מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון: "הרשות פועלת כל העת להגברת שיווק הקרקע לדיור עבור אזרחי ישראל. בין היתר, רשות מקרקעי ישראל מקדמת במרץ תכנון ושיווק הקרקעות המתפנות בזכות ירידת צה"ל לנגב. רמ"י אף מקדמת את המימון להעתקת מחנות צה"ל דרומה, על פי אבני דרך שנקבעו בינה ובין משרד הביטחון".

הדמיה (ארי כהן אדריכלים)
הדמיה (ארי כהן אדריכלים)

סגן ראש אגף תקציבים ויו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר: "אישור הפקדת תכנית רובע סירקין מהוה צעד ענק במסגרת מהלך פינוי דרומה של מחנות צה"ל מלב אזור הביקוש. התכנית הגיעה לדיון לאחר עבודת מטה יסודית של משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל יחד עם גופים רבים ובשיתוף מלא של הנהגת העיר פתח תקוה, שנערכו למיפוי כל האתגרים התשתיתיים העומדים כחסם לפיתוח העיר ויצירת פתרונות להם, כל זאת על מנת שבפתח תקוה ניתן יהיה להקים רובע מגורים איכותי במטרופולין תל אביב".

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה לקדם התוכנית של רשות מקרקעי ישראל להקמת רובע מגורים בשטח מחנה 'סירקין' המתפנה בפתח תקווה. התוכנית כוללת 8,000 יחידות דיור, פארק עירוני על שטח של  360 דונם, ו-300,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), החליטה ב 6.2.19 על הפקדת תוכנית של רשות מקרקעי ישראל להקמת רובע מגורים בשטח מחנה 'סירקין' המתפנה בפתח תקוה.

התוכנית ממוקמת בחלקה המזרחי של העיר, בסמיכות לשכונת עמישב בשטח המשמש היום את מחנה צה"ל "סירקין" ואשר עתיד להתפנות כחלק ממהלך כולל של ירידת מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב ופיתוח שכונות מגורים בשטחם.

התוכנית כוללת רובע מגורים חדש בשטח של 2,500 דונם ובו 8,000 יחידות דיור במגוון סוגי בינוי ובגבהים שונים הנעים בין 3-25 קומות. מתוך כלל יחידו הדיור, 2,200 יוקצו עבור דירות קטנות וכן 600 יחידות יוקצו עבור דיור מיוחד. בנוסף התוכנית כוללת 300,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה אשר פרוסים לאורך חזיתות מסחריות וכן בשני אזורי תעסוקה בצפון ובדרום התוכנית.

נושא התחבורה ועומסי התנועה הגדולים הקיימים במרחב התוכנית כבר כיום, ליווה את התוכנית משלביה הראשונים. על מנת לתת פתרון מיטבי - נערכה על ידי רשות מקרקעי ישראל וצוות הותמ"ל בדיקה תחבורתית מקיפה אשר בחנה את כלל הפיתוח הצפוי במרחב עד שנת 2040 והמענים התחבורתיים הדרושים הנגזרים מכך. לאחר מהלך מקיף למיפוי הצרכים התחבורתיים, פורטו הפרויקטים התחבורתיים הדרושים במרחב, תוך תיאומם מול הגורמים האמונים לקידומם והבטחת מענה תקציבי ליישומם.

בתוכנית נכללו שני כבישים אזוריים חדשים המקשרים את רובע המגורים לדרכים ארציות, לעיר הוותיקה ולתחנת הרכבת החדשה שצפויה לקום בסמוך לאלעד, וכן הכללת אפשרות להעברת קו המטרו העתידי בתחום הרחוב הראשי של הרובע.

הליך התכנון נעשה בשיתוף הדוק עם עיריית פתח תקוה ובמסגרתו סוכם שכביש 40 הקיים ממערב לרובע יהפוך לרחוב מקומי ובמקומו יוקם כביש ארצי חדש - "עוקף 40" אשר ייתן מענה תנועתי הולם. בתחום הרובע החדש כביש 'עוקף 40' יהא משוקע ומעליו יוקם פארק עירוני נרחב לרווחת תושבי העיר ושכונות המגורים באזור ובו ספורטק, קאנטרי, מגרשי ספורט, אמפיתיאטרון ועוד.

ברובע המגורים ניתן דגש על יצירת מרחב עירוני שוקק המספק לתושביו איכות חיים גבוהה. מרחב זה מתבסס על רשת רחובות צפופה כאשר ברחובות הראשיים יהא עירוב שימושים של מגורים, מסחר, תעסוקה, כיכרות עירוניות ושטחי ציבור. צפיפות הרחובות נועדה לאפשר שירות מיטבי של תחבורה ציבורית ענפה תוך עידוד הליכה ברגל ושימוש באופניים. ריבוי סוגי הדירות ברובע יאפשר כניסה של אוכלוסייה מגוונת, ושיפורי דיור בראיה ברת קיימא.

כמו כן, במסגרת התוכנית נקבעו הוראות של קיימות בהם- שימור של מרבית העצים הקיימים בתחומה, שימוש בגגות הבתים לצורך ניצול אנרגיית השמש, עמידת הבינוי בתקן הישראלי לבנייה ירוקה, פינוי אשפה באופן פניאומטי והקמת מרכזי אנרגיה אשר מאפשרים הפקת אנרגיה מגז טבעי. בנוסף, היות והתכנית קרובה לנחלים שילה ומזור, הושם דגש על ניהול מי הגשמים והשהייתם כך שלא ייווצרו הצפות שיהוו מפגע במורד הנחלים.

לאור ריבוי התשתיות הכלולות בהקמת הרובע החדש - התוכנית מחייבת את הקמתו של "צוות מלווה" אשר מורכב מנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים וילווה את התוכנית מרגע אישורה ולאורך שלבי מימושה, כאשר תפקידו לבחון את כמויות מנות השיווק האפשריות בהתאם לביצוע התשתיות הנדרשות. התוכנית קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון ונערכה על ידי משרד ארי כהן אדריכלים.