האבנית נמצאת בכל מקום בבית בו ישנו שימוש במים אך היא לחלוטין לא דבר שיש להשלים איתו. מהי האבנית וכיצד נוכל להיפטר ממנה בקלות ובמהירות

כלים

 

יובל בנר

את המשפט המוכר "המים בישראל קשים" בוודאי שמעת יותר מפעם אחת, אך לא בטוח שעצרת להבין מה משמעותו או על איך בכלל מים יכולים להיות קשים. ובכן, המשמעות של מים קשים היא שיש במים אחוז גבוה של מגנזיום וסידן, שניהם מירלים השוקעים במים ויוצרים את המשקע הלבן-אפרפר המכונה בשפת העם – אבנית. אז נכון שמצד אחד האבנית אינה רעילה, אך היא פוגמת ביעילות מכשירי חשמל עקב העובדה שהצטברותה על גופי החימום מפחיתה את יכולת החימום שלהם. בנוסף חימום או הרתחה של מים מאיצים באופן משמעותי את תהליך היווצרות האבנית. זאת הסיבה שהאבנית מצטברת בעיקר במקומות בהם יש מים חמים כמו קומקום חשמלי, בר מים, מדיח כלים ועוד. בעיה נוספת הנגרמת עקב היווצרות אבנית קשורה ביעילות, חומרים  מסויימים אינם יכולים עם אבנית ולכן לא עובדים, כגון סבון – שבמקום לייצר את תכונת ההקצפה והניקיון – מתגבש והופך לחומר שמנוני ולא יעיל. מסיבה זו נוצרת למשל שכבת השומן בדפנות האמבטיה. לכן, כדי לשמור על איכות המים ותפקודם היעיל של מכשירי החשמל שלנו, נשאף לשמור תמיד על מכשירים נקיים מאבנית.

אם חשבת שקיום כל אלה מצריך ממך התארגנות מיוחדת, משטר קפדני של ניקיון או רכישת מוצרים כלשהם המבטיחים לסלק את האבנית סופית, אז ממש לא. תהליכי ניקוי האבנית הם פשוטים ויכולים להיעשות בדקות ספורות או בזמן פעולת המכשיר ומצריכים חומרים פשוטים יחסית, עליהם נפרט בהמשך. בכל מקרה, אין שום סיבה לחבר דבר לצינור המדיח או מכונת הכביסה כמו מסיר אבנית מגנטי, לדוגמה. אם ממש חשוב לך שיהיה משהו, ניתן לתלות את הקמע האהוב עליך, יכול להיות שהוא יסייע לפעולה תקינה יותר מאשר מסיר אבנית מגנטי, בטוח לא פחות.

כיצד להיפטר מאבנית?

מיני בר

לחלק מסוגי המיני בר ישנה תחזוקה שיש לבצע אחת לזמן מסויים ויכולה לעזור במיגור האבנית, אך ניקוי יעודי אחת לכמה זמן יכול לעזור בפירוק האבנית הקשה ולשמור על המכשיר נקי ומבריק. ניקוי שכזה יכול להיעשות באמצעות שימוש בטבליות יעודיות הנמכרות על-ידי היצרנים השונים. כמו כן, ניקוי הפייה, בה מצטברת גם כן אבנית, יכול להיעשות בשימוש במטלית טבולה בחומץ, או במים עם מלח לימון.

קומקום חשמלי

אלוף הארץ בהצטברות אבנית. בכלל, מי שמחזיק בקומקום חשמלי מהסוג השקוף, מודע למהירות הבזק בה האבנית מצטברת בו. מצד שני, ברגע בו מטפלים בבעיה מבינים הלכה למעשה כמה פשוט עניין הניקוי. ניתן לבצע את הניקוי בעזרת מלח לימון, חומץ, או חומר דוחה אבנית. יש להוסיף כמות קטנה למים הקרים ולתת לחומר לעבוד. להרתיח פעם אחת, ולשטוף היטב. לאחר הטיפול יש להרתיח עוד פעמיים במים טריים כדי ששאריות החומר ירדו לחלוטין. כמובן, בחומר יעודי לניקוי אבנית יש לעקוב אחר הוראות השימוש שעל המוצר.

מדיח כלים

בחלק ממדיחי הכלים ישנה תוספת בשם "מחליף יונים", שעל ידי תגובה כימית אוסף את היונים מהמים ובכך מונע אבנית. כדי לנקות את אלה יש להשמש בחומר הנקרא מלח להברקה שלעיתים מעורבב עם הטבליות עצמן או באבקה. במדיחים רגילים, כדאי אחת לכמה חודשים להפעיל את המדיח כשהוא ריק מכלים ולשפוך, טרם הפעלת המדיח, כוס חומץ לניקוי או 3 כפות מלח לימון על רצפת המדיח. פעולה זו תאפשר למדיח לפעול טוב יותר לאורך זמן.

מכונת כביסה

מכונת הכביסה ויעילותה ידועות כנפגעות קשות מהצטברות האבנית, שלא לדבר על איכות הכביסה והבגדים היוצאים ממנה. לכן, אחת לכמה חודשים, בדומה למדיח הכלים יש להפעיל את המכונה כשהיא ריקה מבגדים, עם שתי כפות מלח לימון או כוס חומץ במקום האבקה או הנוזל באותו התא. את המכונה יש להפעיל על תוכנית הרתחה.

אכן, האבנית היא מטרד שלא נעים לחיות לצידו והוא הופך הכל לפחות יעיל ואסתטי. מצד שני, יש תמיד לזכור שהטיפול בו הוא זול ופשוט. לאחר נסיון אחד או שניים על מוצרים שונים בבית תגיע ההבנה כי ניקוי האבנית הוא כה פשוט שאין סיבה שלא להכניסו לשגרת הנקיון הקבועה.