האם אתם מאמינים שעוד פחות מ 5 חודשים מתחילים את כיתה א'? השאלה הזו מציפה אותנו בתערובת רגשות והמעבר מהגן לכיתה א' מגייס את כל המשפחה לקראת ההתחלה החדשה.

כלים

 האם כדאי להכין את הילדים לכיתה א' ומתי? בהחלט כן, והזמן המתאים הוא מחודש אפריל ועד לתחילת כיתה א'. ההכנה לכתה א' היא שלב התפתחותי המתייחס למכלול מיומנויות שתרגולן והשליטה בהן יכינו את הילד להצליח בכיתה א'.

המיומנויות הנדרשות ומגוון פעילויות להכנה לכיתה א'

מוטוריקה עדינה - היכולת לאחוז בכלי כתיבה, לגזור, להדביק, לצייר סוגי קווים וצורות שונות, לחבר קווים בין נקודות, לכפתר כפתורים ולשדך בשדכן. פעילות יומיומית מקדמת תחום זה- ציירו עם הילד, הכינו יחד יצירות, גזירה, תפירה, ציור צורות וצביעת שטחים. עשו פעילויות המצריכות את הפעלת האצבעות, יצירה וציור.

מוטוריקה גסה- היכולת לרוץ, לקפוץ, לדלג, לשבת יציב לאורך זמן, לשלוט על הגוף. פעילות יומיומית בבית ובמרחב הפתוח מקדמת תחום זה- קפיצה על חבל, דילוגים, קפיצה על רגל אחת, בניית מסלול מכשולים ביתי ומשחק יומיומי במתקני גן השעשועים.

בשלות רגשית - הבשלות הרגשית מייצרת את הקשב והפניות ללמידה. זו היכולת הילד להיפרד בבוקר, להתמודד עם קשיים, לדחות סיפוקים, לקבל סמכות, למצוא פתרונות ולהאמין ביכולות העצמית. למדו את הילד לכבד ולהקשיב לאחר, להפסיד בכבוד, צרו עבורו מצבי הצלחה ופרגנו לו על כך, עזרו לו לפתח כישורים אישיים, תנו לו תפקידים בבית וכך יפתח אחריות, הקריאו לו סיפורים על מצבים של קושי, התמודדות ופתרונות.

בשלות חברתית - בכיתה א' הילדים יצטרכו למצוא מחדש את מקומם החברתי. למדו אותם לפתח כישורים חברתיים. עודדו מפגשים עם חברים בבית ובביתו של החבר. למדו אותם לכבד חברים, לוותר, הקריאו להם סיפורים בנושא ולקראת כיתה א' עודדו קשרים עם חברים שיהיו עמם באותה הכיתה.

מיומנויות המקדמות את הקריאה והכתיבה - ידע מוקדם על האותיות הכרחי להכנה לכיתה א'. לימוד האותיות דרך משחק, הכרת צלילי האותיות, אמירת רצף האותיות, זיהוי האותיות וכתיבתם, חריזה, דקלומי שירים קצרים, משחקי מילים ומשחקי שפה כמו החלפת צלילים במילה, מציאת מילים המתחילות באות מסוימת ועוד. מגוון משחקים מילים ומשחקי שפה תמצאו במשחק "משחקי מילים" של ליבי.

כותבת הכתבה היא המאבחנת הדידקטית שולי לבני, מייסדת "ליבי מוצרים חינוכיים ללמידה מהנה". לקריאה ולקבלת רעיונות למשחקים נוספים למוכנות לכיתה א' כנסו ל libyedu.com.