התרחבות וצמיחה, מחקר ופיתוח, הגוונה בשירותים, חדירה לשוק חדש, מחזור הלוואות - לא משנה מה הסיבה, כל עסק צריך לפעמים אשראי, במיוחד במציאות העסקית הכל כך מורכבת לעסקים קטנים ובינוניים בישראל.

כלים
איתור הלוואות לבעלי עסקים
איתור הלוואות לבעלי עסקים

 

אבל גם זה תהליך מורכב.. יש המון משתנים משפיעים שצריך לקחת בחשבון כדי להחליט איזה אפיק מימוני מתאים ביותר לעסק המסוים, ולאחר מכן גורמים רבים שיש לקחת בחשבון כאשר מכינים את הבקשה להלוואה על מנת שהיא תאושר ועל מנת לוודא שבכוחו של העסק לעמוד בהחזר ההלוואה.

אז איך עושים את זה נכון?

ראשית, יש להגדיר מהי המטרה לשמה נדרש המימון. בהתאם לכך, יש לערוך תחשיב ראשוני ולנסות לכמת את היקף האשראי הנדרש. כעת, יש לבחון את אפשרויות המימון המגוונות: בנקים שונים שמציעים תנאים שונים לעסקים (ולא בהכרח צריך להתקבע הבנק בו מתנהל חשבון העסק כיום), קרנות שונות, רשות החדשנות (המדען הראשי לשעבר) והקרן להלוואות בערבות המדינה הם רק חלק מהאפשרויות. איתור ההלוואה המתאימה ביותר לעסק היא תהליך שיש לבצע ביסודיות כדי לבחור בתנאים המתאימים ביותר ולמקסם הטבות אפשריות. אחרי שיש תמונה ברורה לגבי אפשרויות המימון, יש להכין את הבקשה להלוואה באופן המקצועי ביותר, שכן כאמור, קבלתה אינה דבר המובן מאליו.

לעיתים, הכנת בקשה להלוואה כמוה כמעט כהכנת תכנית עסקית: יש לאפיין את הפעילות העסקית, את הסביבה העסקית בה פועלים (מתחרים, לקוחות, כוחות ואיומי שוק ועוד), להגדיר מודל עסקי ולמדל תחזית פיננסית. התחזית הפיננסית צריכה לקחת בחשבון כמובן את המצב הקיים (רווחים/ הפסדים צבורים, יתרת תזרים חיובית או שלילית, התחייבויות כספיות, מעגל לקוחות קיים וכו') ואת הצפי העתידי. כאשר מכינים תחזית כלכלית לעתיד, כדאי מצד אחד להיות מפורטים, לרדת לפרטים ולהסתמך על הנחות יסוד מבוססות ככל הניתן, אבל במקביל לוודא שתוצאות התחזית ריאליות ביחס למצבו הנוכחי של העסק, ביחס לפוטנציאל השוק וביחס להתרחשויות והתקדמויות אחרות שחלות בשוק ועשויות להשפיע על התחזית. במקרים רבים, זהו שלב בתהליך בו כדאי להסתייע בגורמים מקצועיים על מנת לעשות את זה נכון.

החלטתם לקחת הלוואה, איתרתם את הגוף המממן המתאים לכם ביותר, הכנתם בקשה מעולה, הגשתם אותה, קיבלתם אישור ואז גם את הכסף. מה עכשיו?

עכשיו יש לוודא ש:

משתמשים בכסף למטרה שהוגדרה, תוך בחינת העמידה ביעדים הרלוונטיים באופן שוטף. כלל הפעילות העסקית מתוקצבת היטב (גם כאן, בחינת ביצועים שוטפת הינה קריטית). זאת שכן חריגה תקציבית או נקיטת צעדים שאינם מתוכננים יכולים לפגום ביכולת ההחזר ובסופו של דבר אף להרע את מצב העסק בהשוואה למצב ההתחלתי. לא כדאי לקחת הלוואה שאין יכולת לעמוד בהחזרים החודשיים שלה.

עוד מידע בנושא ניתן למצוא באתר Loaner - בהצלחה