4 מיליוני שקלים הושקעו על ידי  הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, לפיתוח  האתר כפארק  טבע וצפייה בציפורים לטובת הציבור הרחב

כלים
אגמון חפר(צילום:רשות מקרקעי ישראל)
אגמון חפר(צילום:רשות מקרקעי ישראל)

מטיילים ומשפחות יכולים  כעת להינות מאגמון חפר לאחר שזה פותח, שוקם והונגש להנאת הציבור הרחב במסגרת פרוייקט מיוחד שנועד  להשיב בתי גידול לחי ולצומח וליצור אתר בילוי מהנה ואיכותי למטיילים.

פיתוח אגמון חפר  הוא חלק מפרויקט שיקום נחל אלכסנדר והוא עוסק  בשימור ובהעשרת בתי הגידול בעמק חפר, שיפוץ מאגר תפיסת מי שיטפונות והבטחת קיומו של ממשק אקולוגי בין השניים.   

האתר נמצא   במועצה האזורית עמק חפר, בצמוד לנחל אלכסנדר, דרומית לקיבוץ עין החורש ממערב לכביש 6 וממזרח לכביש 4,  ומשתרע על שטח של כ-335 דונם  והפיתוח הוא פרי שיתוף פעולה בין  רשות מקרקעי ישראל -הקרן לשמירה על שטחים פתוחים-  רשות ניקוז ונחלים שרון, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים  והמועצה האזורית עמק חפר.

הקרן לשטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל הקצתה  4 מיליון ש"ח לטובת  הכשרת שביל היקפי הכולל 6 עמדות מסתור ותצפית, לרווחת המבקרים, שימור והעשרת בתי הגידול אשר יסייעו בשמירה והגנה על השטחים הפתוחים והמערכות האקולוגיות, תוך שילוב ואיזון בין צרכי התושבים, המטיילים והסביבה בדרך של ממשק אקולוגי שתאפשר שמירה על אופיו הייחודי של האזור גם לדורות הבאים.

באגמון חפר מקננות אלפי ציפורי שיר ומעט עופות מים, הוא אתר חנייה בנדידה לעשרות אלפי ציפורים, בעיקר אלו החובבות סבך צמחיה וביצה ולאחרונה הופיעה בתחנת הטיבוע שבאגמון חפר , קנית קטנה, ציפור שיר עם טבעת מהונגריה. בחורף האגמון הוא בית-חם ועשיר במזון לברווזים, אנפות ועופות דורסים. בסתיו ניתן לראות באגמון חפר, אנפה אפורה ואנפית סוף, מגלן חום וביצניות, טבלן גמדי וקרקירים (ברווזים) ובסבך הצמחייה מקפצות קניות, סבכיים ובשולי הבריכות נחליאלים צהובים. עופות דורסים, שקנאים וחסידות חולפים מעל האגמון החל ממחצית הסתיו ואז ניתן לשבת בגבעת התצפית וליהנות מעוצמתה של נדידת הציפורים.

כחלק מהפרויקט משוקם מאגר לתפיסת מי שיטפונות האפשר ניצול כמות מי הגשמים במקום לטובת הנחל, לצרכי הפארק ולבתי הגידול שבו. המיזם משלב ראיה עתידית וחשיבה סביבתית המשלבת בין צרכי הטבע בעלי החיים, הצמחייה והמערכות האקולוגיות הייחודיות של המקום אשר יזכו לשיפור משמעותי לבין ההזדמנות הניתנת לציבור הרחב ליהנות ממסלול ייחודי סביב בריכות עין החורש ונקודות תצפית על מהמגוון הביולוגי הקיים במקום.

פארק אגמון חפר פתוח מהשעה 08:00 בבוקר ועד חצי שעה לפני שקיעה.

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, של רשות מקרקעי ישראל,  אשר חוגגת חמש שנים להיווסדה, פועלת מכוח חוק לשמירה על השטחים הירוקים במדינה. הקרן תומכת  וממנת פרויקטים סביבתיים   העוסקים בשמירה פיתוח סביבתי וטיפוח של שטחים פתוחים מחוץ לשטחים עירוניים, בהיקפים של עשרות מליוני שקלים,  לטובת הציבור הרחב.

הקרן פועלת אל מול משרדי ממשלה, רשויות סטטוטוריות, גופים מוניציפליים, חברות ממשלתיות וגופים נוספים   המבקשים סיוע במימון פרויקטים אלו.