היא אמנם נחשבת לשלווה למדי, ובטח לבטח שאיננה מהווה איום מידי על חיינו או רואה בנו כטרף, אך היונה יכולה להביא עמה לא מעט סכנות בריאותיות אותן מוטב לקחת בחשבון.

כלים

 

בנימה זו, הכירו את יונת הסלע, היונה הנפוצה בארץ ובעולם. מדובר בבעל כנף שאיננו נודד, ואשר מוצא את המרחבים העירוניים לנוחים למדי. המבנים מספקים ליונים מסתור מפני השמש הלוהטת ומחסה מפני הגשמים. אדני החלונות, תבליטים על הקירות, פתחי אוורור ופאנלים סולריים – כולם יכולים לשמש כאזור מחיה ללינה והטלת ביצים.

כיצד יונים מהוות סכנה בריאותית?

אז נכון שאין מדובר בסכנה בריאותית מידית, אך היונים בהחלט עלולות להביא עמן טפילים, מחלות ואלרגיות אשר יכולים בקלות לערער את בריאות הדיירים בבית או במשרד.

בואו ונבחן ראשית כל את לשלשת היונים. צואתן של היונים איננה רק מקור לריח לא נעים או מהווה מפגע אסתטי. מדובר בקרקע פורייה לצמיחתן של פטריות הנישאות ברוח ושמגיעות בקלות רבה אל תוך מערכת הנשימה. הימצאותה של פטריה זו באוויר יכולה להוביל למחלות ריאה קשות ולהופעתן של אלרגיות.

נוסף על כך, לשלשת היונים יכולה לגרום לתהליכי קורוזיה אשר מזיקים למעקי הבטיחות, לפאנלים סולריים ולמעשה לכל פריט אשר מתבסס על מתכות וברזלים. לשלשת היונים גם יכולה לפגוע בכביסה התלויה ולהותיר כתמים שאינם ניתנים להסרה.

לכך יש להוסיף את המחלות השונות המגיעות עם היונים. הטפילים המצויים בנוצותיהן כמו גם כיני היונה, יכולים להביא לעקיצות כואבות ולהופעתן של מחלות זיהומיות.

הפתרון איננו כה מורכב

הפתרון האידיאלי להרחקת יונים הוא במתן "רמז עבה מאוד" על כך שאין מדובר בסביבת מחייה נוחה. ברגע שלקחתנו ליונה את הנוחיות, הרי שהיא תחפש מקום מחייה חדש.

דוקרנים

אין מדובר באמצעי אשר עלול לפגוע בבריאותה של היונה או חלילה לפצוע אותה. הדוקרנים מונחים על גבי מעקות בטיחות, שלטים של בתי עסק ודפנות של מבנים. המטרה היא שלא לאפשר ליונה לנחות על האזורים המדוברים, ואם כן, אז הרי שלא להעניק לה את הקרקע היציבה שהיא מחפשת. ברגע שבו היונה לא תמצא קרקע יציבה היא פשוט תעופף חזרה מעלה ותחפש אחר מקום מחיה נוח יותר.

את הדוקרנים ניתן לרכוש באופן עצמאי במגוון חנויות לבית. באשר להתקנה, מוטב לפנות לאיש מקצוע אשר יידע כיצד להדביק את הדוקרנים היטב אל הדפנות ובכך למנוע את תזוזתם או נפילתם אל הקרקע.

רשת נגד יונים

אך מה עושים באשר למסתורי כביסה? למרבה הצער דוקרנים אינם יכולים להועיל כאן, וכאן המקום לפתרון מעט יותר מורכב אשר מצריך את עבודתו של איש מקצוע אשר מוסמך גם בעבודה בגובה. התקנת רשתות נגד יונים היא דרך יעילה אשר חוסמת את היונה מלהגיע אל מסתורי הכביסה. נעשה שימוש ברשתות שכאלו גם לצורך מניעת כניסת היונים לפתחי אוורור ומתחת לפאנלים סולריים.

חשוב לציין שרבים חוששים מרשתות שכאלו לאור היותן בולטות ופוגמות במראה הכללי של הבניין. הרשתות של היום הינן שקופות ואינן מהוות כל מפגע אסתטי. מוטב לעלעל במוצרים הקיימים כיום בשוק ולבחור ברשתות בעלות נראות פחותה ככל האפשר.

חומר דוחה יונים

דרך אידיאלית אשר איננה מצריכה את התערבותו של איש מקצוע היא רכישת ספריי נגד יונים. הספרי כולל בתוכו חומר המפיק ריח שאיננו נסבל על-ידי היונים. אל חשש, אתם לא תרגישו בכל הבדל מבחינת הניחוחות שבבית ומדובר בחומר אשר משפיע באופן נקודתי בבעלי כנף בלבד.

שאלה נפוצה היא באם חומר זה עלול לפגוע בבני אדם וכל שכן בתינוקות ופעוטות. יצוין כי אין מדובר בחומרים רעילים, אך יש לבדוק ולבחון היטב את הכתוב על גבי האריזה ולרכוש אך ורק מוצרים שנבדקו ושקבלו תן תקן איכות ממכון התקנים.