המפעיל מעוניין בלחצי נוזלים שונים ולכן יש חשיבות רבה ליכולת להביא לחצים שונים בזמן הפעלת המנוע.

דגמים שונים של מדי כוח

מדי כוח שיש להם ביצועים גבוהים נדרשים בשל יכולותיהם למדוד במדויק בתנאים מחוספסים. הם יכולים לעמוד בפני הלם מכני ורטט, הלם תרמי, קורוזיה ותנאים קיצוניים אחרים שנמצאים בסביבות בדיקות קשות של דינמומטרים. יתרון משמעותי נוסף הוא יתרון הגמישות שלהם.

ברוב המקרים, גמישות נדרשת בטווחי הלחץ שהמשתמשים חשים. ניתן לבחור דגמים של מדי כוח שעומדים במפרטי המפתח מכיוון שבודק המנוע דורש לעתים קרובות טווחים שאינם שכיחים. דגמים שונים של מדי כוח כוללים מספר גדול של טווחי לחץ סטנדרטים והם יכולים גם להתאים טווחים על מנת להתאים לכל הלחצים הייחודיים הנדרשים.

התכנון הקיבולי מאפשר שינויים פשוטים שעונים על הצרכים, ובהתאם לחברה שממנה בחרתם לרכוש מדי כוח, גם זמן האספקה יכול להיות מהיר.