כתבה פרסומית בשיתוף מימון ישיר

הסבה מקצועית זהו אחד המהלכים הנפוצים בשוק העבודה 2020. כיום, יותר ויותר אנשים מחשבים מסלול מחדש בדרכם ממקצוע אחד למשנהו. ככלל, מדובר במהלך מבורך, ויחד עם זאת גם באירוע לא פשוט ורב השלכות, שיש לתכנן את מהלכיו היטב ולבצעו בצורה מושכלת ואחראית. בכתבה זו נציג כמה טיפים שיסייעו לכם לעשות זאת נכון.

כלים

 

משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו – וזה לגיטימי

רובנו נוטים להיות קונפורמיסטים, בעיקר בשנים הראשונות לחיינו. החברה מכתיבה ואנחנו מבצעים – מנסים לשלב בבית הספר הצלחה בלימודים עם חוויה חברתית טובה, מתגייסים לצה"ל לרוב עם שאיפה לתפקיד משמעותי, יוצאים לטיול הגדול וחוזרים לפסיכומטרי ולאקדמיה – לרכוש מקצוע, ובסיום הלימודים משתלבים איתו בשוק התעסוקה. אלא שלפעמים, אצל חלק מהאנשים, מגיע שלב בו הם חשים או מבינים ש"זה כבר לא בשבילי". שהמקצוע שלמדו לא משרת אותם מכל מיני סיבות: משעמם, לא מאפשר מיצוי עצמי, לא מספיק רווחי ועוד. וזה בסדר!

החלפת מקצוע בתקופה בה אנו חיים היא מהלך הגיוני ולגיטימי, גם אם זה קורה למישהו שעבר את גיל 40. זאת בעיקר מכיוון שהתוצאה של מהלך כזה עשויה להיות: אדם מאושר יותר שעובד בתחום שקרוב לליבו, מעניין אותו ורווחי עבורו. יחד עם זאת, שינוי גדול שכזה אינו קל, ומטבע הדברים הוא מלווה בחששות, שחלקם ריאליים וחלקם פחות. בשורה התחתונה, אם תבצעו מהלך כזה במחשבה תחילה ובצורה מושכלת – רוב הסיכויים שגם תצליחו.

להלן כמה טיפים שיסייעו לכם לעשות זאת נכון:

זהו את הסיבה האמיתית לצורך בהסבה מקצועית

לפני שמחליפים מקצוע חשוב לוודא שיש סיבה שמצדיקה מהלך מהפכני כזה. לדוגמה, כעס על הבוס או חוסר אהדה למקום העבודה אינם סיבה להסבה מקצועית. ודאו שמדובר בצורך אמיתי שקשור במקצוע עצמו ולא במקום העבודה או בגחמה חולפת כלשהי.

בחנו אם התזמון מתאים להסבה מקצועית

לא כל זמן מתאים להסבה מקצועית, לפיכך חשוב לבדוק היטב אם זה הזמן הנכון מבחינת הסטטוס האישי והמשפחתי, המצב הפיננסי, הזמן הנדרש כדי להשקיע במעבר לתחום חדש ועוד.

תהיו סגורים על הקריירה החדשה שאתם מתכננים

לא די בכך שהמקצוע החדש עליו אתם בונים יסקרן אתכם. חשוב שתבדקו לעומק שמדובר בתחום שמתאים לכם – לכישוריכם, לגילכם, לאורח החיים שלכם, למשפחתכם, לזמן שתצטרכו להקדיש לו, לשכר שברצונכם להרוויח וכו'. על מנת לוודא שאתם בכיוון הנכון, יש לבדוק היטב את שוק העבודה בתחום ולאסוף את מירב המידע על המקצוע החדש והתפקידים המוצעים במסגרתו. תוכלו לעשות זאת על ידי מחקר מקיף הן ברשת האינטרנט, הן בין אנשים העוסקים בתחום והן בהתייעצות עם גוף מקצועי העוסק בהכוונה תעסוקתית.

בדקו אם נחוצים לכם לימודים לצורך ההסבה המקצועית

לעיתים, המעבר למקצוע חדש מחייב הכשרה לימודית או מקצועית – אם ברכישת תואר, לימודי תעודה או השתתפות בקורס מקצועי. בדקו אם תוכלו לעמוד בתנאי הקבלה ללימודים כאלה, אם תוכלו לממן אותם, אם שעות הלימודים אפשריות מבחינתכם ועוד.

הקדישו מחשבה לתכנון הפיננסי

הסבה מקצועית אחראית חייבת להתבצע בליווי תכנון פיננסי מוקפד. שינוי הקריירה שלכם עשוי להשפיע על משפחתכם, על ההוצאות שלכם, על סגנון החיים שלכם, על רמת התפקוד שלכם בבית ועוד. קחו בחשבון שבתקופת המעבר בין מקצוע אחד למשנהו, אתם עלולים למצוא את עצמכם ללא עבודה, ואולי אף באמצע קורס לימודי שנדרש להתמקצעות בתחום החדש, ותובע הוצאה כספית לא מבוטלת. בדרך כלל, בתקופה רגילה ונורמטיבית, לפני משבר הקורונה, אדם שמצא עצמו בסיטואציה כזו יכול היה לקחת הלוואה כדי לפצות על העדר ההכנסה ולמנוע פגיעה במשק הבית. כיום, כל צעד פיננסי צריך להתבצע במשנה זהירות.

ואם כבר הזכרנו את הקורונה

משבר הקורונה שלח את חיציו לכל התחומים ופגע בכל המישורים. אנשים רבים, ואולי גם אתם ביניהם, הוצאו לחל"ת או פוטרו, וביכולתם לקבל דמי אבטלה. לא נעים ועם זאת מעז יכול לצאת מתוק, כי דווקא בתקופה כזו תוכלו לעבוד על פיתוח יכולות חדשות, למידה והרחבת ידע בתחומים שונים. צעדים אלו יכולים לקדם אתכם להחלטות ולבחירות הנכונות, ולהכשיר אתכם לקראת הסבה מקצועית נכונה שתוכלו לבצע בצורה מושכלת בעתיד הקרוב.

* אין בפרסום הכתבה משום המלצה, חוות דעת, הבעת דעה או מתן עצה מצד מימון ישיר, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי. כל החלטה בדבר השימוש בתכנים ובמידע תיעשה על אחריותך בלבד ומומלץ ללוותה בייעוץ מקצועי פרטני.

* אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

* מס' רישיון 54414.