פילאטיס היא אחת משיטות האימון הנפוצות בעולם שתפקידה לשפר את היציבה ואת התפקוד היום יומי. האימון כולל סדרת תרגילים המפעילם שרירים שונים בגוף כמו את השרירים המייצבים, המפרקים, שרירים, חוליות, רצפת האגן וכו'. המטרה הסופית ש האימון היא לגייס את השרירים הנכונים בכל תנועה שנבצע, וכך נוכל לקבל טווחי תנועה גדולים יותר בעת ביצוע פעילויות שונות.

כלים

 

כיום קיימות שתי שיטות אימון פילאטיס, אחת פילאטיס מכשירים והשנייה פלאטיס מזרן. שתי האימונים נחשבים לטובים, אך פליאטיס מכשירים מתבצע על גבי ספה המאפשרת לתמוך בחלקים שונים בגוף בעת ביצוע האימון, ולכן פלאטיס מכשירים יתאים גם לאנשים מוגבלי תנועה ויאפשר להם לבצע תרגילים המתאימים למוגבלותם. אולם כיום גם אנשים שאינם מוגבלים בתנועתם מעדיפים לבצע את שיטת האימון פילאטיס מכשירים על פני פלאטיס מזרון.

פלאטיס מזרן נחשב לשיטת אימונים נגישה מאוד, אותה ניתן למצוא כמעט בכל מכון כושר או סטודיו לאימון. השיטה אינה דרושת רכישת מכשירים יקרים, אלא מזרון, אנרגיות טובות ומדריכת פילאטיס מעולה וסבלנית.

איך עובד פילאטיס מזרן?

אימון פילאטיס מועבר בסטודיו לחיטוב או בבתים של מדריכות פלאטיס, וניתן לומר שהוא נפוץ ביותר. את חוגי הפלאטיס למצוא בכל עיר ואפילו בכל שכונה. לרוב שיעורים אלה זולים ומוצעים בחדרי כושר כחלק מהמנוי ללא תוספת תשלום. מתאמנים רבים חשים שיפור משמעותי בתנועות הגוף, ביציבה, בגמישות הגוף, ובחיטוב הגוף לאחר מספר שיעורים. אולם, על מנת להגיע לתוצאות טובות יש צורך להתמיד באימונים ולבצע אותם לפחות 2-3 פעמים בשבוע. ישנם תרגילים שונים המתבצעים על המזרן, ומידת הקושי של התרגילים עולה מפעם לפעם. אין ספק שמדובר באימון מהנה ומומלץ מאוד לגברים, נשים ולנשים אחרי לידה בפרט לשיפור רצפת האגן.

איך עובד פילאטיס מכשירים?

פלאטיס מכשירים נחשב ליוקרתי יותר ביחס לפליאטיס מזרן, וקשה יותר למצוא אותו בערים ברחבי הארץ, אך בהחלט שווה להתאמץ בשבילו ולנסוע מחוץ לעיר או לשכונה הצמודה. באימון פלאטיס מכשירים כמות ההתנגדות והמתח משתנים, ממתאמן למתאמן, וניתן לכוון את רמת המתח הרצויה, וכמובן להגדיל אותה מפעם לפעם כדי לאתגר את הגוף. מכשירים אלה מכילים כבלים, רצועות וגלגלות, המאפשרים לבצע תרגילי אימון בפוזיציות שונות כדי לאתגר את הגוף. תוכלו לבצע אימון בשכיבה, בעמידה, בישיבה ואפילו לגוון בין התרגילים. את האימונים הללו ניתן למצוא פרטניים, כלומר אחד על אחד עם מדריך או מדריכת פלאטיס, או בקבוצות קטנות ואינטימיות.

בואו נראה את ההבדלים בין השניים

בפילאטיס עיקר הקושי מתרכז בהתנגדות למשקל גוף וחיזוק של השריר תוך כדי הארכה המנחים שונים על המזרן לעומת פילאטיס מכשירים שמצד אחד הגוף מקבל תמיכה מאוד גדולה ששומרת עליו אבל בגלל שהמיטה מלאה עם גומיות וקפיצים בדרגות קושי שונות אפשר להגיע לתרגילים מאתגרים מאוד עד רמה שההתנגדות לרצועות והתרגילים ממש מזכירים חדר כושר.

גמישות ונגישות – כיום ישנם מעט מכוני פלאטיס המציעים פלאטיס מכשירים, כיוון שמכשירים אלה יקרים מאוד ונדרשת עבודה אישית עם כל מתאמן. לעומת זאת, שיעורי פלאטיס מזרון נגישים מאוד וניתן למצוא אותם מתבצעים בתדירות גבוהה בחדרי כושר, סטודיו לאימון, אצל מדריכות פרטיות ועוד.

האתגר באימון – האימונים המתבצעים בשיעורי פלאטיס מכשירים נחשבים למאתגרים יותר לשרירי הבטן, כיוון שלא קיים התנגדות וללא תמיכה המיטה, כך נוכל לפתח את העבודה על מרכז הליבה ולעבוד בצורה ממוקדת על קבוצת שרירים. לעומת זאת, באימון פלאטיס מכשירים קלים יותר, כיוון שקיימת תמיכה מהמיטה לחלקים שונים בגוף (תלוי בסוג התרגיל).

התאמה לאנשים המוגבלים בתנועתם – פלאטיס מכשירים יכול להיות אימון נהדר לאנשים המוגבלים בתנועתם, כיוון שהם יוכלו לבצע תרגילים ביתר נוחות על ידי תמיכה באזורי הגוף המוגבלים. כך למשל אדם המוגבל בתנועה ברגליו, יוכל לבצע אימון ידיים, בטן, וכו'. לעמת זאת, פלאטיס מזרון לא תמיד יתאים לאנשים המוגבלים בתנועתם..

לאנשים עם מוגבלויות היתרון בפילאטיס מכשירים זה שניתן לבודד את השרירים הרלוונטיים לעבודה ולאמץ רק אותם לצד תמיכה לשאר הגוף הפגוע שנמצא על המיטה. לכן קופות חולים ורופאים רבים ממליצים על שיעורי פילאטיס מכשירים במיוחד למקרים שונים של שיקום ולעיתים אף כאופציה להקלה בבעיות כרוניות.

בעקבות ההבנה הזאת והתוצאות הטובות שקרו בעקבות הפילאטיס מכשירים התחילו לפתח שיעורי כוח מאתגרים למתאמנים בריאים שמראש יוכלו לבודד את השרירים הרלוונטיים ולעבוד עליהם באופן מבוקר לחיזוק למניעת פציעות.

המאמר נכתב באדיבות סטודיו פיור – המרכז המוביל לשיעורי פילאטיס, מחול וחיטוב.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS