דוד השמש הוא אחד המוצרים הכי חשובים שיש לכל אחד מאיתנו בבית אך לא רבים מאיתנו יודעים כיצד הוא באמת פועל. יתרה מכך, חלק קטן יודע כיצד מייצרים אותו ומה הטכנולוגיה שעומדת מאחוריו. זה בדיוק הזמן להבין מה הטכנולוגיה שעוזרת לנו לקבל מים חמים בכל יום ויום ללא קשר למזג אוויר.

כלים
טכנולוגיית יצור דודי שמש
טכנולוגיית יצור דודי שמש

 

קולט דוד השמש

קולט דוד השמש הוא אחד החלקים החשובים ביותר של דוד השמש ובלעדיו הדוד לא יכול לפעול. קולט השמש הוא למעשה פאנל סולארי שקולט את קרני השמש וממיר אותה לאנרגיית חום. טכנולוגיה זו למעשה מהווה לדעת מומחים את האנרגיה העתידית הראשית, שימוש באנרגיה סולרית שמומרת לאנרגיות תרמיות ובהמשך גם לאנרגיה קינטית, קרי אנרגיית תנועה. קולט השמש קולט את קרני השמש בצורה מוגברת כיוון שהוא בצבע שחור, כאשר בתוך הקולט יש צינורות קטנים מאוד שמקבלים את החום ומעבירים אותה ביעילות אל המים. למעשה אפשר לומר שזהו מחליף חום גדול ויעיל מאוד.

מה לגבי המיכל?

מיכל דוד השמש הוא עוד אחד מהחלקים הראשיים של דוד השמש עצמו והוא תמיד יהיה בצבע לבן, זאת כדי למנוע חימום יתר שלו וגם כדי לעצב את הגג בצורה נעימה יותר לעין. מיכל דוד השמש חייב להיות אטום לחלוטין כאשר ללא איטום מלא ייתכן שתהיה דליפה, מה גם שהמים החמים יכולים לפגוע מאוד. מלבד האיטום שאמור למנוע דליפות יש צורך גם לאטום את דוד השמש מפני חום כך שהחום של המים שבתוכו לא יברח, בעוד חום מבחוץ לא ייכנס. מיכל דוד השמש מורכב מכמה שכבות שמגנות עליו מסכנות אלו.

כיצד מייצרים את החלקים הפנימיים?

למרות שהחלקים הראשיים והמוכרים ביותר של דוד השמש הם מיכל דוד השמש וקולט השמש, יש עוד כמה חלקים חשובים שמהווים תפקידים מפתח ובלעדיהם הדוד לא יוכל לעבוד. אחד מהם הוא למשל גוף החימום כאשר גוף חימום קטן יכול לחמם דוד גדול בעזרת אנרגיה חשמלית. הטכנולוגיה הזו אינה חדשה והיא קיימת כבר שנים רבות אם כי כיום אפשר לשלב בין גופי החימום לבין מפסקים חכמים ובכך לשלוט עליהם מאפליקציה ייעודית.