הוא נמצא במקרר, במזווה, בארון התרופות ועל שידת הלילה שלנו. הקרטון, שמאחסן עבורנו מוצרי חלב, כדורים נגד כאב ראש, משחת שיניים או קרם פנים. לא מעט פעמים אנחנו רוכשים את המוצר בלי לחשוב ממה עשויה האריזה, במיוחד כשמדובר במוצרי היום-יום ולפעמים ההחלטה על הרכישה מתקבלת חד-משמעית דווקא בזכות מראה וצורת האריזה. יצא לכם לתהות פעם כמה חשיבה עומדת מאחורי אריזת הקרטון?

כלים

 

בזמן אחרון כולנו מדברים הרבה על חשיבות הקיימות והמחזור. בעקבות המודעות הסביבתית המתפתחת של לקוחות הקצה, שיעדיפו לבחור באריזות מתכלות או כאלה שניתן להעביר לשימוש חוזר, גם היצרנים עצמם לוקחים על עצמם אתגרים חדשים כי בסופו של דבר מדובר כאן במטרה משותפת – להשאיר לצאצאים שלנו עולם טוב יותר וכדור הארץ נקי יותר.

בנוסף לאתגר השמירה על הסביבה נדרשים היצרנים להתמודד עם שני אתגרים נוספים, חשובים לא פחות: המראה החיצוני של האריזה, שיהיה צבעוני ומושך את העין וכמובן המענה לדרישות התקינה הבינלאומית, שהולכות ומחמירות משנה לשנה. בין הדרישות לתקנים בה עומד מרכז העתקות, ניתן למצוא תקני מזון ואיכות בינלאומיים FSC/‪BRC/ ‪HACCP/‪ISO/‪GMI וסוגי תקנים נוספים.

מרכז העתקות בע"מ, בית דפוס מהמתקדמים והמובילים בישראל ובעולם בתחום פיתוח ויצור של אריזות וגביעים מקרטון. החברה נוסדה לפני יותר מחמישים שנה, בשנת 1965, ולאורך כל שנות פעילותה המשיכה להתפתח ולקדם מהלכים שונים שהפכו אותה לאחת המובילות בתחום ייצור אריזות הקרטון למוצרים בתעשיית המזון ותעשיית הקוסמטיקה. היום שטח המפעל משתרע על כ-11,500 מ"ר ומונה כ-80 עובדים מקצועיים, ביניהם מפתחי מוצר, מעצבים, גרפיקאים ועוד. כל העובדים במפעל הם בעלי הכשרה מתאימה ובנוסף לכך, הם משתתפים באופן קבוע בהדרכות, ימי עיון, קורסים, סדנאות ותערוכות בישראל ובעולם.

במרכז העתקות מייצרים אריזות שונות, בהתאם לדרישות הלקוח ומאפייני המוצר שנארז: ביניהן אריזות עם חלון, אריזות איפלוט, אריזות אומנותיות, גביעים ומכסי קרטון ועוד. סביר להניח שתמצאו את הלוגו של מרכז העתקות לפחות על כמה מהאריזות אצלכם בבית – השייכות ל-"תנובה", "שטראוס", "יונילוור", "רבלון" ועוד.

כל הסיבות לבחור בקרטון

אז למה אנחנו כל כך אוהבים אריזות קרטון? יש לא מעט סיבות לכך: קודם כל, המשקל הקל והזניח של האריזה. כמו כל מוצרי נייר: מחברות, קלסרים וספרים, קרטון תמיד יוצר אצלנו סימפטיה וקונוטציה חיובית. להבדיל מהקרירות התעשייתית של פלסטיק לקרטון יש חמימות כמעט ביתית. ניתן לעצב את הקרטון ללא מגבלות, ליצור באמצעותו נראות מושכת מבחינת המראה, הצבעים והגרפיקה. אריזות מקרטון שולחות מסר שמדובר במוצר בריא וטבעי יותר ובזכות טכנולוגיות חדשניות אריזות אלה יכולות להיות גם מאד עמידות.

לא במקרה המותגים הגדולים בוחרים לתת אמון דווקא באריזות של מרכז העתקות. "מרכז העתקות מציע מגוון שירותים ופתרונות חדשניים ללקוחות בתעשיית המזון, הפארמה, הרפואה, הטואלטיקה והקוסמטיקה", מספרת אורנה שמש, מנהלת איכות ובטיחות המוצר וממונה על הבטיחות בעבודה, שעובדת בחברה כבר 15 שנה. "המכונות והציוד שמשמשים את החברה הם המתקדמים ביותר הקיימים בעולם הדפוס, מה שנותן לחברה יתרון משמעותי ביעילות הייצור, מהירות ביצוע ושירות, ואיכות ללא תחרות".

לדבריה של שמש, החברה מחזיקה את כל התקנים הכי מחמירים לכל אריזה נדרשת. בנוסף, מרכז העתקות מדורג בארגון "מעלה", שהוא דירוג רב עוצמה, להערכה והטמעה של מחויבות חברתית תאגידית בארגונים. הדירוג משמש משנת 2003 כמדד הראשי להערכת אחריות תאגידית בישראל.

להחמיר עם התקנים, לשמור על הסביבה

אחריות תאגידית, מושג שפרץ לחיינו בשנים אחרונות, טומן בחובו לא מעט רבדים, אחד מהם היא שמירה על איכות הסביבה. "מדיניות הקיימות הסביבתית של מרכז העתקות מתעדכנת בכל עת", שמש חולקת איתנו את הסוד שגורם למרכז העתקות להישאר בטופ של החברות המובילות בתחום הדפוס וייצור האריזות. "חרטנו על דגלנו עבודה עם חומרים ברי קיימא – לדוגמא בנושא הנייר אנו בעלי הסמכה לתקן FSC שזה אומר רכישת נייר שמגיע מיצרנים שעובדים עם חומר גלם ברי קיימא מיערות מבוקרים שיועדו לכך, ועל כל עץ שנעקר נוטעים במקומו לפחות שניים, תקן זה בודק שיצרני הנייר עומדים בתנאי העסקה הוגנים ומוסדרים כחוק מול העובדים. בימים אלה גוברת הדרישה בתחום המזון לעבוד עם נייר בר קיימא, דהיינו שימוש בנייר המיוצר ממקורות טבעיים כמו קנה סוכר/תירס, או חיטה, ויהיה ניתן למחזור או מתכלה. מחלקת מחקר ופיתוח במרכז העתקות עובדת על הנושא על מנת לעמוד בדרישות הלקוחות והגנת הסביבה, הנושא בעדיפות עליונה והוגדר כאחד מיעדי החברה לשנת 2019".

"השוק הצרכני בישראל ובעולם העלה את חשיבותה של האריזה המתמחזרת והמתכלה והיא גורם מרכזי לשיווק וקידום המכירות לצד נוחות השימוש ואיכות לצרכן", מוסיפה אסתר מררו, סמנכ"לית מרכז העתקות. "זה כולל כל דבר - סוג האריזה, משקלה ועיצובה. המוצר הוא חלון הראווה של כל עסק במדפי הצריכה, הזמן שעומד ללכוד את העין הוא קצר ולפעמים חד פעמי - גביע צבעוני, בלי מגבלות דפוס, ועם כל יתרונות הקרטון - יגרמו למוצר לבלוט ולהשיג את המטרה!"