עלייה לא מוסברת בחשבון המים, כתמי רטיבות על הריצוף או הקירות, ירידה בלחץ המים, ריח טחב, או הופעת כתמי עובש על הקירות - אם הבחנתם לאחרונה באחת או יותר מהתופעות האלו, בהחלט ייתכן כי יש נזילה סמויה בביתכם. במקרים כאלו חשוב להזמין שירות איתור נזילות מקצועי בהקדם האפשרי, כדי לצמצם את התפשטות הנזק.

כלים

 

כיום ישנן שיטות מתקדמות לאיתור נזילות ללא הרס שלא דורשות חשיפה פיזית של הצנרת. שתיים מן השיטות המובילות ביותר לשם כך הן איתור נזילות במצלמה טרמית ואיתור נזילות באמצעות גז. על מה מתבססות שתי השיטות האלו ומה ההבדלים ביניהן? כדי לעזור לכם להבין זאת הכנו את המדריך הבא.

מה הם ההבדלים בין איתור נזילות מים בגז לאיתור נזילות במצלמה טרמית?

  • בסיס הבדיקה: ראשית כל, ההבדל בין שתי השיטות הוא העקרון שעומד מאחוריהן: בראשונה, איתור נזילת מים בגז, מתבססים על גז בלתי רעיל המוחדר לצנרת על ידי איש מקצוע. לאחר מכן מאתר נזילות מקצועי  מזהה באמצעות חיישן מיוחד את המקום בצנרת ממנו מתנדף הגז וכך יודע האם ישנה נזילה ומה הוא המוקד שלה.
    השיטה השנייה מבוססת על צילום הצנרת באמצעות מצלמה תרמית, היודעת לזהות הבדלי טמפרטורות ללא מגע פיזי באובייקט הנמדד. כך ניתן לייצר תמונה תרמית של הצנרת אשר תצביע מהו האזור הקר ביותר - כלומר זה שבו הצטברו מים והוא מוקד הנזילה, או לחילופין - האזור החם ביותר, במקרים של נזילה מצנרת המים החמים.
  • סוגי הצנרת – צילום באמצעות מצלמה תרמית מתאים בעיקר לצנרת ביתית רגילה, המורכבת מאחורי קירות או תחת הרצפות, כך שעומק הצנרת מאפשר לחישני המצלמה התרמית לקלוט את טמפרטורות הצינורות.
    שיטת איתור נזילות בגז יכולה גם היא להתאים לזיהוי נזילה בצנרת ביתית רגילה, אך יחד עם זאת היא גם יכולה להתאים לצנרת חיצונית הטמונה בעומק רב, כמו גם לצנרת הטמונה מאחורי קירות ממוגנים וכפולים. זאת מכיוון שטווח האיתור של חיישן הגז רחב יותר מזה של המצלמה תרמית (שתתקשה להגיע לעומקים הדרושים בצנרת חיצונית או לעבור את העובי של קירות כפולים).
  • זמני הבדיקה – שתי הבדיקות נותנות תוצאה מיידית במקום, כאשר לרוב איתור נזילה במצלמה תרמית תיקח פחות זמן מאשר איתור נזילה בגז.
    את שתי הבדיקות אמנם ניתן לעשות בכל עונה של השנה, אך בחורף, כאשר הטמפרטורות יורדות, מצלמה טרמית עלולה להתקשות לעתים לזהות את הבדלי הטמפרטורות בין אזור הנזילה לשאר האזורים בצנרת. לעומת זאת, בדיקה באמצעות גז לא תושפע מטמפרטורת הצנרת, ולכן יכולה להיות יעילה יותר מבדיקה במצלמה טרמית בימי החורף הקרים.

לסיכום

כפי שאפשר להבין, שתי השיטות אותן סקרנו - איתור נזילות באמצעות מצלמה תרמית ואיתור נזילות באמצעות גז – יכולות להיות יעילות עבורכם לאיתור מהיר ויעיל, ללא הרס, של מקור הנזילה. עם זאת לאיתור בעזרת גז ישנו יתרון על פני האיתור במצלמה במקרים בהם מדובר בצנרת חיצונית הטמונה בעומק רב או מאחורי קירות כפולים. כך או כך, ברגע בו אתם חושדים שבביתכם או בשטח השייך לכם, מתחוללת נזילה, אל תהססו והזמינו איש מקצוע שיבצע את אחת מהבדיקות הללו, על פי שיקול דעתו המקצועי ותנאי הצנרת במקום.