על רקע הגישה המוגבלת למי שתייה בטוחים בעזה, הודיע היום הבנק העולמי על מענק של 15 מיליון דולר שיועבר ל Water Security Development - תוכנית ההתפלה המרכזית בעזה - לפרויקט שלב I. המיזם החדש שמטרתו לשפר את איכות וכמות המים בעזה ייהנה מסיוע מתואם של 42 מיליון דולר מהמדינות התורמות* החברות בקרן השותפות לפיתוח תשתיות רב תורמים (PID MDTF) המנוהלת על ידי הבנק העולמי, ועוד 60 מיליון דולר במימון מקביל מכווית, מהקרן של כווית לפיתוח כלכלי ערבי - the Kuwait Fund for Arab Economic Development.

כלים
(צילום: Ahed Izhiman)
(צילום: Ahed Izhiman)

"אקוויפר מי התהום בעזה מתדרדר במהירות – הן בכמות והן באיכות המים, כאשר 97% מהמים הזמינים אינם ראויים לשתייה עבור האוכלוסייה בעזה, הצומחת במהירות. " על פי קנתן שנקר, המנהל האזורי של הגדה ועזה בבנק העולמי. "לכן אנחנו מתחילים במאמץ הנדרש והמתואם הזה ביחד עם שותפינו כדי להגדיל ולספק אספקה יציבה יותר של מים בטוחים לשתייה עבור משפחות בעזה".

שאיבת יתר של אקוויפר החוף הביאה להורדת מפלס מי התהום לצד חלחול של מליחות גבוהה ממי הים. בנוסף, אספקת המים בעזה זוהמה כתוצאה מביוב לא מטופל. כמענה לכך, הפרויקט יספק 30 מיליון קוב (MCM) של מים מתוקים נוספים כל שנה ל 16 עיריות בדרום ומרכז עזה, על ידי תמיכה בבנייה ושיקום של תשתיות.

(צילום: Ahed Izhiman)(צילום: Ahed Izhiman)

הפרויקט הינו חלק מתכנית התפלת מים רחבה -Gaza Central Desalination Program  , המתפרשת ברחבי עזה, בתמיכתן של מדינות תורמות. הפרויקט פועל במטרה להקים מתקן התפלה עם יכולת ראשונית לייצר 55 מיליון קוב מי שתייה בשנה. כשלב ביניים במאמץ להקל על הצורך במי שתייה, הקהילה הבינלאומית תמכה בהקמת מתקני התפלה לטווח קצר. פרויקט Associated Works יקים בעזה מוביל מים דרומי, הכולל מאגרי אחסון להובלה ומיזוג נכון של המים המותפלים שהוזכרו לעיל יחד עם מים שנרכשו מ"מקורות" הישראלית, ועם מי תהום.

"רב תושבי עזה מסתמכים על מים מספקים פרטיים קטנים, יקרים ובלתי מפוקחים. הפרויקט לא רק ישפר את איכות החיים של כ 870,000 איש ויספק ביטחון במי השתייה – water security, הוא יאפשר חיסכון משמעותי בעלויות למשקי הבית בסביבה שברירית ומושפעת מהסכסוך", אמר סוהיל ג'מעאן, מנהל תחום פיתוח בר קיימא בבנק העולמי.

בנוסף, הפרויקט יעבוד גם על חיזוק יכולתם של מוסדות מים בעזה, כולל הקמת יחידה קטנה לניהול פעולות אספקת מים בכמויות גדולות בעזה, בכדי לייצר בסיס יציב להקמתה העתידית של חברת מים לאומית.

המדינות השותפות הינן דנמרק, הולנד, נורווגיה, צרפת, פינלנד, שוודיה, קרואטיה, פורטוגל, אנגליה ואוסטרליה.