אילמות סלקטיבית מוגדרת כחוסר יכולת עקבית לדבר במצבים חברתיים מסוימים ונובעת לרוב מחרדה לדבר בנוכחות אנשים שאתם הילד אינו מרגיש בטוח. ילדים עם אילמות סלקטיבית יכולים להיות דברנים במצבים בהם הם מרגישים בטוחים ולא לדבר כלל במצבים חברתיים אחרים. אבחנה של אילמות סלקטיבית ניתנת כאשר לא מדובר במצב זמני אלא במצב שנמשך לפחות חודש ימים ופוגע בתפקוד של הילד ובהתנהלות היומיומית של המשפחה. האבחנה לא תינתן כאשר ילד אינו מכיר את שפת המקום (הגירה למדינה אחרת); אם קיימות הפרעות תקשורת על רקע אורגני או נוירולוגי- למשל, אוטיזם, פגיעה אורגנית שגורמת לבעיה שפתית.

 

מהי השכיחות של הבעיה? האם היא נפוצה? כמה זמן היא נמשכת?

בין 0.03 אחוז ל- 0.08 אחוז מהילדים באוכלוסייה.

על פי רוב הבעיה מתחילה בגיל 3-4 שנים. היא נפוצה יותר אצל בנות. נמצא שהגירה מהווה גורם סיכון לאילמות סלקטיבית, ואצל 40 אחוז מהילדים עם אילמות סלקטיבית יש בעיית שפה כלשהיא כמו למשל, גמגום או ליקויים בהגייה.

תשעים אחוז מהילדים עם אילמות סלקטיבית סובלים גם מחרדה חברתית.

לרוב ילד או ילדה עם אילמות סלקטיבית יקבלו אבחנה כשיהיו בבית ספר, משום שבשלב זה הורים רבים פונים לטיפול לאחר שהבינו שהבעיה לא עוברת מעצמה, ומכיוון שהם חוששים שהקושי לדבר יפריע להישגים הלימודיים. אילמות סלקטיבית נמשכת על פי רוב כשמונה שנים, אך ללא טיפול, לאחר שהיא תעבור, חלק גדול מהילדים ימשיכו לסבול מחרדה חברתית גם כבוגרים. משום כך, כדאי מאוד לא לחכות אלא להתחיל טיפול בחרדה החברתית ואילמות סלקטיבית בשלב כמה שיותר מוקדם.

טיפול CBT אינטרנטי לאילמות סלקטיבית של CBTEAMATHOME

בשנים האחרונות יש הוכחות מחקריות ליעילות של טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) לאילמות סלקטיבית ובחרדה חברתית באינטרנט.

הטיפול באינטרנט מאוד מתאים לילדים עם אילמות סלקטיבית וחרדה חברתית מכיוון ש:

הם מרגישים יותר בטוח לא לתקשר עם מטפל פנים אל פנים ולכן העבודה מול האינטרנט מקלה עליהם. על מנת שהילדים יצליחו להתגבר על הבעיה, ההורים צריכים לקחת חלק מרכזי. בתכנית האינטרנטית "להתגבר על אילמות סלקטיבית" ההורים והילד/ה מקבלים שיטות וכלים ולומדים לשתף גם את הגננת/המורה בהתמודדות עם הבעיה. תכנית CBT האינטרנטית של CBTEAMATHOME מוגשת בצורה חווייתית וידידותית. בתכנית מודגמות שיטות CBT באמצעות קטעי שמע, סרטוני ווידאו ואנימציה לילדים. ההסברים מלווים באיורים, חוברות ודפי עבודה. התכנית מתאימה לילדים מגיל 5 -12.

הורים יקרים אל תחכו , פנו אלינו כעת והתחילו להרגיש טוב בעזרת טיפול CBT באינטרנט: "להתגבר על אילמות סלקטיבית".